Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Ideede ajaloo kotspekst (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuidas seonduvad voorused ja hüve?
  • Kuidas luua stabiilset poliitilist kogukonda?
  • Kuidas see on võimalik?
  • Kui Jumal armastab inimest siis miks inimese armastus on siiski puudulik?
  • Mida see tähendab?
  • Kui hüve ja vajadus?
  • Kellad on kunstlik elu?
  • Kuidas vältida mässu ja kodusõda?
  • Kes peaks juhtima laeva?
  • Kuidas kasvatada vooruslikku kodanikku kes oleks võimeline hästi valitsema?
  • Kuidas vältida sõdu ja sisetülisid?
  • Milline peab olema valitseja iseloom?
  • Mis on sõjas tõeline kurjus?
  • Kuidas siis sõdimine maiste asjade eest õiglane?
  • Keskmes individuaalne patt kuidas sõdida patuta?
  • Kes päris Rooma keisririigi?

Lõik failist

Kordamisküsimused
FLAJ.07.198 Euroopa ideede ajalugu
Metodoloogilised küsimused

  • Tekstuaalne ja kontekstuaalne meetod ideedeajaloo uurimisel
    • Meetodid:

    Kanooniline e. tekstuaalne meetod
    Ajalooline e. kontekstuaalne meetod
    • Tekstuaalne meetod :

    Arthur Lovejoy. “The Great Chain of Being” 1936
    Ideed on tsüklilised, pole progressi
    Universaalsed probleemid, ajatud ideed
    “Idee-ühikud” ( unit -ideas), mis on ideoloogiate ehituskivid
    Suurte mõtlejate kanooniline rida
    Autorit pole vaja uurida: väidete tähendus on leitav tekstist endast
    • Kontekstuaalne meetod

    Cambridge’i koolkond ( Quentin Skinner jt):
    Kaks olulist, omavahel seotud aspekti on välja jäänud:
    Autori intentsioon e. kavatsus . Mitte ainult mida väidab, vaid miks väidab
    Ajalooline kontekst ja keelelised konventsioonid
    • Kontekstuaalne meetod II

    Seetõttu vaja uurida:
    tekste , millele autor vastas
    konventsioone, mille raames ta kirjutas
    Teooria seos praktikaga:
    ideoloogid tegelevad legitimeerimisega
    kasutusel normatiivsed mõisted, mida ideoloogid uue sisuga täidavad
    innovatiivne ideoloog on seega poliitiline tegutseja
    Õnn
  • Platon ja Aristoteles õnne olemusest. Vooruslik käitumine õnne alus. Õnn on lõppeesmärk. Platoni varased dialoogid ( Sokrates ):
    Elu ei ole väärt elamist, kui keha laastab haigus
    Samamoodi ei ole väärt elamist ka selline elu, milles hinge laastab vale toimimine
    Platon voorusest ja õnnest Vabariik
    • Õnne jaoks keskne : vooruslik elu, tuleneb hinge harmooniast
    • Hingel 3 osa: mõistuslik, emotsionaalne ja instinktide osa
    • Õiglus = iga osa täidab oma funktsiooni
    • Mõistus valitseb (tarkus), emotsioonid toetavad ( julgus ), instinktid on ohjeldatud (mõõdukus)
    • Õiglane hing -> õiglane toimimine teiste inimeste suhtes
    • Platon voorusest ja õnnest

    Platoni hilised dialoogid (Pidusöök):
    • Vooruslik elu sünnib ilupüüdlusest (armastusest)
    • Erinevate ilupüüdlustega on seotud erinev õnnelikkuse määr
    • Õnn peegeldub ka meie subjektiivses naudingutundes.
    • Naudinguid on erinevat sorti
    • Vaid see, kes tunnetab ( armastab ) ilu, elab “elamisväärset elu”

    Aristoteles (384-322 eKr) õnnest
    Nikomachose eetika :
    • Õnn on “hinge toimevõime vastavalt loomutäiusele tervikuna ” – tähendab oskust mõistuspäraselt toimida
    • Aristoteles õnnest ja voorusest
    • Analoogia kunstnike (nt flöödimängija) funktsioonidega
      • Suurim hüve oma funktsiooni teostamine parimal viisil
    • Inimhinge funktsiooniks on mõistuspärane toimimine
    • Seega, inimese suurimaks hüveks on täiuslikemalt mõistuspärane toimimine kogu elu jooksul
    • Õnn on “parim, kauneim , nauditavaim”
      • Igaühele pakub naudingut see, millesse ta on kiindunud . Kuid üllusearmastajale meeldib see, mis on loomu poolest nauditav – sellised on loomutäiusest lähtuvad teod

  • Aristoteles, Platon ja stoikud õnne ja väliste hüvede suhtest . Õnn on teatud sorti tegutsemisvõime. Platoni vastus küsimusele, kas voorusest piisab õnneks – erinevatel eluetappidel erinevad vastused. Varane Platon: ei; hiline Platon: jah
    • Aristoteles (Nikomachose eetika) loomutäius on õnne olemuslik osa, kuid täiusliku õnne jaoks on vaja ka väliseid hüvesid:
  • Vasakule Paremale
    Ideede ajaloo kotspekst #1 Ideede ajaloo kotspekst #2 Ideede ajaloo kotspekst #3 Ideede ajaloo kotspekst #4 Ideede ajaloo kotspekst #5 Ideede ajaloo kotspekst #6 Ideede ajaloo kotspekst #7 Ideede ajaloo kotspekst #8 Ideede ajaloo kotspekst #9 Ideede ajaloo kotspekst #10 Ideede ajaloo kotspekst #11 Ideede ajaloo kotspekst #12 Ideede ajaloo kotspekst #13 Ideede ajaloo kotspekst #14 Ideede ajaloo kotspekst #15 Ideede ajaloo kotspekst #16 Ideede ajaloo kotspekst #17 Ideede ajaloo kotspekst #18 Ideede ajaloo kotspekst #19 Ideede ajaloo kotspekst #20 Ideede ajaloo kotspekst #21 Ideede ajaloo kotspekst #22 Ideede ajaloo kotspekst #23 Ideede ajaloo kotspekst #24 Ideede ajaloo kotspekst #25 Ideede ajaloo kotspekst #26 Ideede ajaloo kotspekst #27 Ideede ajaloo kotspekst #28 Ideede ajaloo kotspekst #29 Ideede ajaloo kotspekst #30 Ideede ajaloo kotspekst #31
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 31 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2010-01-19 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 39 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor liisuks Õppematerjali autor
    2009 aasta eksamiküsimuste vastused

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    15
    odt

    Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused

    sellise riigi suurim eesmärk on inimeste turvalisus suverääni sisseseadmine, põhjendatud inimloomusega vaja Bodin'i tüüpi suverääni, igavest ja absoluutset ei pea olema monarhia, kuigi see parim vorm on suveräänil ulatuslikud õigused, oluline: maksud kiriku allutamine riigile alamal on kuuletumiskohus ainult suverääni suhtes kuulekus riigile, mitte valitseja isikule Valitsusvormid: Monarhia, aristokraatia, demokraatia Demokraatiakriitikute põhilised argumendid läbi ajaloo demokraatia kui ideaal hierarhiliste struktuuride olemasolu igapäevaelus monarhia on efektiivsem demokraatia on instrumentaalses mõttes viletsam inimeste võimete ja hariduse erinevused autoriteedi, sümboolse liidri vajadus, ühendav printsiip paternalismi idee demokraatia toidab ambitsioone monarhial ei ole erahuve demokraatia ­ masside valitsus ilma seadusteta, enamuse türannia Platon ja Aristoteles valitsusvormidest Platon filosoofide valitsuse ideaal

    Euroopa ideede ajalugu
    thumbnail
    17
    docx

    Euroopa ideede ajaloo tähtsamad isikud

    · Monarh sõltub võimu teostamisel aadlist · Au tõttu pole aadel valmis kõigeks o Montesquiu näide: Pärtliöö ja hertsog Crillon. Nõrgemate ja kaitsetute hävitamine ei ole auga kooskõlas · Majanduslik tähtsus ­ üldine konkurents, mis elavdab majandust. Lihtrahvas: tarbimine. Anonüümsuse tähtsus. 3. Montesquieu vabariigist Montesquieu Seaduste Vaimust (1648) ­ kirjeldab antiikvabariike vabariiklike ideede vaimus, ent ei nõustu teesiga, et antiikvabariigid olid vabad (vabadus on vaid Inglismaal ja veidi Prantsusmaal) Rõhutab kodanikuvooruste olulisust vabariigi säilimiseks; need põhinevad võrdsusel ja karmil kasvatussüsteemil Monarhiad on hoopis teistsuguse ühiskonnaga; üleminek monarhiast vabariiki on võimatu Kuningavõim on tegelikult piiratud aadli ja kohalike parlamentide võimuga. Pole vaja matkida Inglismaad

    Ajalugu
    thumbnail
    28
    doc

    Euroopa ideede ajalugu

    · õiglus ja seadused on kunstlik mõistus ja tahe; · üksmeel on tervis; · mäss on haigus ja kodusõda on surm. · Viimaks, paktidele ja lepingutele (covenant), mille abil selle poliitilise keha osad kõigepealt tehti, pandi kokku ja ühendati, vastab `fiat' või `saagu inimene', mida jumal ütles loomise ajal." Valitsusvormid: Monarhia, aristokraatia, demokraatia 1. Demokraatiakriitikute põhilised argumendid läbi ajaloo Moodne kriitika ütleb, et demokraatia on ideaal, aga tegelikult tõelist ,,demokraatiat" ei eksisteeri. See on vaid kattevari. V. I. Lenin (1870-1924): demokraatia on proletariaadi ekspluateerimine kapitalistide poolt. Vilfredo Pareto (1848-1923): demokraatia on majandusliku eliidi (oligarhide) valitsemine. Klassikaline kriitika (monarhistlikud ideoloogiad) väidab, monarhia on ainus õiguspärane vorm. Selle poolt räägivad: a) teoloogiline argument

    Euroopa ideede ajalugu
    thumbnail
    10
    doc

    Euroopa ideede ajalugu (vastused kordamisküsimustele)

    loomulik inimene, mille hoidmiseks ja kaitseks ta on loodud. Suveräänsus on kui kunstlik hing, mis annab elu ja liikumise kogu kehale. Kohtunikud ja ametnikud kui liigesed. Hüvitus ja karistus kui närvid, millega pannakse täitma oma kohust, olles seeläbi seotud suverääniga. Kõigi üksikute liikmete jõukus ja rikkused on tugevus. Inimeste turvalisus on selle eesmärk. Valitsusvormid: Monarhia, aristokraatia, demokraatia 1. Demokraatiakriitikute põhilised argumendid läbi ajaloo Moodne kriitika: demokraatia on ideal, mida tegelikult ei eksisteeri. Proletariaadi ekspluateerimine kapitalistide poolt. Majandusliku eliidi valitsemine. Hierarhilised struktuurid igapäevaelus. Klassikaline kriitika: Legitiimsus -> Kuningad on Aadama otsesed järeltulijad, seega tema poliitilise võimu õiguslikud pärijad. Kuningad on hõimupealike võimu legitiimsed pärijad. Efektiivsus: demokraatia instrumentaalses mõttes viletsam. Platon: võimed ja haridus -> kes peaks juhtima laeva.

    Semiootika
    thumbnail
    15
    doc

    Euroopa ideede ajaloo eksamikonspekt

    sedasama loomulikule kehale; kõigi üksikute liikmete jõukus ja rikkused on tugevus; inimeste turvalisus selle eesmärk; nõunikud, kes annavad talle teada kõigest, mida ta peab teadma, on mälu; õiglus ja seadused on kunstlik mõistus ja tahe; üksmeel on tervis; mäss on haigus ja kodusõda on surm." Valitsusvormid: Monarhia, aristokraatia, demokraatia 1. Demokraatiakriitikute põhilised argumendid läbi ajaloo Moodne kriitika: demokraatia on ideaal, aga tegelikult tõelist "demokraatiat" ei eksisteeri Klassikaline kriitika: legitiimsus: monarhia on ainus õiguspärane vorm (teoloogiline: kuningad Aadama järeltulijad; ajalooline: kuningad hõimupealike legitiimsed pärijad); efektiivsus: demokraatia instrumentaalses mõttes viletsam (demokraatia toidab ambitsioone, monarhias on kõik ülejäänud alamad võrdsed; monarhial ei ole erahuve) 2. Platon ja Aristoteles valitsusvormidest

    Euroopa ideede ajalugu
    thumbnail
    21
    pdf

    Kordamisküsimuste vastused

    vabadus algab seal, kus lõpevad seaduste keelud-käsud, nt vabadus valida oma elukohta, ametit, käsutada oma vara jne. 5. John Locke'i liberaalne vabadusekäsitus ja selle rakendused poliitikas. Inimsed loomupäraselt võrdsed ja vabad. Vabadus kui vabadused - inimese 'loomupärased õigused', mida valitsus peab tagama ning mida ta ei tohi piirata ilma inimese enda nõusolekuta. 6. Montesquieu vabariigist. Kirjeldab antiikvabariike vabariiklike ideede vaimus, aga ei arva, et antiikvabariigid olid vabad (vabadus vaid Inglismaal ja veidi Prantsusmaal). Rõhutab ennekõike, kuidas kodanikuvoorus on oluline vabariigi säilitamiseks ning kuidas see põhineb sotsiaal-majanduslikul võrdsusel ning karmil kasvatussüsteemil. Monarhiad on hoopis teistsuguse ühiskonnaga - arvas, et üleminek monarhiast vabariiki on võimatu. 7. Rousseau vabadusest, võrdsusest ja kodanikuvoorusest (vendlus).

    Ajalugu
    thumbnail
    15
    doc

    Euroopa ideede ajalugu

    Kordamisküsimused FLAJ.07.198 Euroopa ideede ajalugu Metodoloogilised küsimused 1. Tekstuaalne ja kontekstuaalne meetod ideedeajaloo uurimisel Tekstuaalne e kanooniline meetod: Arthur Lovejoy ­ Ideedeajaloo klubi asutaja; tema arvates oli inimese olulisemaid tunnuseid mõtlemine, ideede uurimine tähendab inimese olemuse uurimist. Metodoloogia: Probleemid on univesaalsed ja ideed ajatud. Seega on ideed tsüklilised, pole progressi. Uuris kanoonilist "suurte mõtlejate" rida (ajatu tarkus). Tekstis sisalduvate väidete mõistmiseks on vaja lugeda vaid teksti ennast, pole vaja tunda autorit. Oluline on leida tekstis sisalduv ajatu tarkus. Kontekstuaalne e ajalooline meetod: Cambridge'i koolkond (Quentin Skinner jt) 1. Peab arvestama autori intentsiooni teksti kirjapanemisel

    Euroopa ideede ajalugu
    thumbnail
    14
    doc

    Euroopa ideede ajaloo eksam

    liikmete jõukus ja rikkus on tugevus, nõunikud on mälu, õiglus ja seadused on mõistus ja tahe, üksmeel on tervis, mäss haigus ja kodusõda surm Salus populi (inimeste turvalisus) on selle eesmärk. VALITSUSVORMID: MONARHIA, ARISTOKRAATIA, DEMOKRAATIA Valitsusvormid e kes peaks valitsema? Üks (monarhia), vähesed (aristokraatia), paljud (demokraatia) Valitsusviisid e milline peaks olema valitsemisvõimu ulatus? Absoluutne, piiratud 1) Demokraatiakriitikute põhilised argumendid läbi ajaloo Klassikaline kriitika: monarhistlikud ideoloogiad: 1) efektiivsus: demokraatia olemuslikult viletsam ­ monarhial ei ole erahuve. Autoriteedi, sümboolse liidri vajadus jne 2) legitiimsus: monarhia on ainus õiguspärane vorm (teoloogiline argument: kuningad on Aadama otsesed järeltulijad ning seega tema poliitilise võimu pärijad; ajalooline argument: kunigad on hõimupealike võimu legitiimsed pärijad)

    Euroopa ideede ajalugu




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun