“Maailmas, kus igaüks võitleb oma klientide pärast, pead Sa oma kliendile andma põhjuse osta just sinult ja mitte konkurendilt.” J.Trout Kui see põhjus on olemas, siis tuleb see ka tarbijale “ära õpetada” e. jäädvustada see tema teadvusesse. Kaubad eristuvad, inimene eristab. • Kaup võib küll eristuda, kuid inimene ei pruugi veel eristada ... • Eristamine on valiku langetamise eeldus. • Positsioneerimine on kauba pakkumise kujundamine konkurent- pakkumisest erinevalt ja sihtturu poolt kõrgemalt hinnatavamaks – võimalus kaubal eristuda • Paigutamine e. positsioneerimine on protsess, mille abil tooted saavad oma asukoha tarbija tunnetussüsteemis, sõltuvalt nende eelistest, võistlevate toodete asukohast ja omadustest ning sihtturgude iseloomust – ostja võimalus eristada üht kaupa teisest. Tegelik kaupade konkureerimine leiab aset tarbijate teadvuses.
Reklaamipsühholoogia Reklaamipsühholoogia- psühholoogia oskusteabe rakendamine reklaami efektiivsuse tõstmiseks Reklaamipsühholoogia tegeleb järgmiste mõistetega: · Hoiak · Taju · Mõjustamine · Mõtlemine · Otsustamine · Mälu · Tähelepanu · Emotsioonid jne Reklaamipsühholoogia ei ole isoleeritud valdkond- ta on seotud majandusega, juhtimisega, turundusega, rahandusega, logistikaga, kommunikatsiooniga; samuti semiootikaga, lingvistikaga, esteetikaga, disainiga, õigusteadusega jne Reklaamitegevuse peamine fookus tänapäeval on brändiloome. Bränd- objektiivsed omadused sh toode ning selle füüsikalised omadused, ka disain, graafilised/visuaalsed standardid ning eeldatav tarbimisväärtus. Subjektiivsed omadused sh selle imidž ehk kujutlus, maine, hoiak selle suhtes, avalik arvamus selle kohta, selle koht/positsioon inimese teadvuses. Kokkuv...
POSITSIONEERIMINE Tallinn 2010 Positsioneerimine ``..positsioneerimine pole midagi sellist,mida saab teha tootega.Positsioneerimine on see,mida sa teed potentsiaalse kliendi mõtete ja suhtumisega. See tähendab,et toodet positsioneeritakse potentsiaalse kliendi peas.'' Jack Trout ja Al Ries Positsioneerimine Toote positsioon on toote koht tarbija teadvuses võrreldes konkurentidega. Toote positsioneerimine on toote asendi loomine tarbija teadvuses võistlevate analoogide suhtes. Positsioneerimise kolm võimalust: Click to edit Master text styles 1. Olemasoleva positsiooni tugevdamine Second level Third level 2. Ümberpositsioneerimine Fourth level Fifth level 3. Uue positsiooni hõlvamine
SISUKORD Positsioneerimise alused MIS ON ´´POSITSIONEERIMINE´´? Positsioneerimisest1 on saanud moesõna reklaami-, müügi- ja turundusinimeste seas. Mitte ainult Ameerikas, vaid kogu maailmas. Enamik inimesi arvab, et positsioneerimine sai alguse aastal 1972, kui erialaväljaandes Advertising Age ilmus meie sulest artikliteseeria ,,The Positioning Era." Positsioneerimine muutis reklaamimängu reegleid. Mis on saanud vanadest headest reklaamisõnadest nagu ,,esimene" ja ,,parim" ja ,,maitsvaim"? Tänapäeval kuuleb võrdlusi, mitte ülivõrdeid. Positsioneerimine algab tootest. Kaubaartiklist, teenusest, firmast, asutusest või isegi inimesest. Kuid positsioneerimine pole midagi sellist, mida saab teha tootega
5. Sihtturundus ja positsioneerimine 1. Tooge näiteid toodetest: 1) mida tarbib väga suur hulk tarbijaid (kus turg on üsna homogeenne) ja 2) mida tarbib üsna väike osa tarbijatest (kus turg on üsna heterogenne). Homogeenne turg- tavaline poe piim Heterogenne turg- laktoosivaba piim 2. Kuidas Te selgitaksite sõbrale, miks ikkagi on vaja eristada turunduses erinevate vajaduste või tunnustega tarbijaid? Kuna turul valitseb tihe konkurents, peame tegema valiku kas me toodame ühte toodet, mis sobib paljudele tarbijatele või keskendume kahe-ühe väga spetsiifilise tootele. Sellest otsusest lähtuvalt, peame välja selgitama millisele tootele on veel turgu ja milline oleks meie positsioon seal turul. Ei ole mõtet toota sama toodet, mis on eelnevalt juba turul. 3. Pange kirja üks tarbija vajadus või probleem, mida ta soovib lahendada. Tooge erinevaid võimalusi...
Positsioneerimine turul Positsioneerimine ``..positsioneerimine pole midagi sellist,mida saab teha tootega.Positsioneerimine on see,mida sa teed potentsiaalse kliendi mõtete ja suhtumisega. See tähendab,et toodet positsioneeritakse potentsiaalse kliendi peas.'' Jack Trout ja Al Ries Positsioneerimine Ettevõtted kasutavad positsioneerimist selleks, et luua tarbijate teadvuses tootele, teenusele või brändile unikaalne ehk eristuv, väärtuslik ja atraktiivne kuvand. See lihtsustab tarbijale oma toote või teenuse müümist. Positsioneerimine on turundaja poolt teadlikult kujundatud protsess. Positsioneerimisega tegeleb ettevõte, kuid positsioon tekib tarbija teadvuses. Positsioneerimine Sageli pole tarbijad oma vajadustest teadlikud, s.t need on uinuvas olekus ning
Lumepallivalim – moodustub üldkogumi liikmetelt saadud kontaktide kaudu. Nt on uuringu sihtrühmaks inimesed, kellel on oskusteave mingi uue tehnoloogia kohta. Kui uurijal on teada vähemalt üks sihtrühma liige, saab ta tema kaudu teada järgmise liikme kontaktid. Niiviisi suureneb valim nagu lumepall. Sobilik kasutada spetsiifilisemate teemade ja väikeste valimite korral. 5. Sihtturundus ja positsioneerimine Turg on ühendatud tarbijate grupp, kellel on sarnased vajadused. Sihtturunduse strateegia puhul püüab ettevõte rahuldada teatud turusegmenti või –segmente. Turusegmenteerimine on protsess, mille käigus jagatakse ühe toote või teenuse turg alagruppideks ehk segmentideks klientide eripära alusel. Segmenteerimisalused: Kliendi omadused: Geograafilised (regioon, linna suurus, turu tihedus)
...................4 1.1. Reklaamipsühholoogia mõiste..................................................................................... 4 1.2. Reklaami psühholoogiline olemus...............................................................................4 2. TARBIJAPSÜHHOLOOGIA JA REKLAAM..................................................................7 2.1. Turu segmenteerimine..................................................................................................7 2.2. Positsioneerimine ehk paigutamine............................................................................. 8 3. REKLAAMIPSÜHHOLOOGIA ,,KULDREEGLID".......................................................9 KOKKUVÕTE....................................................................................................................12 LISA 1. AVISE REKLAAM...............................................................................................13 KASUTATUD ALLIKMATERJALID.................................
Internetiturundusest Mille poolest erineb internetiturundus traditsioonilisest turundusest ● Kõik käib kiirelt ● Turundust internetis saab mõõta (paremini) ● Personaale massiturundus ● Kahepoolne kommunikatsioon ● Dünaamilisus ● Usaldusväärsus ● Odav võrreldes teiste reklaamikanalidega AIDA- turunduskommunikatsiooni mudel- a- attention i- interest d- desire- ( soodukas, ainult nüüd, kuni kaupa jätkub) a- action- inimene peab tegutsema- paneb tegutsema( broneeri siin, leia lähimast poest) s- satisfaction CTA- call to action Millest koosneb internetiturundus? ● Koduleht ● Emailiturundus ● Bännerid – s.h retargeting ● Sisuturundus ● Blogid ja foorumid ● Sotsiaalmeedia ● Otsingumootoriturundus ● Partnerturundus jpm Inbound- uuem asi, töötab läbi võlu omaduse, mina ootan ja teie tulete- reklaami otsija on aktiivne pool Outbound- traditsioonilisem, teadaandmine- mina ettevõtjana ...
· konkurentsi liik · konkurentide koopereerumine ja integreerumine · turuosade ümberjaotumine · asendustehnoloogiad ja nende rakendatavus Segmentidest saadav finantskasu: · kogukasum · soodustegurite (näit. mastaabisääst ja kogemuskõver) realiseerumine · tootmisvõimsuste rakendatavus Tehnoloogiaga seonduvad eelised: · tehnoloogia püsivus · tehnoloogia keerukus · tehnoloogia uudsus/erinevus · patentide ja autoriõiguste tagatus · tootmise automatiseeritavus jne. 38. Positsioneerimine Positsioonimise all mõeldakse mitmesuguseid otsustusi ja tegevusi, mis paigutavad toote teatud kohale (positsioonile) tarbijate teadvuses. Järelikult ei ole positsioonimine mitte niivõrd seotud toote kujundamisega, vaid just tarbijate ettekujutuse formeerimisega. Sagedamini kasutatavateks positsioonimisvahenditeks on toode, teenus, hind, aeg, müügikoht ja maine. Sihtturgude hõlvamise strateegia üheks oluliseks komponendiks ja praktiliseks väljundiks on toote õige positsioonimine turul
TALLINNA MAJANDUSKOOL Ärijuhtimise osakond AXBO ÄRATUSKELL turundusplaan Koostajad: Sisukord Tallinn 2010 Kokkuvõte............................................................................................................ 3 Ettevõtte üldandmed........................................................................................... 4 Äriideestik............................................................................................................ 4 Turu analüüs........................................................................................................5 Turusituatsioon ja arengutendentsid..................................................................................... 5 Turunduskeskkonna analüüs.............................................................................5 Makrokesk...
Võru 2009 SISUKORD SISSEJUHATUS................................................................................................................ 3 1. TOOTE POSITSIOONI JA POSITSIONEERIMISE MÕISTE.......................................... 4 2. TURUNDUSE OLEMUS................................................................................................. 6 3. POSITSIONEERIMISE VÕTTED TURUNDUSES.......................................................... 7 3.1. Toote positsioneerimine selle omaduste abil........................................................... 7 3.2. Toote positsioneerimise võtted 4P abil.................................................................. 11 KOKKUVÕTE................................................................................................................... 14 KASUTATUD ALLIKMATERJALID................................................................................... 15
- küpsel turul võib leiduda kasvufaasis segmente, - tooteid ja turundusmeetmestikku saab paremini kohandada kliendi vajadustele, - turunduse teraviku saab suunata parima potentsiaaliga segmentidele, - ressursisäästlik võrreldes massturundusega. 15) Mis on sihtturunduse strateegia koostamise etapid? Ole valmis joonistama skeem. Vt joonis 5.4 lk 125. Sihtturunduse strateegia põhineb kolmel peamisel etapil: segmenteerimine, sihtturu valimine, positsioneerimine. Segmenteerimine - segmenteerimistunnuste loomine - segmentide profiilid - loodud segmentide kinnitamine Sihtturu valimine - segmentide hindamine ja valimine -sihtturustrateegia määramine Positsioneerimine - tarbija mõttemaailma mõistmine - toodete positsiooni määramine lähtuvalt tarbijast - sobiva turundusmeetmestiku loomine 16) Mis on segmenteerimine? Kuidas aitab segmenteerimine sihtturunduse strateegiat koostada?
● Suur väändemoment käivitudes; ● Kiiretel kiirustel kompaktne suurus. Puudused ● Kommutaatori olemasolust tingitud hooldamise vajadus ● Lühike eluiga Sünkroonmootor ● Vahelduvvoolumootor ● Pöörlemissagedus on võrdne voolu sagedusega Omadused Eelised Puudused ● Sünkroonne kiirus ● Kallis Samm-mootor ● Vahelduvvoolu sünkroonmootor ● Rootor pöörab ennast vastavalt juhtseadmest saadud juhistele Omadused Eelised ● Täpne positsioneerimine ● Tugev hoidmisjõud Puudused ● Väike võimsus ● Võivad olla kallid ● Vajavad kontrollerit Harjadeta alalisvoolumootor ● Ette nähtud talitluseks koos pooljuhtkommutaatoriga ● Sarnanevad oma ehituselt püsimagnetitega. Omadused Eelised ● Pikk eluiga, vähe hooldust ● Suur efektiivsus Puudused ● Kõrge alghind ● Vajavad kontrollerit Mootoritüüpide võrdlus Tüüp Eelised Puudused
lahendus tarbijale turundaja müüb tooteid, klient ostab väärtust või lahendust mingile probleemile puudulik tarbija ei taju erilisust, kuna brändi sõnum pole arusaadav positsioneerimine ülepakutud tarbija ei tunneta, miks ta peaks brändi eest rohkem maksma positsioneerimine kahtlustäratav tarbija suhtub umbusuga pakkujasse, brändi omadustesse ja positsioneerimine hinda eksitav positsioneerimine brändi positsiooni muudetakse pidevalt ebaoluline mida nõrgem on side brändi ja tarbija vahel, seda tõenäolisem, positsioneerimine et brändil ei ole kohta tarbija elus primaarsed andmed need, mis kogutakse spetsiaalselt antud uurimuse jaoks sekundaarsed andmed need, mida on kogutud muudel põhjustel, mitte konkreetse uuringu jaoks
1. Turunduse mõiste. Toode ja teenus erinevus ja sarnasus. • Turunduse on tegevususe süsteem, mille eesmärk on viia kokku ostjate soovid ja vajadused ning müüja eesmärgid. Turundus on selliste tegevuste leidmine selleks, et tekkiks müük. • Toote ja teenus on mõlemad valmistatud selleks, et tarbijate vajadusi rahuldada. Nende erinevus seisneb sellest, et üks on materjaalne tein mitte materijaalne hüvitis. 2. Turundusmeetmestik. McCarthy Pd. Unikaalne müügiargument. Eristumise vajalikkus turunduses. • Turundusmeetmestik on meetmete kombinatsioon, mida firma rakendab sihtturu mõjutamiseks. • McClarthy lõi 4P mudeli : Toode(millist sortiminti, kvaliteediga, kuidas pakendatud, milline garantii), hind(baashind, allahindlused, makseperriood, krediiditingimused), müügikanal ehk turustus, turunduskommunikatsioon ehk Toetus(kuidas antakse teada pakkumise olemasolust ...
Ameerika süsteemis, kahepoolne vastakõmblus, keevis ümber detaili kontuuri). 4. Ümarpea, peitpea ja poolpeitpea neetliidete kujutamine eest-, pealt- ja altvaadetel standardite FOCT ja ISO alusel. 5. Ümarpeaneetide pikkuste arvutamine. 6. Erinevate pikkustega neetide märgistamine joonistel. V PUITKONSTRUKTSIOONE 1. Metallist kinnituselementide (poldid, naelad, puidukruvid, naaglid) leppeline tähistamine puitkonstruktsiooni joonistel ning positsioneerimine. 2. Puitelementide positsioneerimine selgitava joonise abil. 3. Loetleda vajalikud mõõtjoonte grupid puitkonstruktsioonide mõõtmestamisel:
POSITSIONEERIMINE (kuidas inimestele pähe pugeda ) Positsioneerimine on korrastatud systeem, mis aitab leida aknaid inimeste peas. See on rajatud põhimõtetele, et kommunikatsioon saab toimuda ainult õigel ajal ja õigetel tingimustel. Lihtne viis inimeste teadvusesse jõudmiseks on jõuda sinna esimesena Selle põhimõtte paikapidavust saab tõestada esitades endale mõned lihtsad kysimused, kes oli su esimene õpetaja , kes oli teine kes astus esimese inimesena kuu pinnale (loomulikult Neil Armstrong, kes oli teine , siit tuleneb , et meie peas ja mõtteis esimesena positsiooni sissevõtvat infot kohaltliigutada on raske. nÄITED *fotograafias Kodak *Koopiamasinates Xeroks *Koolajookides Coca-cola *Siit tuleneb esimene asi, mida on *"sõnumi igavesest ajast igavesti mällu söövitamiseks !" vaja ei ole üldsegi mitte sõnum vaid teadvus. Mälu , millele ei ole jätnud jälge kellegi teise brändi. MIKS OLLA ESIMENE ? * raske viis ennast kellegi mällu...
Turundus on info, toodete ja teenuste kontseptsiooni, hinna, toetuse ja turustuse planeerimine ning teostamine, realiseerimaks individuaalseid ja organisatsioonilisi eesmärke (AMA, 1980 aastad). 4. Kirjelda tarbija on ostuprotsessi. - Tarbija ostuprotsess on eelarve planeerimine, toote, kaupluse, brändi ja makseviisi valimine. 5. Mis on positsioneerimine? - Positsioneerimine on toote/teenuse või ettevõtte imago loomise protsess sihttarbija teadvuses. 6. Mis on segmenteerimine? - Segmenteerimine on eraldamine. Segmendid peavad olema eristuvad, mõõdetavad, ligipääsetavad, olulised ja stabiilsed. 7. Mis on strateegiline turundus? - Strateegiline turundus on analüüsidele orienteeritud protsess. (Vajaduste analüüs, turu segmentimine, turundusvõimaluste hindamine, konkurentsi analüüs ja turundusstrateegia
ajakirjas "Ole trendikas". · paremini hinnata ettevõtte ja tema konkurentide tugevaid ja nõrku külgi- kuidas läheb teistel "ananassi" pakkujatel e. konkreetsemalt püsitada turunduse eesmärk - "ananassi" ostetakse on Tartu Rimis 120 tk nädalas. Positsioneerimine(paigutamine, asukoha määratlemine). Toote positsioon on toote koht tarbija teadvuses võrreldes konkurentidega. Toode positsioneerimine on toote asendi loomine tarbija teadvuses võistlevate analoogide suhtes. Positsioneermise kolm võimalust: 1)Olemasoleva positsiooni tugevdamine. 2)Ümberpositsioneerimine. 3)Uue positsiooni hõlvamine.Põhirõhk on asetsetud tarbijate toote nägemusel. Ülesanne. 1.Millega arvestatakse kaupluste sisekujunduste planeerimisel? 2.Kas kaupluste sisekujunduse kavandamisel lähtutakse sihtturunduse põhimõtetest? 3.Millest lähtutakse toodete serveerimisel(esitlemisel)? 4
standardile. Oma olemuselt meenutab see üsna palju klassikalist mobiilside süsteemi tugijaamade ja side krüpteerimisega. (Adlas jt. 2014) Üks tugijaam teenindab mitut kõnerühma, seetõttu võib siin esineda ülekoormust. Tugijaamast kaugel olles ei pruugi käsi- või raadiojaama signaal tugijaamani jõuda ja sidet ei ole. Sellel juhul saab töötada otseühenduse reziimis või repiitri abil. (Adlas jt. 2014) 1.1. Positsioneerimine Kiirabis kasutusel olevad raadiojaamad omavad lisaks veel positsioneerimise funktsiooni, mille abil on keskjaama kasutajal näha GPS satelliidi vahendusel raadiojaama täpne asukoht. (Adlas jt. 2014) Tänu sellele on pidevalt näha ka kiirabi asukoht. Positsioneerimine toimub läbi 3 masti. Seega oleneb asukoha täpne määramine piirkonnast kus asutakse. Kuna linnas on mastid lähemal kui maal siis linna piirkondadest saadakse 4
Tsentrite vahe, Suurim tooriku läbimõõt(sängi kohal, suppordi kohal, silla kohal), Risti kelgu max, Spindli Ava, Spindli pöörded, Ettenihke kiirus, Mass, Tehniline tugi(support) 3. Treipingi kasutatavad detaili kinnitusrakised Padrun: 3-4pakilised isetsentreeruvad, Tsangpadrun, Plaanseib, Tornid 4. Treipinkide tüübid Universaal, laua, spetsiaal, kopeer, treiautomaadid, varbautomaadid, revolver, APJ treipingid(CNC) 5. Juhikute tüübid Seadejuhikud(pingi elemendi täpne positsioneerimine, näitkes tagapuki pinooli juhik) Liikumisjuhikud(kõik juhikud, mis masina elemendi töö kestel liigub, näit. Töölaud) Hüdrodünaamilised ehk tasapinnalised, prismaatilised, kalasaba, veerejuhikud. 6. APJ treipinkide seadistamine Koordinaatsüsteem treimine, telfede asetus, aktiivtööriistad treimine, Offset. 7. Freespinkide tüübid Konsool-, Horisontaal-, vertikaal-, universaalsed-, karusell-, kopeer freespingid. 8. Freespinkidel teostatavad operatsioonid
Turunduse analüüsi-etapp sisaldab mikro- ja makrokeskkonna hindamist. Mikrokeskonnaks on jõud, mis mõjutavad otseselt firma edukust: tarnijad, vahendajad, tarbijad, konkurendid jne. Makrokeskkonnaks on jõud, mis mõjutavad mikrokeskkonda: demograafiline situatsioon, majanduslikud, poliitilised, tehnoloogilised, ökoloogilised, kultuurilised tegurid. Levinuimad meetodid on: 1. Turu segmentimine 2. SWOT-analüüs 3. Sihtturu valimine 4. Toote positsioneerimine 5.Turundusstrateegia koostamine ,,Turundusstrateegia koosneb viiest komponendist: turu segmentimine, toote positsioneerimine, turundusmeetmestik, turule sisenemine ja õige ajastatus." (M.Greenly) 6.Turundustaktika väljatöötamine Taktika annab vastuse järgmistele küsimustele: · Mida teha? · Millal teha? · Kes teeb? · Kes vastutab? · Kui palju tegevus maksma läheb? 7.Tulemuste kontrollimine
Turunduse analüüsi-etapp sisaldab mikro- ja makrokeskkonna hindamist. Mikrokeskonnaks on jõud, mis mõjutavad otseselt firma edukust: tarnijad, vahendajad, tarbijad, konkurendid jne. Makrokeskkonnaks on jõud, mis mõjutavad mikrokeskkonda: demograafiline situatsioon, majanduslikud, poliitilised, tehnoloogilised, ökoloogilised, kultuurilised tegurid. Levinuimad meetodid on: 1. Turu segmentimine 2. SWOT-analüüs 3. Sihtturu valimine 4. Toote positsioneerimine 5.Turundusstrateegia koostamine ,,Turundusstrateegia koosneb viiest komponendist: turu segmentimine, toote positsioneerimine, turundusmeetmestik, turule sisenemine ja õige ajastatus." (M.Greenly) 6.Turundustaktika väljatöötamine Taktika annab vastuse järgmistele küsimustele: · Mida teha? · Millal teha? · Kes teeb? · Kes vastutab? · Kui palju tegevus maksma läheb? 7.Tulemuste kontrollimine
informatsioon, nad on kaalutlevad, võrdlevad hindu, otsuste tegemisel toetuvad eksperdi arvamusele, tahavad teada, mis toode/teenus hea on. SÄILITAJAD jälgivad telerit ja raadiot, huvitatud kultuuriprogramidest, tulevikult ei oota muudatusi ei paremuse ega halvemuse poole, nad on mõõdukad tarbijad, hindavad juba äraproovitut, on väga lojaalsed tarbijad, eelistavad tarbida kodumaiste tootjate toodangut. TOOTE/TEENUSE POSITSIONEERIMINE posisioon on toote/teenuse positsioon tarbija teadvuses võrreldes konkurentidega, positsioneerimine on toote/teenuse asendi loomine tarbijate teadvuses võistlevate analoogide suhtes, selleks kasutatakse kolme strateegiat, milledeks on olemasoleva positisooni tugevdamine, ümberpositsioneerimine ja uute positsioonide hõivamine. Üldisteks alusteks on ainulaadsus, püsivus, olulisus. Ülesandeks on otsida segmente, mis on konkuretidel jäänud märkamata, valida lööv toote
teenuste pakkumine, otsuste tegemine ja ettevõtte arendamine. Turu-uuringuid, toote kujundamist, turustuskanalite valikut, hinnapoliitikat, müügi toetamist ja müüki ennast. 2. Mida mõeldakse, kui kõneldakse turundusest? Milliseid määratlusi (definitsioone) leiate? V: Tegevus, kus viiakse kokku ostajad ja müüjad. See on mõeldud nõudluse rahuldamiseks ja samas ka kasumi teenimiseks. Definitsioon- Marketing - turundus, positsioneerimine ehk turundustehnika 3. Milliseid tegevusi eristatakse turunduses? V: Nõudlus & pakkumine. Turunduse juhtimine, turunduse uuringud, hinnaplaneerimine, import ja eksport, tarbija soovide rahuldamine, kuludearvestamine, toote arendus, nõudluse prognoosimine, müügitoetamine, turustuskanalite valik (millises poes), 4. Mis on äriettevõtte peamine eesmärk? V: Koostöös edukate partneritega olla usaldusväärne tootja maailma tekstiiliturul. 5
Haapsalu Kutsehariduskeskus Pille Nool Turunduse olemus Turundus on osategevuste kompleks, mis hõlmab: - turuuuringuid, - toote/teenuse kujundamist, - turustuskanalite valikut, - hinnapoliitikat, - müügi toetamist ja - müüki ennast. Turunduse eesmärgiks on tarbijate vajaduste tundmaõppimine, nende rahuldamine ja samaaegselt ka ettevõtte enda eesmärkide saavutamine. Turundustegevus algab pikalt enne müügi toimumist ja jätkub ka pärast selle toimumist. Turunduse juhtimine on suunatud teatud sihtgruppidega tulusate vahetusprotsesside kavandamisele (Joonis 1), kujundamisele ja tagamisele ettevõtte eesmärkide saavutamise nimel. Joonis 1 Kliendi vajadusi arvestav turunduse juhtimine Turunduse rolliks on mõjutada nõudluse suurust. Turunduse eesmärgiks ei ole mitte ühekordselt müügitehingult maksimaalse kasu saamine, vaid vastastikku kasulik...
.......................................... 4 Jagunemine........................................................................................... 5 Elutsükkel............................................................................................. 6 Kaubamärk............................................................................................ 6 2. Kliendid................................................................................................... 7 3. Toote positsioneerimine..........................................................................8 4. Konkurendid............................................................................................ 9 5. Mayeri pesugeel Sensitive.....................................................................10 Toote kirjeldus..................................................................................... 10 Müügiargumendid...............................................................................11
E= 2. Turundusjuhtimiseetapid : · Turundusplaan · Turundustegevus · Kontroll 3. Turuleidmise etapid: a.i.1) Turu üldhinnang turusuurus ja arengusuunade määramine a.i.2) Turu segmentimine max. turu jagamine sihtturgudeks (mehed, naise,d noored, vanad jne.) aluseks on tarbija käitumine a.i.3) Sihtturu valik valitakse 1 segment, kellele hakatakse toodet arendama a.i.4) Positsioneerimine enda asukoha määramine turul 4. Marketing mix: · Price · Product · Promotion · Place 5. Hinna tähtsus: · ettevõttele kasumi kujundaja · ühiskonnale suunad resurssid kõige ratsionaalsema tootja kätte 6. Hind on väärtus rahas väljendatuna. Väärtuste kogum, mida ostja on nõus vahetama toote omamisest tulenevate kasude vastu. (nt õppemaks haridus, rent, üür õigus
1. Hüdroajami eelised ja puudused – EELISED: Suured jõud väikeste komponentidega; Kulgev ja pöörlev liikumine; Täpne positsioneerimine; Start suurel koormusel; Ülekoormused välditavad; Liikumine sujuv ja reverseeritav; Juhtimine lihtne; Soodne soojusrežiim; Ajam koosneb standardkomponentidest; Elektriliselt mugav juhtida PUUDUSED: Keskkonnaoht; Tundlikkus saastumisele; Torustiku purunemise oht; Tundlikkus temperatuurile – viskoossus; Madal kasutegur; Tsentraalse varustussüsteemi loomine; Kallis; Tavaliselt tegu individuaalse ajamiga 2. Pneumoajami eelised ja puudused – EELISED: Õhk on tasuta; Gaas lihtsasti liigutatav; Temperatuuri tundlikkus vähene; Õhk on keskkonnasõbralik; Plahvatusoht puudub; Süsteemi komponendid lihtsad; Vähene tundlikkus ülekoormusele; Energia kogumine lihtne; Lihtsasti kasutatav; Juhtimine lihtne PUUDUSED: Kallid lisaseadmed; Lekked; Väljalaske müra; Kondensaat; Võimalik kolvikäigu ebaühtlus; Ökonoomselt kasutata...
16. Tarbija ostukäitumine, mille järgi ja millal otsuseid langetatakse. Ostuosalus Tarbija ostukäitumine on kliendi mentaalne, emotsionaalne ja füüsiline tegevus, mida ta teeb tooteid ja teenusied otsides, ostes, kasutades, likvideerides, et rahuldada enda soove ja vajadusi. Ostukäitumine erineb ka kliendi motivatsioonist teatud vajadust lahendada. Samuti oleneb käitumine tootest endast (piim, TV) ning välisteguritest nagu ilm, majanduslik olukord jne. 17. Segmenteerimine ja positsioneerimine, oska kirjeldada Segmenteerimine on protsess, kus jagatakse ühe toote tarbijad eripärade järgi gruppidesse ehk segmentidesse. Positsioneerimine on toote, teenuse või ettevõtte imago loomise protsess sihttarbija ehk siis segmenteerimise käigus selgunud grupi teadvuses. Tähtis oleks teada, millised parameetrid ja tunnused on sihtrühma jaoks kõige olulisemad. 18. Toote olemus ja liigid Toode on pakkumine, mis on tehtud turule hankimiseks, kasutamiseks, tarbimiseks või
Ettevõtte võib niisama sulgeda ja kui sa kellegile võlgu ei ole, siis kustutatakse see lihtsalt ära. Pankrott kuulutatakse välja siis, kui on võlad ja sul pole seda raha, et võlgu maksta. Panrkroti puhul võib minna eraisiku rahakoti kallale ka, aga enamjaolt juhtub see, et võlausaldajad jäävad lihtsalt mingit osast ilma. * 4p Product (Mis?), Price (Kui palju?), Place (Kus?), Promotion (Kuidas?) asjad, mida tuleb arvestada ettevõtte loomisel. * Positsioneerimine inimeste peas on redelid ja neid on palju, millel igalühel on viis astet. Astmetel asetsevad tooted ja neid saab jagada selle järgi, et mis inimestele esimesena meelde tuleb ja paljudele see meeldib. Ettevõtted tahavad olla alati redeli tipus. * Segmenteerimine pm sama asi, mis positsioneerimine, aga lihtsalt inimeste jaotamine nt vanuse, soo, asukoha jms põhjal. * Sinine ookean see, kui sul on ainus variant ja rohkem sul konkurente pole.
Teisesed andmed on need, mis on juba olemas, st informatsioon, mis on varem kogutud teistel eesmärkidel kui uuringu probleemi lahendamine. Ettevõttesisesed: finantsandmed, turundustegevus. Ettevõttevälised andmed: internet, statistika, ajalehed Esmased andmed on niisugused, mida kogutakse spetsiaalselt, et lahendada püstitatud uuringuprobleem. 10 5. Sihtturundus ja positsioneerimine Segmenteerimise olemus, alused, segmentide profiil, strateegia valik, ohud, võimalused; konkurentsieelised ja positsiooneerimine. Segmenteerimine: tarbijate grupeerimine turul. Esimesena valida tunnused, mille alusel hakatakse segmenteerima. (vanus, sugu) Geograafilised tunnused: (linna suurus) Demograafilised tunnused: (vanus) Sotsiaal-majanduslikud: haridus, sissetulek, ametiala.
5) Alla surutud, despootlikud , represst Minge Internetilehele www.heritage.org, leidke index of economic -- 70-79,9 freedom -- 60-69,9 14. Liberaalne turumajandus, liberal economy iseloomustab -- 50-59,9 minimaalne riigi sekkumine ja kõrge majandusliku vabaduse aste. -- 0-49,9. 15. Riikide positsioneerimine: 14. Vaba Käsuma- turu- jandus : www.heritage.org, index of economic freedom majandu 15. 16
tekitab tugevama sideme tarbija ja kauba vahel -- nn maagilise nelja reegel - noored tarbijad on kergemad oma margieelistusi muutma kui vanemasse ikka jõudnud - Maineri ja Slateri printsiip, mille järgi tarbija psühhograafiaks piisab kuuest teabetüübist: 1. margiteadvus; 2. margieelistus; 3. viimatiostetud margi nimetus; 4. ostuahelate kirjeldus; 5. toodete ostumahud ja -sagedus; 6. tegelikult välja makstud hind. 4.2 Positsioneerimine - perspektiivse sihtrühma inimeste edukaks mõjutamiseks peab osakama inimeste vajadused ja eelistused kokku viia toodete/teenuste omadustega ning tegema seda sobivate reklaamisõnumite vahendusel; selleks on paratamatu (1) tunda teavet toote omadustest, nähtuna läbi tarbija tajude ja suhtumiste prisma, ning (2) omada teavet turul olevatest võistlevatest toodetest, neile tarbija poolt antavatest hinnangutest
Majandusõpetus Vabaaine 9. ja 10. tund Turundus Turunduse juhtimine Turunduse juhtimine on ettevõttes kesksemaid äriprotsesse, mis seob endaga kõik teised valdkonnad selleks, et luua võimalused klientide ootuste täitmiseks ja ületamiseks. Turundus Turundus ehk marketing (ingl. k marketing) on tegevus, mille eesmärgiks on viia kokku ostjad ja müüjad. Turundus Turundust on erinevates allikates kirjeldatud ka kui erinevate tegevuste juhtimist, hõlmates (võimalike) tarbijate soovide ja vajaduste tuvastamist (või loomist!) ja rahuldamist ettevõttele kasumlikul viisil. Turunduse tuum on mõista, et tarbijad kasutavad mingit toodet või teenust sellepärast, et neil on seda vaja või nad arvavad seda, aga mitte lihtsalt soovist oma raha kulutada. Turunduse juhtimine Turundus on tegevuste kogum, mis hõlmab järgnevaid tegevusi: turundusuuringuid, toote kujundamist, jaotuskanalite valikut, ...
ja sõltuvalt kaubast veel mitmeid muid tegevusi. Kõik need tegevused on vajalikud tarbija vajaduste tundmaõppimiseks, nende rahuldamiseks ning samal ajal ka ettevõtte eesmärkide saavutamiseks. Kõige lihtsam definitsioon- turundus on vajaduste kasumlik rahuldamine (meeting needs profitably) 2) Loetle turunduse juhtimisprotsessi põhietapid Turundusmõtlemise protsess: - Turu uuring - Segmentatsioon, sihtturgude valik ja positsioneerimine strateegiline turundus - Turundusmeetmestik ehk taktikaline turundus - Teostus - Kontroll 3) Mis on turu segmentimine, milleks on see vajalik? Turu segmenteerimine on protsess, mille käigus jagatakse ühe toote või teenuse turg alagruppideks ehk segmentideks klientide eripära alusel. Iga segment esindab kindlat sihtturgu, mille jaoks kasutatakse erinevat turundusmeetmestikku. Vajalik selleks, et täpselt määratleda "oma" turgu
4. Tornid kasutatakse õõnsate toorikute töötlemiseks otstest ja terve silindrilisepinna ulatuses 4. 4. Treipinkide tüübid ·Universaaltreipingid ·Lauatreipink ·Spetsiaaltreipingid ·Kopeerpingid ·Treiautomaadid ·Sisetreipingid ·Varbautomaadid: Ühespindlilised Mitmespindlilised ·Revolvertreipingid ·APJ treipingid (CNC) 5. Juhikute tüübid ·Juhikud jagunevad funktsionaalselt järgmiselt: - Seadejuhikud (nende ülesandeks on pingi mingi elemendi täpne positsioneerimine, näiteks tagapuki pinooli juhik) - Liikumisjuhikud (kõik juhikud, mis masina elemendi töö kestel liigub, näit töölaud) ·juhikud jagunevad tööreziimi järgi: - Hüdrodünaamilised ehk tasapinnalised juhikud ( kaks määritud pinda libisevad üksteisel.) - Prismaatilised juhikud - Kalasabajuhikud - Veerejuhikud 6. Freespinkide tüübid 1.Konsoolfreespingid · Horisontaalsed ·Vertikaalsed ·Universaalsed 2. Konsoolita vertikaalfreespingid 3. Karusellfreespingid 4. Kopeerfreespingid
Eesti ettevõtete jaoks on oluline eksport ja sellest saadavad tulud, kuid riigi sisemajanduse kogutoodangu arvestuses ning osatähtsuses omab suuremat kaalu sisetarbimisest tekkiv efekt ning sellest saadavad maksu-ja käibetulud Valige üks: Tõene Väär 13. Rahvusvaheline turundus on oma olemuselt üks turunduse alaliikidest, st turundustegevus toimub sarnastel alustel kui koduturul, kuid turunduskanalid, turundusmeetmestik, hinnastamine ja sihtklientide positsioneerimine on erinev Valige üks: Tõene Väär 14. nn Greenfield strateegiaks nimetatakse ettevõtte laienemist välisriiki, mille puhul ta ehitab nullist üles kogu tootmise, müügivõrgu ja tarneahela Valige üks: Tõene Väär 15. Sotsiaal-kultuuriliste piirangutega rahvusvahelises majanduses puututakse kokku siis, kui toodete/teenuste tarbimisel muutub oluliseks sihtriigi elanike usk, kultuurilised eripärad, tarbimisharjumused ja eluviis Valige üks: Tõene
Kas need testid mis on lisatud on lihtsalt harjtamiseks ? Ning milline on kodutöö ja millal seda peab tegema? Õppeaine läbinud üliõpilane: 1. Saab aru turunduse spetsiifikast 2. Oskab kasutada turundusmeetmestiku ehk 4P kõiki elemente eraldi ja leida võimalusi nende integreerimiseks 3. Teab oma tarbijate sihtrühma segmenteerimise, oma toodete positsioneerimise ja brändimise, turustuse ning turunduskommunikatsiooni põhireegleid 4. Omandab põhiteadmised turundusuuringutest 5. Mõistab müügi protsessi ja erinevaid kliendikäitumisi 6. oskab toote/teenuse müügihinda kujundada ja kaitsta 7. oskab kasutada erinevaid müügi lõpetamise tehnikaid Kursuse sisu: 1.Turunduse juhtimine ettevõttes. Turundusliku idee hindamine, eesmärgi saavutamine lähtudes turu trendidest ja vajadustest. Toote ja teenuse sarnasus-erinevus. Turundusmeetmestik(McCarthy 4P-d).. Toode ja teenus, tootearendus. Unikaalse müügiargumendi väljaselgitamine - USP. Hin...
(tööpäeva, töökuu, töödeldud tooriku, osutatud teenuse jne) eest rahas või natuuras. Pankrot -Pankrot on võlgniku kohtumäärusega väljakuulutatud maksejõuetus, millel on õiguslik tähtsus. Projekt -on kavandatud tegevuste kogum ühe või mitme eesmärgi saavutamiseks kindlaksmääratud ajavahemiku jooksul. Personal -kogu organisatsiooni liikmeskond töötajad juhid ja alluvad, ka omanikud, kui nad ise selles organisatsioonis töötavad. Positsioneerimine - Positsioneerimine tähendab tööjõuturul olevate konkurentide (teised ettevõtted) määratlemist ning ettevõtte kui tööandja konkurentsieeliste leidmist ja ärakasutamist. Eesmärk on kujundada välja tööandja identiteet tööjõuturul. Raha -Raha on üldine seaduslik maksevahend, mille vastu saab vahetada teisi kaupu suhtega, mille määravad raha ostujõud ja kaupade hinnad. Reklaam - Reklaam on turunduses kasutatav kommunikatsioonivõte toodetele vahendatud tähelepanu
Logistika kohta puudub siiamaani ühtne ja ainus määratlus. Kuna tegemist on noore, kiiresti areneva ja üha suuremat tähtsust omandava distsipliiniga, ei ole logistika jaoks selle dünaamilisuse tõttu suudetud veel välja töötada kõiki rahuldavat ja kõikehõlmavat üldtunnustatud definitsiooni ega isegi ühest terminit (Kiisler, 2011). Siiski on logistika kohta palju erinevaid definitsioone. Logistika on ressursside ajaline positsioneerimine või kogu tarneahela strateegiline juhtimine (Wikipedia, 2015). Omavahel seotud erinevad logistikategevused moodustavadki tarneahela. Tarneahel ehk teise nimetusega logistiline võrgustik on toodete/teenuste tarnijalt kliendini liikumisel kaasatud organisatsioonide, inimeste, tehnoloogiate, tegevuste, info ja muude ressursside süsteem (Nagurney, 2006). 1 TARNEAHELATE TÄHTSUSE ESILEKERKIMISE PÕHJUSED JA ARENG 1 Tarneahela ja logistika areng Joonis 1
Küsimus 1 Suhteturundus on: a. koordineeritud turunduskommunikatsioon kaubanduskeskustes. b. pikaajaliste kasumlike kliendisuhete loomine ja hoidmine. c. organisatsiooni ja selle töötajate vaheline suhtlemine. d. meeste ja naiste vaheliste suhete mõju ostuotsustele. Küsimus 2 Tarbija sissetulek on tarbijakäitumise a. välimine mõjur b. sisene mõjur Küsimus 3 Positsioneerimine on turundustehnika, millega üritatakse a. hinnata segmendi atraktiivsust ning ettevõtte äritegevust antud segmendis. b. välja selgitada, mida inimesed tahavad osta ning kui tähtis on ost tarbija jaoks. c. sihtturu jaoks luua toote, brändi või organisatsiooni identiteeti. d. tähelepanu pöörata inimese ostujõule ja seda nii tervet turgu arvesse võttes, kui ka ühte sihtgruppi silmas pidades. Küsimus 4 Lühend USP tähendab ... a. konkurentsieelist b. konkurentsivõimeline positsioneerimist c. unikaalne tarbijakäitumist d. unikaalset müügiargumenti ...
TEST2 Küsimus 1 Turundus on ... a. tarbijate vajaduste määratlemine ja tulutoov rahuldamine b. mistahes osaline immateriaalne tegevus/eelis, mida üks osapool pakub teisele, mis ei too kaasa omandiõiguste üleminekut ning mis võib olla seotud materiaalsete toodetega c. materiaalne ese, teenus, isik, koht, idee või mistahes nende kombinatsioon Küsimus 2 Tarbimisstiil. Tarbimisliidreid iseloomustab kõige enam: a. reageerivad uuele kaubale suure hilinemisega b. hakkavad uut kaupa tarbima siis, kui on veendunud kauba praktilises väärtuses c. lülituvad ostuprotsessi esimesena, nende järel tulevad teised Küsimus 3 Toote/teenuse positsioon (positsioneerimine) on: a. toote või teenuse asukoht turul b. toote/ teenuse pakkumise füüsiline asukoht c. toote/teenuse koht tarbija teadvuses võrreldes konkurentidega Küsimus 4 Positsioneerimise strateegiad on: a. ümberpositsioneerimine, kaupade/teenuste hindade langetamine/tõstmine turu...
Uuringumeetodist(kvalitatiiv,kvantitatiiv) Kestuse ja korraldamise alusel(ühekordsed, jätku,monopoolne,mitme tellija, valmis) Valimi koostamise meetodid: Juhuvalemid- lihtne, süstemaatiline, kiht, klaster. Mittejuhuvalimis- mugavus, omaotsustus, kvoot, lumepall. Valimi koostamise etapid: Üldkogumi määratlemine Valimiraami identifitseerimine Valimi meetodi valik Valimi suuruse määratlemine Valimi moodustamine 5. SIHTTURUNDUS JA POSITSIONEERIMINE Füüsilisest isikust tarbijate vajadused: · Baasvajadused- igapäevaseks eluks vajalik toit, riietus, peavari ja puhkus. · Luksussoovid · Impulsiivsed soovid tekivad äkki ja ost toimub hetketuju ajel. Massturundus põhineb masstootmisel ja -turustamisel ning massikommunikatsiooni vahendite kasutamisel toote reklaamimisel. Püütakse meeldida kõigile tarbijagruppidele üheaegselt ja ühesuguse toodanguga. Kavandatakse vaid üks turundusmeetmestik.
3.0 TOOTED JA TEENUSED 3.1 TOODETE JA TEENUSTE KIRJELDUS 3.2 KOOSTÖÖPARTNERID JA -TARNIJAD 3.3 TULEVIKU TOOTED JA TEENUSED 4.0 TURUANALÜÜS 4.1 TURUSEGMENDID 4.2 SIHTTURU (SEGMENDI) STRATEEGIA 4.2.1 Sihtturu vajadused, ostuotsuse mõjutajad 4.2.2 Sihtturu kasvutempo 4.3 PEAMISED KONKURENDID 4.4 OHUD, RISKID, VÕIMALUSED 5.0 MÜÜGI- JA TURUNDUSPLAAN 5.1 ETTEVÕTTE KONKURENTSIEELISED 5.2 TURUNDUSSTRATEEGIA 5.2.1 Ettevõtte toodete ja teenuste positsioneerimine 5.2.2 Hinnastrateegia 5.2.3 Promotsioonistrateegia 5.3 MÜÜGISTRATEEGIA 5.3.1 Müügiprognoos 5.3.2 Müügiorganisatsioon 6.0 TEOSTUSE PLAAN 6.1 PEAMISED PLAANI TEOSTUSE ETAPID 7.0 ORGANISATSIOONI STRUKTUUR 7.1 JUHTKOND 7.2 PERSONALIPLAAN 8.0 FINANTSPLAAN 8.1 OLULISED EELDUSED JA FINANTSPROGNOOSIDE ANALÜÜS 1.0 TEGEVJUHI KOKKUVÕTE 1.1 ÄRIPLAANI EESMÄRK OÜ Merilin Designs (edaspidi MD) asub Tallinnas, kus ettevõte müüb 2007.a. juulist rõivaid ning aksessuaare
Kordamisküsimused - Arvestustöö TI 1.Hüdroajami eelised ja puudused HÜDROAJAMI EELISED •Suured jõud väikeste komponentidega •Kulgev ja pöörlev liikumine •Täpne positsioneerimine •Start suurel koormusel •Ülekoormused välditavad •Liikumine sujuv ja reverseeritav •Juhtimine lihtne •Soodne soojusrežiim •Ajam koosneb standardkomponentidest •Elektriliselt mugav juhtida HÜDROAJAMI PUUDUSED •Keskkonnaoht •Tundlikkus saastumisele •Torustiku purunemise oht •Tundlikkus temperatuurile – viskoossus •Madal kasutegur •Tsentraalse varustussüsteemi loomine kallis •Tavaliselt tegu individuaalse ajamiga 2.Pneumoajami eelised ja puudused
MAJANDUSE MÕISTED 1. Aktsia on väärtpaber, mis esindab proportsionaalset osalust aktsiaseltsi aktsiakapitalis ning annab selle omanikule ehk aktsionärile mitmeid õigusi. 2. Aastaaruanne- mis näitab selle omaniku õigust osale ettevõtte varast ja kasumist 3. Aktiva- osa ettevõtte bilansist, mis kajastab tema vara 4. Passiva- Iseloomustab ettevõtja kohustusi ning tema omakapitali koostist. 5. Aktsiaselts on äriühing, millel on aktsiateks jaotatud aktsiakapital. 6. Osaühing on äriühing, millel on osadeks jaotatud osakapital. 7. Mittetulundusorganisatsioon on isikute vabatahtlik ühendus, mille eesmärgiks või põhitegevuseks ei või olla majandustegevuse kaudu tulu saamine. 8. Aktsiisimaks on maks, mis kehtestatakse kaupadele, mille tarbimist soovib riik mõjutada. 9. Alampalk- riiklikult kehtestatud palga alampiir, millest vähem ei tohi tööandjale täistööaja eest maksta. 10.Ametiühing mingi kutseala tööliste...
lähedaseks, see oli lõbus, lihtne ning suunatud igaühele. MinuEMT kampaania pälvis ühe kuldmuna ja kahe hõbemuna tunnustuse osaliseks. https://www.youtube.com/watch?v=kULHIXQxAI0 https://www.youtube.com/watch?v=z6Af_WA5epA EMT kampaania vs Tele2 kampaania Mõlemate teenusepakkujate sihtrühm oli terve perekond. Mõlemad kasutasid Sina-vormi EMT tarbija kasu/motivaatorid: tasuta perekõned, tasuta sõbrakõned, lapse mobiili positsioneerimine, topeltkogus SMSe, MMSe ja MB(innovaatilised lapsele suunatud tooted), pool aastat poole hinnaga pakett, tasuta telefon jne Tele2 tarbija kasu/motivaatorid: Tele2 rõhutab vaid soodsatele hindadele ning lisateenustele ning (vaid tarbijate jaoks ehitatud) uutele mugavatele esindustele. EMT kampaania vs Tele2 kampaania EMT eesmärgid: EMT üheks oluliseks märksõnaks on innovatsioon, reklaamikampaaniaga tahavad uudset lähenemist rakendada ka turunduse töös Tele2 eesmärgid:
Massikommunikatsioon plussid : ettevõtte ja toodete kuulsaks tegemiseks, teadmiste levitamiseks, suhtumise muutmiseks ja käitumise mõjutamiseks, lõppeva müügitöö ettevalmistamiseks ja kergendamiseks, selleks, et kliendid ise kontakti otsiksid, loob võimaluse suunata sõnumit valitud teabevahendi läbi. Miinused : edastada saab ainult üldisi sõnumeid, kergelt jälgitav konkurentide poolt, raske kontrollida. toote positsioneerimine on toote koht tarbija teadvuse võrreldes konkurentidega. On toote asendi loomine tarbijate teadvuses võistlevate analoogide suhtes. Põhirõhk on asetatud tarbijate tootenägemusele. 3 strateegiat: olemasoleva pos. tugevdamine, ümberpos, uues pos hõivamine. Turu ja müügi erinevus Müük - Toote tundmine tähtsaim, väljund toodetud ja müüdud toode, Kontsentratsioon mahule ja hinnale, orienteeritud müügile, Kuludele baseeruv hinnapoliitika,