Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"mõtlemisvõime" - 214 õppematerjali

mõtlemisvõime on see, mis laseb meil,võrreldes meie loomalikest instinktidest lähtumisega, valida suurema täpsusega seda, mis on meie tõelise olemusega kooskõlas.
thumbnail
10
pptx

Arvutimängude ajalugu

Arvutimängude ajaloost · 1958 - William Higinbotham ''Tennis for Two'' · 1961- esimene mõjuvõimas arvutimäng - ''Spacewar!'' · 1969 - leiutas Ralph Baer mängukonsooli - brown box · Peale seda on arvutimängud maailma vallutanud Arvutimängude negatiivne mõju · Agressiivsus · Reaalsustaju kadumine · Vägivalla jäljendamine · Füüsilise vormi nõrgenemine Arvutimängude positiivne mõju · Oskus arvutit käsitseda · Loogiline, strateegiline mõtlemisvõime · Visuaalne kujutlusvõime · Koostöövõime Mängimisest Oma kooli statistika põhjal · Nooremad õpilased mängivad rohkem kui vanemad. · Poisid mängivad enamasti rohkem kui tüdrukud. · Mängitava mängu liik sõltub tugevasti mänguri vanusest ning soost. · Mängivad õpetajad on haruldus. Aitäh kõigile kuulajatele-vaatajatele!

Informaatika → Arvuti õpetus
32 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Eesti keel - demagoogiavõtted

Demagoogiavõtted Tunnete kaudu mõjutamine:  Apelleerimine kainele mõistusele ("Mis inimene on teinud halvasti, seda peetakse meeles ka veel siis, kui ta on juba surnud. Tema heateod maetakse harilikult ühes temaga. Nii olgu see Caesarigagi!")  Apelleerimine kollektiivile: ("Kaaskodanikud! Sõbrad! Roomlased!")("Te kõik nägite/.../")("Oo, kodanikud!")  Teise mälu ja mõtlemisvõime alavääristamine ("Õilis Brutus ütles teile, et Caesar oli täis valitsemishimu. Kui see nii oli, siis oli see kahtlemata ränk viga.")  Ähvardamine, hoiatamine, manitsemine ("Ma ei taha süüdata teie südameis viha ja mässu, kuna ma teeksin sellega halba Cassusele ja Brutusele/../")  Väliste vahenditega paatose esilekutsumine: ("Caesar tõi sõjaretkilt Rooma kaasa palju vange ja täitis riigi varasalved sõjasaagiga.")("Kui

Eesti keel → Eesti keele suuline ja...
10 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Inimese kujunemine

onnides, õppis tuld kasutama, rahva arv kasvab. Neandertallane u. 250000 aastat tagasi Jässakas kehaehitus, suur kolju ja elasid Atlandi ookeanist Kesk- ajumaht (nüüdisajainimesega Aasiani võrdne), oskasid kõneleda, arenenud mõtlemisvõime. Küttisid suuri imetajaid, elasid onnides, koobastes, kivist tööriistad, arvatavasti kasutasid tuld, maeti surnuid, religiooni alged, hoolitsesid üksteise eest. Homo sapiens u

Ajalugu → Ajalugu
71 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Nutiseadmed meie elus

Üks neist on mõju keha struktuuridele," ütles Tallinna Tervishoiu Kõrgkooli õppejõud Andrus Lipand. Lipand lisas, et koormus silmadele on nutiseadmeid jälgides suhteliselt suur. Lisaks elektromagneetilistele kiirgustele eritab nutiseade soojuskiirgust ja teadlased ei soovita nutitelefoniga rääkida päevas rohkem kui 15 minut, ekraani kasutada üle kahe tunni päevas. "Laps peab saama magada 8-9 tundi. Paraku röövib nutiseade sageli lapse uneaega, langeb tema tähelepanu ja mõtlemisvõime, tekivad õpihäired. Kui lapsel tekivad juba meeloluhäired ja kapriisid, on need ohumärgid, et lapse aitamiseks tuleb pöörduda spetsialisti poole." Ning siis tuleb veel arvestada tõsiasjaga, et lapsed puutuvad kokku pornograafiaga üha nooremalt ­ sageli juba vanuses üheksa kuni üksteist ­, kuna ekraanid ja internet võimaldavad neile ohtralt võimalusi kokkupuuteks kõigega, mida veebimaailmal pakkuda on. Reelika, Roberta, Laura, Kristina

Kirjandus → Kirjandus
16 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Kainikuiga

Õppima tõukavad kainikut huvi õpitava aine vastu, soov saada head hinnet, tahtmine teenida õpetaja ja vanemate kiitust. Kainikueas on ka positsioon kaaslaste hulgas seoses õpiedukusega, eriti tütarlastel. ( ,,Õpilase psüühika ja kodune kasvatus" I. Ebber 1982 a. lk. 52) Kainikueas on mõtlemise areng eriti kiire. Juba varem on kõrgele tasemele arenenud aistingud, taju, fantaasia ja mälu. Kainik saavutab arenguperioodi lõpuks mõtlemisvõime poolest täiskasvanuga peaaegu võrdse taseme. Mõtlemisvõime kiire arengu tulemusel hakkab laps kainikuea lõpuks ümbrust üsna täpselt ja õigesti tunnetama. Laps astub kainikuikka, suutmata alati eraldada fantaasiat ja tegelikkust. Ta usub jõuluvana ja päkapikkude tegelikkust, kainikuea lõpus on kõik see seljataga. Kainikuea tunnuseks on samasooliste sõprusrühmade tekkimine. Koos käiakse sportimas, kogutakse sarnaseid esemeid, arutletakse loetud seiklusjutte või nähtud filme

Ühiskond → Perekonnaõpetus
85 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Arengupsühholoogia

ARENGUPSÜHHOLOOGIA 8 aastane laps. Kognitiivse arengu teooria ehk 3. konkreetsete operatsioonide staadiumite järgi on 7- 11 aastased lapsed võimelised õppima liitmise, lahutamise, korrutamise ja jagamise operatsioone. Need operatsioonid eeldavad loogilist mõtlemist, mis on aluseks objektide ja sündmuste klassifitseerimisele ja nende vaheliste seoste mõistmisele. Selles vanuses laste mõtlemisvõime täiustub, laps oskab teha oluliste tunnuste põhjal järeldusi ning pöörata sündmuste käiku mõtteliselt tagasi. Neil väheneb ergotsentriline mõtlemine, sündmuste põhjusi hakatakse otsima endast väljaspoolt ja mõistma, et teistel inimestel võivad olla samasugused tunded või arvamused. Hakatakse end võrdlema teistega, hinnatakse end sõbra järgi. Sõpru valitakse kodust saadud väärtuste järgi kuid raskusi on veel abstraktse mõtlemisega ja probleemide lahendamisega, hüpoteeside püstitamise ja kontrollimisega. ...

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
4 allalaadimist
thumbnail
8
pptx

Liikluspsühholoogia

Liikluspsühholoogia Inimene sõiduki juhina Liikluskeskkond Liiklus toimub ümbruskonnas , mis sisaldab liikuvaid ja liikumatuid objekte . Juht ammutab informatsiooni tegutsemiseks süsteemis "juht - sõiduk - keskkond (tee)". Selle süsteemi operaatoriks on autojuht, kes pidevalt peab ette nägema, millisesse olukorda ta võib sattuda ja kuidas seal tegutseda . Süsteem töötab hästi , kui seda juhitakse paindlikult ja operatiivselt. · Psühholoogiliselt on autojuhtimise skeem järgmine : Juht saab informatsiooni aistingute kaudu :(nägemine 70%;vibratsioon-vestibulaaraparatuuriga 20%; kuulmine 8%;temperatuur; lõhn 2%). Informatsioonile väliskeskkonnast lisanduvad mälu arvelt varem omandatud teadmised ja kogemused. Seejärel rakendatakse tööle vajalik lihasgrupp liigutuste sooritamiseks . · Peale välisärritajate mõjutavad juhi tegevust organismisisesed ärritajad (valu ; emotsioonid ; väsimus ;...

Auto → Liiklusõpetus
24 allalaadimist
thumbnail
4
rtf

Psühholoogia mõisted

Egotsentrism olukord, kus laps ei suuda kohanduda teiste inimeste vaadetega. Kaob 4-5 aastaselt Emotsionaalne areng kõne areng, sotsiaalses keskkonnas toimetulek, õpitulemused Fenotüüp ei kandu järgmistele põlvedele edasi. Millised näeme välja ja kuidas käitume Fluiidne intelligentsus peegeldab inimese võimet arutleda ja infot kasutada, tajuda suhteid, tulla toime võõrastes situatsioonides Formaalsete operatsioonide staadium Arengu eesmärgiks on täiskasvanuliku mõtlemisvõime saavutamine. Kestab alates 11. eluaastast Füüsiline areng motoorne areng. Keha kasvamine Genotüüp Vanematelt päritud geenide kogu Intelligentsuskvoot e IQ on intelligentsustesti tulemus Kasvamine on keha või selle osade muutus Keskkond kõik ümbritsev Kognitiivne areng Piageti arenguteooria. ''Miks lapsed samas eas teevad samu vigu?'' Konkreetsete operatsioonide staadiumis Arengu eesmärgiks on asjadevaheliste suhete ja klasside(kategooriate) mõistmine, struktuuri loomise oskus

Psühholoogia → Psühholoogia
2 allalaadimist
thumbnail
1
rtf

19. sajandi I pool

19.saj 1pool:kaotati pärisorjus, talupojad said perek nimed, kirjaoskuse levik, teoorjus,estofiilide tegevus.Masing: Narva gümn,saksamaa halle ülikool(usuteadus). eesmärk:rahva silmaringi ja mõtlemisvõime avardamine köitva popul. teaduslike lugemismat varal. Tegevus:koostas ning andis välja rahv raamatu"Pühapäeva..." mis tutvustas eesti lugejaid paljude võõraste maade, sealse looduse ja inimestega.. Ajakiri "Marokva Näddalla-Leht".Kirjutas õppekirjandust. ped saavutused:Ärgu sunnitagu last kurjaga lugema siis,kui lapsel on parim mänguhoog, lugemine ärgu olgu karistuseks...keelealane:rikastas eesti kirja ja valmistas ette uuele kirjaviisile ülemineku . õ täht.Sentimentaalne jutukirj: lugejale, äritolu:saksa rahvaraamatud. Suve Jaan:Eesti sent. kirj. silmapaistev esindaja,elupõline kooliõpetaja. Ta tegutses Tallinas rakv, ja pärnu kreisikoolis vene keele ning joonistuse õpetajana. Peterson: Jakobi algkool>riia kreisikool>riia kuberm gümn....

Kirjandus → Kirjandus
47 allalaadimist
thumbnail
9
ppt

Marcus Aurelius

stoitsistlikul sõnumil. Sellel stoitsistlikku filosoofiat käsitleval teosel puudub kindel ülesehitus, kuid sellele vaatamata esindavad sealsed mõtted näidet elamise eetikast: õpetustest, mis on lähemal religioonile kui filosoofilisele arutlusele. Stoitsistlik filosoofia keskendus peamiselt iseenda ja universaalse olemusega kooskõlas elamisele. · Stoitikute arvamuse kohaselt püüdlevad kõik "hingelised olevused" enda püsimajäämise poole. Mõtlemisvõime on see, mis laseb meil,võrreldes meie loomalikest instinktidest lähtumisega, valida suurema täpsusega seda, mis on meie tõelise olemusega kooskõlas. Stoitikud järeldavadm et headuse ainus kahtlematu väljund on voorus. Voorusesse on koondatud kõik kreeka-rooma positiivsed omadused: tarkus, õiglus, julgus ja mõõdukus. · Näide: "Sinu õnn sõltub su mõtete kvaliteedist: seetõttu käituge vastavalt ning hoolitsege selle eest, et te ei kannaks oma

Filosoofia → Filosoofia
21 allalaadimist
thumbnail
12
pdf

Kognitiivne Psühholoogia

Kognitiivne Psühholoogia Pärnu Koidula Gümnaasium 12.C 2012 Ajalugu: Kognitiivne psühholoogia tekkis 20. sajandil 50-60ndatel aastetel. On tänapäeval kiirelt arenev suund. Esindajad: Jean Piaget ( 1896 - 1980) Endel Tulving Jean Piaget Jean Piaget on uurinud milliseid operatsioone lapsed teadtud vanuses teevad. Desenho Infantil - Laste joonistused. http://www.youtube.com/watch?v=24ESEERMoHg Kongnitiivne Psühholoogia uurib: Kuidas inimesed loovad maailma kujundeid oma peas, enda sees, mis edaspidi kajastuvad tema käitumises. Uusi teadmisi saadakse õppimise kaudu Info töötlemist Me mitte ainult ei korda seda mida kuuleme,näeme vaid toimub ka info tõlgendamine. Kognitiivne psühholoogia ehk tunnetuspsühholoogia Kognitiivne psühholoogia on eksperimentidele toetuv õpetus sellest, kuidas inimene võtab tasu,töötleb, muundab,säilitab ja ka kasutab informatsiooni. Lühidalt öeldes : Info...

Psühholoogia → Psühholoogia
61 allalaadimist
thumbnail
1
doc

NÄRVISÜTEEM

Riskitegurid- vanus, sugu, eluviis. Sümptomid sõltuvad insuldi raskusest, kahjustuse asukohast ja tervislikust seisundist. Haigestumise tunnuseks on ühe kehapoole halvatus koos samapoole näolihaste halvatusega. Tekib kõnehäire, neelamis- ja nägemishäire, põie- ja seedetegevuse häired. Alzheimer- pöördumatu ajuhaigus. Peaajus iseloomulikud koelised muutused, 5 staadiumit. Dementsus- on aeglane või järkjärguline vaimse võimekuse kaotus. Sümptomiteks on mälu(lühi) ja mõtlemisvõime vähenemine, varasemate oskuste kahanemine, käitumishäired, isiksuse muutus. Pöördumatute põhjuste hulka kuuluvad Alzheimer, ajuverevarustuse häired, Parkinson, AIDS. Pöörduvate põhjuste hulka kuuluvad ajutraumad, healoomulised asjukasvajad, teiste elundite kahjustused, mürgitused, vaegtoitumine. Suhtlemisel räägi aeglaselt, vajadusel korda, jäta vastamiseks aega, näita ette, sõnasta lihtsalt, kui ärritub vaheta teemat. Parkinson- kns haigus, mis põhjustab liikumishäiret

Meditsiin → Meditsiin
4 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Tervislik toitumine

Igaüks tahab olla vormis ja terve kehaga. Sellest peaks sõltuma ka eluea pikkus. Kuigi tänapäeval pööratakse sellele vähem rõhku, sest pole aega oma tervise jaoks enam, vaja on tööd rügada ja nii ka tervis halveneb. Me sööme selleks, et elada, mitte ei ela selleks, et süüa. Need, kes elavad ainult momendi naudingule, unustavad, et toit peab varustama inimorganismi toitainetega, mis on vajalikud elamiseks, kasvu- ja taastumisprotsessideks, tagama mõtlemisvõime, hea tervise. Pärilikkust ei saa muuta, keskkonna saastumisele saab üksikisik avaldada piiratud mõju. Igaüks saab aga ise valida, kuidas toituda. Tervislik eluviis, sealhulgas toitumine, ei tähenda loobumist kõigest sellest, mida oled nautinud. See ei tähenda ainult porgandi ja kapsa näksimist ning pikki trenni tunde. Ka väikestel muutustel võivad olla märkimisväärsed tagajärjed. Toit peab varustama organismi vajalike toiainetega. Ükski toiduaine ei sisalda

Sport → Kehaline kasvatus
32 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Erinevad valgud

Layman ja Rodriquez seletasid leutsiin rolli energia ja musklite vahel. ''Kui ette kujutatada ebatavalist sõprussuhet aminohapete (leutsiin) ja glükoosi vahel siis trenniga musklid kasvavad tänu sellele vahekorrale.Peale trenni aitavad lipiidid taastada muskleid viies nendese piisavas koguses hapnikku.'' Munakollane sisaldab rohkesti inimesele vajalikku letsitiini, mis on meile hädavajalik rakkude koostises ja normaalseks ainevahetuseks. Letsitiini vajame hea mälu ja mõtlemisvõime tarvis. Piima vadak Valgud on edukad spordimaailmas, aidates ehitada üles musklimassi. Lisaks musklite ehitamisele on valgud leidnud kinnitust ka kaalujuhtijatena. Valgud aitavad hävitada keharasva ja muuta need muskliteks. Piim sisaldab põhiliselt kolme elu loovat ja kandvat ainet - valku, rasvu ja süsivesikuid ning seda sellises omavahel vahekorras, mis on vajalik kasvava organismi vajadusele. Piimasuhkrul on tähtis osa peaaju kujunemisel. Soja valk

Toit → Toitumisõpetus
16 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Gustave Le Bon, "Hulkade psühholoogia"

Gustave Le Bon, "Hulkade psühholoogia" Mari Siilivask Le Bon oli positivistlike ideede leviku ajastu mõtleja. Tema lähenemine sotsiaalteadustele ja ühiskondlikele probleemidele lahenduste leidmisele oli põhimõtteliselt samasugune, kui kõigile teistele teadustele (Le Bon huvitus veel paljust muust peale ühiskonna ja psühholoogia, mille juurde ta pöördus alles elu keskpaigas. Näiteks tubakasuitsu koostisest ning ). Vaadetelt oli ta traditsionalist ja essentsialist ­ Le Bon'i arvates olid moodsa ühiskonna egalitaarsuspüüdlused ainult kahjulikud ja tekitasid segadust neis, kelle võimed ei võinud juba nende olemuse tõttu küündida teistega võrdsele tasemele (naised ja metslased, keda Le Bon liigitas kognitiivselt lastega samasse kategooriasse). Gustave Le Bon'i võib lugeda üheks esimeseks arutlejaks grupipsühholoogia peamiste kü...

Sotsioloogia → sotsioloogilise mõtte ajalugu
3 allalaadimist
thumbnail
3
pdf

Filosoofia kodutöö 1: HEGEL Kes mõtleb abstraktselt? KANT Kostmine küsimusele: mis on valgustus?

kohustused ja õigused, kuid selline tegutsemisviis on juba loomult õigustühine. Kanti arvates on inimkonna põhiülesanne saavutada valgustatus ning alati püüelda paremuse poole. Siinkohal tunnustab ta Friedrich Suurt, kes oli valgustusmeelne valitseja ning oli avatud uute ideede rakendamisele ühiskonnas. 7) Eriti tähtis on valgustusideid rakendada autoriteetsete organisatsioonide juures, kellel on tavainimese üle suurim võim, ehk siis kirik ja riik. Riik peab igati toetama mõtlemisvõime arendamist, sest kodanikud on selle tugevuse aluseks ning arendajaks. Kuna sel ajal oli religiooni osa inimese elus väga suur, ei oleks valgustusmeelne kirik tohtinud panna inimesi pimesi uskuma ja patte kartma, vaid õpetama leidma seoseid ja julgustama leidma enda viisi maailma ja Jumala olemusest aru saamiseks.

Filosoofia → Filosoofia ajalugu
3 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Lendas üle käopesa - mõtted ja tunded seoses filmiga

õed kokku. McMurphy püüab neid kõiki aidata ning samas ka aru saada, miks osad vabatahtlikult seal olijad minema ei taha minna ning kannatavad seda olukorda. Üheks kõige mõtlemapanevaks kohaks pean ma lobotoomia tegemist McMurphyle. Uskumatuna näib, et kunagi sellist võtet inimeste peal tõepoolsest kasutati, muutes nad põhimõtteliselt lihtsalt elavateks tühjadeks kestadeks, kel puudub igasugune mõtlemisvõime ning arusaamine ümbritsevast. Väga sügav mulje jäi Pealikust, kellega McMurphyl tekkis vastastikune usaldus ning mõistmine ­ oli ju McMurphy ainus, kellega ta rääkimist alustas, olles seniajani teisi petnud. Nähes oma sõpra voodis lihtsalt tuimalt lamamas, ei suuda Pealik teda sellises seisus endast maha jätta ning lämmatab oma sõbra padjaga. Sellise teo eest ei saaks ega tohiks keegi teda hukka mõista, sest ta tahtis saata oma sõbra vaid paremasse kohta

Psühholoogia → Psühholoogia
77 allalaadimist
thumbnail
1
docx

On inimesi, kellel on raha, ja on inimesi, kes on rikkad

Inimestel jääb järjest vähem aega, et külastada oma vanemaid. Peredega tullakse kokku heal juhul mõne sünnipäeva ning jõulude puhul. Hollywood on täis majanduslikult väga heal järjel olevaid inimesi, kuid ma usun, et paljud neist ei ole selle tõttu õnnelikumad, et neil on rohkem raha. On vanasõna: ,,Raha on hinge varas." Mingil määral on see tõsi. Küllalt on lehtedes kirjutatud mõnest hiigelsumma saanud lotovõitjast, kes suurt pangaarvet omades kaotavad selge mõtlemisvõime. Nad justkui unustavad oma eelmise elu ja algab uus, mis on täis laristamist ja ülbust. Millegipärast arvavad just mõned niiöelda ,,üleöö miljonärid", et nemad on teistest paremad. Ma kahtlen, kas see tegelikult ka nii on. Eestlastel on ka teine vanasõna: "Ennemalt vaata sittuja silma kui rahalugeja silma." Mulle see ütlus meeldib. Ma ei pea õigeks inimeste hindamist nende majandusliku olukorra järgi. Sel suvel rääkis mu sugulane Paula mulle

Eesti keel → Eesti keel
19 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Lapse areng ja tundmaõppimine

Kuni 3.elunädalani ei taju lapsed värve ja neil on piiratud sügavustaju. Mõne Sensomotoorsed skeemid - need on oma olemuselt loogikaeelsed ja intuitiivsed teadmisvormid, mis omandatakse keskkonnaga manipuleerimise ja esimese päeva jooksul näivad nad olevat vähem tundlikud valu suhtes, kuid nende maitse- ja lõhnaaistingud toimivad täiel määral. Esimesed emotsioonid jäljendamise teel, näiteks kõndimine, lambilülitile vajutamine.Tunnetuslikud skeemid - on mõistete ja mõtlemisvõime aluseks ehk eristamine, seoses sünniga on negatiivsed, aga juba esimese kuu lõpus tekib naeratus seoses elavnemisreaktsiooniga. -2a- Peamiseks tegevusliigiks 2. eluaastal ongi ettekujutamine, põhjus-tagajärg-seoste otsimine.Verbaalsed skeemid - sõnade tähendus ja kommunikatsioonioskus. esemeline tegevus, mille käigus laps tutvub esemete erinevate omadustega. Jätkub sensoorne areng

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
5 allalaadimist
thumbnail
1
doc

John Stuart Mill - mõtte- ja tegevusvabaduse teooriad

oleks teatud arvamusel, aga see indiviid teistsugusel - isegi siis poleks inimkonnal õigust sundida seda indiviidi vaikima. Ükskõik milline ka poleks inimese arvamus mingis küsimuses, Milli arvates ei tohi arvamustele piiranguid seada. Ta leiab, et kellelgi pole tõe monopoli ning keegi ei saa absoluutse kindlusega öelda, kas mingi arvamus on tõene või väär. Kuid isegi kui mõni arvamus oleks väär, ei tohiks teda ikkagi keelustada. Vastasel juhul muutuks tõde dogmaks ning inimese mõtlemisvõime taandareneks. See aga oleks kindlasti ebasoovitav tulemus. Kokkuvõtvalt võiksid täieliku mõttevabaduse poolt esitatavad argumendid olla järgmised: 1. Arvamus, mida tahetakse keelata, võib olla tõene. 2. Arvamus, mida tahetakse keelata, võib küll olla ekslik, kuid sisaldada mingil määral tõtt ­ nagu see sageli ongi. 3. Kui üldtunnustatud arvamus on tõene, siis tema kriitika keelamine tähendab selle tõe muutmist eelarvamuseks, sest ta kaotab oma ratsionaalse aluse. 4

Filosoofia → Filosoofia
19 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Tutvumine EV Haridusseaduse ning Põhikooli- ja gümnaasiumiseadusega

tasakaalustatud arenguks ja eneseteostuseks ning teaduspõhise maailmapildi kujunemiseks. (PGS § 3.1) 3. Millised on kokkulangevused ja erinevused põhikooli ja gümnaasiumi ülesannetel? Põhikoolil ja gümnaasiumil on nii hariv kui ka kasvatav ülesanne (PGS § 4.1; PGS § 5.1) Põhikooli ülesanne on luua õpilasele eakohane, turvaline, positiivselt mõjuv ja arendav õppekeskkond, mis toetab tema õpihuvi ja õpioskuste, eneserefleksiooni ja kriitilise mõtlemisvõime, teadmiste ja tahteliste omaduste arengut, loovat eneseväljendust ning sotsiaalse ja kultuurilise identiteedi kujunemist (PGS § 4.2). Gümnaasiumi ülesanne on luua tingimused, et õpilased omandaksid teadmised, oskused ja väärtushoiakud, mis võimaldavad jätkata tõrgeteta õpiteed kõrgkoolis või kutseõppeasutuses (PGS § 5.2). 4. Millistest õppe korraldamise põhimõtetest lähtub kool oma tegevuse korraldamisel?

Õigus → Õigus
7 allalaadimist
thumbnail
2
doc

"Õpetame lapsi mõtlema" Robert Fisher

,,Õpetame lapsi mõtlema" Robert Fisher Raamat ,,Õpetame lapsi mõtlema" on kirjutatud kõigile, keda huvitab see, kuidas õpetada lapsi mõtlema, probleeme mõistma ja lahendama. Raamat annab ülevaate mõtlemisoskuse õpetamise peamistest mõistetest, meetoditest ja uurimustest. Eesmärgiks on esitada ülevaade kaasaegsetest viisidest, mille abil saaks nii kodus kui koolis õpetada lapsi iseseisvalt lapsi mõtlema. Raamatus on ära toodud järgmised mõtlemisõpetuse aspektid: loov mõtlemine, kriitiline mõtlemine, probleemi lahendamine, instrumentaalne rikastamine, filosoofia lastele, mõtlemise õpetamine: keel ja matemaatika, mõtlemise õpetamine õppeprogrammi kaudu. Autor Robert Fisher on Burnelli pedagoogikalektor. Ta on õpetanud igas vanuses õpilasi nii Inglismaal kui ka mujal ja olnud ka algkooliõpetaja. Ta on enam kui 20 õpetajatele või lastele mõeldud raamatu autor või toimetaja...

Pedagoogika → Pedagoogika alused
190 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Koolivalmidus ja õppimine põhikooli I astmes. Õppekavade võrdlus

kasvamisele loovateks, mitmekülgseteks isiksusteks; õpetuse ja kasvatuse põhitaotlus on tagada õpilase eakohane tunnetuslik, kõlbeline, füüsiline ja sotsiaalne areng ning tervikliku maailmapildi kujunemine; põhikooli/lasteaia ülesanne on luua õpilasele/lapsele eakohane, turvaline, positiivselt mõjuv ja arendav õpikeskkond, mis toetab tema õpihimu ja õpioskuste, eneserefleksiooni ja kriitilise mõtlemisvõime, teadmiste ja tahteliste omaduste arengut, loovat eneseväljendust ning sotsiaalse ja kultuurilise identiteedi kujunemist jne  Ära on toodud mõlemas seaduses laste üldisemad oskused ja pädevused ning ka eraldi ainevaldkonniti arengu tulemused.  Nii lasteaia- kui kooli seaduses on mõlemas ära toodud ainevaldkondade nimekiri, eesmärgid ja sisu.  Mõlemas seaduses on juhised erivajadustega laste määratlemiseks, toetamiseks jne

Pedagoogika → Pedagoogika
17 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Erivajadustega laste hoolekanne

kuulmislangusnakkushaigused(mumps, leetrid, meningiit jne.) 14. Kerge kuulmislangus- keele ja kõne spontaanne areng pole oluliselt pidurdunud, kuid tihti on raskusi teistest arusaamisega. 15. Keskmine kuulmislangus- keele ja kõne spontaanne areng on pidurdunud, kuid ei puudu. 16. Raske kuulmislangus ja kurtus-kõne ja keele spontaanne areng on tugevasti pidurdunud või puudub. Kuulmishälbe tõttu peab suhtlema viipekeeles. 17. Intellekt on inimese mõtlemisvõime ja oskus kohaneda erinevate olukordadega. 18. Vaimupuue on inimese intellektuaalsete võimete kahjustus või halvenemine. 19. Kerge vaimne alaareng- 7-12 aastase lapse vaimse arengu tasemel, kognitiivne areng konkreetse operatsiooni faasis, probleemilahendus loogilise mõtlemise abil, kõnehilisus, eneseteenindus oskus, saavad hakkama iseseisva eluga. IQ 50-69 20. Mõõdukas vaimne alaareng- 4-7 aastase inimese vaimse arengu tasemel,

Pedagoogika → Erivajadustega laste...
37 allalaadimist
thumbnail
4
pdf

Psühholoogia kordamisküsimused

1. sensomotoorne - sünnist kuni 2-a keskkonna tundmaõppimine ja toime tulek peamiselt meelte abil. 2. operatsioonieelne - 3-7.a Sõnade kasutamine objektide ja nähtuste tähistamiseks. a. Võimaldab mõelda asjadest, mis pole hetkel meeltega tajutavad b. Ei suudeta sooritada keerukamaid mõtteoperatsioone – nagu objektide liigitamine, järeldused. 3. konkreetsete operatsioonide staadium - 7.-12.a a. Mõtlemisvõime täiustub b. Järelduste tegemise oskus, sündmuste käigu mõtteline tagasipööramine c. Väheneb egotsentriline mõtlemine d. Sündmuste põhjust otsitakse endast väljastpoolt e. Teiste inimeste tunnete, arvamuste mõistmine 4. formaalsete operatsioonide staadium - 12.a edasi a. Abstraktne ja loogiline mõtlemine b. Võimalikkus ja tõenäosuse teooria c. Analoogiate, tähenduste ülekandmine

Psühholoogia → Psühholoogia
38 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Missugused ühiskondlikud protsessid on kaasa toonud muutused keelekasutuses Anneli SÜgis

Selline keelekasutus on aga kolinud internetist ka igapäevaellu. Selles saab veenduda kuulates ükskõik keda, kes kasutab pidevalt arvutit, eriti paistab see silma noorte seas, kus slängisõnu kasutatakse juba rohkemgi kui oma emakeelt. Samuti kui tänapäeva koolinoored teevad koolitöid otsitakse enamasti informatsiooni internetist, võetakse ühelt leheküljelt paar killukest ja teiselt samuti mõned ning koolitööd ongi tehtud. Nende tegevuste tõttu kannatab aga noorte mõtlemisvõime, ei süveneta enam ise teemadesse ning suhtutakse üldiselt. Samuti ei saada ka ise enam aru sügavamatest tekstidest, vaid võetakse kõike üldiselt, jutule keskendumata. Kaob ka noorte analüüsimisvõime. Kui veel 100 aastat tagasi hinnati eesti keele oskust, ning räägiti seda uhkusega, siis tänapäeval ei tundu keegi sellest eriti hoolivat. Rahvuskultuuriline identsus on vähenenud, kasutatakse suvaliselt võõrkeelt ning emakeelt vaheldumisi, ning keegi ei pane seda pahaks.

Eesti keel → Eesti keel
5 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Eaperioodide iseloomustus

ja tahe. Laps ilmutab initsiatiivi ja otsib võimalust tegutsemiseks. (,,ENE", 1988). Lapse mõtlemist iseloomustab enesekesksus. (J. Uljas, T. Rhumberg ,,Psühholoogia", 2002). Kainikuiga ehk noorem kooliiga(6-7;11-12 aasta). Kainik alsutab süstemaatilist õppimist- ta õpib kirjutamist, lugemist ja arvutamist. Sellises vanuses on laps aktiivne ja asjalik. Sõbrad ja tuttavad muutuvad tema elus väga tähtsaks. ( ,,A ja O" taskuteatmik, 2008). Jätkub liigutusoskuste ja koordinatsiooni areng. Mõtlemisvõime täiustub, laps oskab teha järeldusi oluliste tunnuste põhjal. (J. Uljas, T. Rhumberg ,,Psühholoogia", 2002). Murdeiga Neljas eaperiood on murdeiga, mis toimub 11. ­ 16. eluaastatel. Seda peetakse lapsepõlve lõpuks. Erinevalt hakkavad arenema poisid ja tüdrukud(oma arenguga ligi 2 aastat ees). Toimuvad väga kiired bioloogilised muutused. Kujunevad teisesed sugutunnused ja saavutatakse suguküpsus. Kujuneb abstraktne ja loogiline mõtlemine. (J. Uljas, T. Rhumberg

Bioloogia → Bioloogia
45 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Esse "Aristoteles Nikomachose eetika"

Vapper inimene võib karta, kuid teeb ikka tarviliku ära ning peab kannatustele vastu. Surra kartuse eest, on lihtsalt argpükslikus ja see näitab inimese nõrka iseloomu. Taltsutus on pigem vabatahtlik kui arglikus. Kui inimene ei suuda end taltsutada mingi asja suhtes, siis tuleneb see tema tahtest. Taltsutamatu inimenese jaoks on kõik tahted vabatahtlikud, kuna ta ihkab neid ja tahab selleni jõuda. VI raamat. Loomutäiuse liik jaguneb kaheks: loomutavad ja mõtlemisvõime. Püüdluses peab olema mõistuslik arutelu tõega vastavuses ning muidugi peab püüdlus olema õige. Mõtlemistoiming oleneb heas ja halvas ehk õiges ja vales. Valikuid ei ole võimalik teha ilma mõtlemisvõimeta. Tegevust ei pane liikuma ainult mõtlemisvõime, selleks on tarvis ka praktikat ja tegutsemist, kuid algne platvorm on mõtlemisvõimega tehtud. Loomutäiusel on viis seadumust: oskus, teadmine, mõistlikkus, tarkus ja mõistus. Teadmise

Filosoofia → Filosoofia
37 allalaadimist
thumbnail
2
odt

Kas vabadus on illusioon?

küllaldase põhjuseta ning determinismi pooldades tekib küsimus, kas inimene pole sellisel juhul vaid teadvust omav masin. Ükskõik milline ka poleks inimese arvamus mingis küsimuses, Milli arvates ei tohi arvamustele piiranguid seada. Ta leiab, et kellelgi pole tõe monopoli ning keegi ei saa absoluutse kindlusega öelda, kas mingi arvamus on tõene või väär. Kuid isegi kui mõni arvamus oleks väär, ei tohiks teda ikkagi keelustada. Vastasel juhul muutuks tõde dogmaks ning inimese mõtlemisvõime taandareneks. Tegevusvabadus võib olla täielik vaid seal, kus indiviidi tegu puudutab vaid tema enda huvisid. Taolisi olukordi esineb harva ning seetõttu algavadki tegevusvabaduse piirangud sealtmaalt, kus tegu riivaks teiste huve. Arvesse läheb mitte ainult tegelik, vaid ka võimalik teiste huvide riivamine. Näiteks võib purjus inimene arvata, et ta võib autoga hästi ettevaatlikult kõrtsist koju sõita

Filosoofia → Filosoofia
154 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Sõdades pole võitjaid, on ainult kaotajad.

inimesed. Peale sõda on mõlemad pooled kannatada saanud. Sõda on igate pidi laastav: nii võitjatele kui ka kaotajatele. Tapetakse süütuid inimesi, sõjad toovad kaasa vaesuse, majanduskriisid, näljahädad ja unustamatud kõige koledamad elamused, mida ei suudaks keegi ettegi kujutada. Isegi need, kes on suutnud sellest üle olla suruvad isegi mitukümmend aastat pärast koledusi oma psaraid ja emotsioone maha. Inimene on mõtlev olend. Talle on antud aju potensiaali ning mõtlemisvõime, kuid miks ei tulda selle peale, et sõda toob kaasa ainult kannatusi, hävitamisi, surmi ja mitmeid muuid hädasid. Võiks juba enne sõja kuulutamist mõelda, mis see kaasa toob, ja kuidas seda vältida. Sõjaks kulutatavad rahad võiks kasutada ehitamisele, mitte hävitamisele. Ajalugu kogu aeg kordub ja sellest ei võeta ikka õppust. See teebki kõik sõjas osalenud kaotajateks.

Eesti keel → Eesti keel
136 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Minu võimalused demokraatlikus ühiskonnas

Eelhääletamine tagab maksimaalselt paljude kodanike osavõttu. Meie riigis valitseb sõnavabadus. See õigus hõlmab vabadust omada arvamusi ning saada ja väljendada teavet ning ideesid avaliku võimu sekkumiseta ning riigipiiridest sõltumatult. Ükskõik, milline ka poleks inimese arvamus mingis küsimuses, ei tohi arvamustele piiranguid seada. Isegi kui mõni arvamus oleks väär, ei tohiks seda ikkagi keelustada. Vastasel juhul muutuks tõde dogmaks ning inimese mõtlemisvõime taandareneks. Selline tulem oleks ebasoovitav. Oma väljavaadete kohaselt on väga hea võimalus püstitada teema (täpsustavalt lisada oma mõttekäik konkreetsel teemal) millegi kohta, mis on hetkel aktuaalne ning sellele on alati reageerijaid, kes esitavad poolt- ja vastuargumente ning seeläbi on võimalik avardada inimeste silmaringi ning kutsuda kõiki aktiivselt arutelust osa võtma. Kõik on nö avalik ning kuskil on alati keegi kaasmõtleja

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
133 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Psüühikahäired

Psüühikahäired:piiri psüühilise tervise ja haiguse vahele tõmmata on raske:inimesed on erinevad, kultuurid on erinevad.Tingimused:*subjektiivne norm-inimene ise väidab et ta on terve/kõik on korras,*kultuurinorm-oma kultuurist lähtuvalt anname hinnangu teistele,*staatiline norm, *kliiniline norm-kaebusi,käitumisi võrreldakse haiguste tunnustega.Psüühilise häire seletused: *meditsiinilised põhjused-igal haigusel on oma põhjus N:ajuvigastus,nakkushaigus.*bioloogilised põhjused,*sotsiaalsed põhjused-haiguse on põhjustanud ühiskond,teised inimesed. *biopsühhosotsiaalsed põhjused-on põhjustatud kolmest eelnevast. ,,MINA" kaitsevõtted. Lapsepõlves varajased kaitsevõtted.Täiskasvanuks saades saavad nendest arenenud kaitsevõtted. Varajased kaitsevõtted:*eitamine-N:mina pole seda teinud,*tükeldamine-maailm jagatakse kaheks- heaks ja halvaks.*samastumine-mõeldakse välja halbade tegudega mingi tegelane. *kõikvõimsuskujutus-kujutatakse ebarealistli...

Psühholoogia → Psühholoogia
24 allalaadimist
thumbnail
3
odt

Mihhail Lermontov ja "Meie aja kangelane"

Mihhail Lermontov 1814-1841 · vene romantismi esindaja · Puskini eeskuju järgija Lermontovi lapsepõlv · ema surm · isa ja vanaema erimeelsused · inetu välimus ja kehv tervis · prantsuse ja saksa keele valdamine · üsna ladus inglise keel · väga hea haridus Lermintovi iseloom · tundlik ja heitlik · iseseisev mõtleja, vara küps · sümpaatia kuulus vabadustarmastavale mägilasele! Lermontovi haridus · Moskva ülikooli aadlipansion · humanitaarne vaimsus, luuletamine · elu esimene protestiakt-pansionist lahkumine · Moskva ülikooli 16-aastaselt · 18-aastaselt lahkus ülikoolist · teenistusastmete ja paraadide Peterburg · otsus hakata ohvitseriks · säjakool, elu raskeim periood · drill, prassimine, liiderdamine=mõtlemisvõime hävitamine · kahepalgeline elu Lermontovi romantismi · lemmikkangelased-deemo...

Kirjandus → Kirjandus
18 allalaadimist
thumbnail
18
pptx

Aristoteles

Sellised on inimese valmistatud asjad: lauad, toolid, skulptuurid jne.  Hing on kõikidel elusolenditel lihtsalt keha vorm ehk esimene tegelikkus (aktuaalsus).  Sellisena ta pärast taime, looma või inimese surma ei säili.  kui aktiivne intellekt on kehalisusest vaba ning seetõttu kehalised muutused teda ei mõjuta, on ta hinge ainus osa, mis on igavene.  Ilma aktiivse intellektita ei ole mõtlemine võimalik. Nii et mõtlemisvõime sõltub hinge osast, mis elab keha üle.  Aristoteles jagab hinge kaheks: 1) Mittemõistuslik hingejagu 2) Mõistuslik hing Aristotelese tsitaadid  Hea algus on pool võitu.  Me sõdime selleks, et elada rahus.  Tervik on rohkem, kui tema osade summa.  Vaimukus on haritud ülbus.  Esimene pääsuke ei tähenda veel suve. Aitäh kuulamast!

Filosoofia → Filosoofia
18 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Sissejuhatus filosoofiasse kordamisküsimused

inimlikus mõttes. Teadmine on suunatud ideedele. Platoni arvates on ideed muutumatud, püsivad ja igavesed. 7) Kuidas me Platoni järgi tõelise teadmiseni jõuame? Vastus : Platoni ideeõpetuse taustaks on tegelikkuse ja näilisuse eristamine filosoofilises ja inimlikus mõttes. Teadmine on suunatud ideedele. Platoni arvates on ideed muutumatud , püsivad ja igavesed. Voorus on teadmine ja teadmine voorus ­ vääralt sooritatud tegu paljastab tegija teadmatust. 2 laadi teadmist: meeleline ja mõtlemisvõime. 8) Mida tähendab Platoni juures anamnesis? Vastus : Anamnesis on Platoni arvates teadmiste hankimine- meeldetuletamine. 9) Kas välismaailm on ainult meie kujutlus või midagi enamat? Miks? Vastus : Nii üks kui teine, ta ei saa olla mitte ainult kujutlus, sest meie kujutlus on piiratud, meie piiratud mõtlemisvõime ja teadmiste, kogemuste tõttu. Ja kui inimene mõtleb, või arvab, et välismaailm on ainult see mida mina mõistan või aru saan, siis see näitab inimese kõrget

Filosoofia → Filosoofia
216 allalaadimist
thumbnail
10
doc

Filosoofid ja nende ideed

toitumise, kasvu või languse mõttes). Seega on ka taimed elus. Loomi eristavad taimedest aistingud. Hing ei saa Aristotelese arvates eksisteerida kehast eraldi, ta ei ole asi. Hing on hoopis elusa keha olemus. Inimese hingel on kolm alget: taimne (vegetatiivne), loomne ( afektiivne) ja mõistuslik, mis omakorda jaguneb aruks ja mõistuseks. Loomade hingedel on kaks alget: taimne ja loomne. Inimestel on erinevalt loomadest veel mõistus ehk mõtlemisvõime. Skeem: Taimed: 1.) Taimne alge: kasvamine, toitumine ja paljunemine. Loom: 1.)Taimne alge: kasvamine, toitumine ja paljunemine ning 2.) Loomne alge: aistingud ja (enamikul loomadel) liikumine. Inimene: 1.)Taimne alge: kasvamine, toitumine ja paljunemine 2.)Loomne alge: aistingu ja liikumine ning 3.)Mõistuslik alge: mõtlemisvõime. Teatud füüsilistele kehadele annab elu hing. Hingi liigitab ta järgmiselt: taimne (toituv), loomne (tajuv) ja mõistuslik hing

Filosoofia → Filosoofia
589 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Hesse - Stepihunt

Hermann Hesse ,,Stepihunt" Harry märkmed: ,,Ma ei suuda ei teatris ega kinos kuigi kaua vastu pidada, ma olen vaevalt võimeline ajalehte, harva moodsat raamatut lugema, ma ei suuda mõista, mis lõbu ja rõõm see on, mida inimesed otsivad tuubil täis rongidest ja hotellidest, tungil täis lämmatava, pealetükkiva muusikaga kohvikutest, elegantsete luksuslinnade baaridest ja varieteedest ­ ühtegi neist rõõmudest, mis oleksid mulle ju kättesaadavad ja mille pärast tuhanded teised trügivad ja vaeva näevad, ei suuda mina mõista ega jagada. Enesetapjale on loomulik, et ta tunnetab oma mina, ükskõik, kas siis õigesti või valesti, looduse eriti riskantse, küsitava ja ohustatud võsuna, et ta tunneb end alati kaitsetuna ja ohusolevana... teisest küljest on kõigile enesetapjatele omane ka võitlus enesetapu kiusatuse vastu. Kusagil hingesopis teab igaüks, e...

Filosoofia → Filosoofia
877 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Jean Piaget

teki. Näiteks naisterahval, kes ei huvitu autotehnikast ei tekita mingeid emotsioone millise tegevuse ja asjade kaudu on auto mootorit võimsamaks tuunitud. Piaget tõi välja, et inimese teadvuses on võimalik eristada kolme erinevat skeemide liiki. Sensomotoorsed skeemid - need on oma olemuselt loogikaeelsed ja intuitiivsed teadmisvormid, mis omandatakse keskkonnaga manipuleerimise ja jäljendamise teel, näiteks kõndimine, lambilülitile vajutamine. Tunnetuslikud skeemid - on mõistete ja mõtlemisvõime aluseks ehk eristamine, ettekujutamine, põhjus- tagajärg-seoste otsimine. Verbaalsed skeemid - sõnade tähendus ja kommunikatsioonioskus. Kogu kognitiivne aerng toimub Piaget´i arvates erinevates etappides, mis on seotud inimese vanusega (vt. Mõtisklused/küsimused, Kognitiivse arengu etapid). Sensomotoorne (0-2 aastani) - tajutakse enda tundeid aga ei suudeta neid ühendada väliste esemetega. Pidevalt eksperimenteerides koguneb lastel hulk kogemusi

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
30 allalaadimist
thumbnail
36
pptx

Aju ehitus ja funktsioneerimine

(nt kahjustuse puhul ei saa teha kirjutamiseks vajalikke liigutusi) • Sensoorsed väljad – meeltelt saadud informatsioon (nt kahjustuse puhul inimene küll näeb esemeid, kuid ei tunne neid ära) Ajukoore funktsionaalsed väljad • Assotsiatiivsed väljad – kõrgemad psüühilised protsessid: mälu, mõtlemine, taju, kõne. Kogu saabunud info ühendamine sihipärase tegevuse huvides. (nt kahjutuse puhul võib inimene muutuda loiuks ja aeglaseks ning mõtlemisvõime kaob) Aju plokid Luria järgi Kolm plokki – sarnaste funktsioonidega piirkonnad ajus. I plokk • Kõige alus - aju toonuse ja virguse seisundit reguleeriv plokk – ärkvelolek, orienteerumisrefleks, tähelepanu, taju, emotsioonid. Retikulaarformatsioon • Sõltub otseselt reflektiivne tegevus ja sensomotoorse arengu algus. • I ploki nõrkus: hilistuv või moonutatud areng, vajadus stimuleerida (sekkuda) – kujundada arengu sensomotoorne baas. II plokk

Psühholoogia → Psühholoogia
22 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Galileo Galilei

vaid ühtlast ringjoonelist liikumist. Selle vea parandas Descartes. Tsitaate ,,Kõiki tõdesid on kerge mõista , kui need on kord avastatud, oluline on need kõigepealt avastada.'' ,,Ma ei ole kunagi kohanud nii väikeste teadmistega inimest, et ma poleks temalt midagi õppida saanud.'' ,,Ma ei ole kohustatud uskuma, et sama jumal, kes varustas meid meelte, mõtlemisvõime ja intelligentsiga, kavatses meid nende kasutamisest ja teadmistest, mida me nende abil saame, loobuma sundida. ''' ,,Jumal kirjutas universumi matemaatika keeles.'' Kasutatud kirjandus: http://www.tsitaat.com/tsitaadid/autorid/galileo_galilei http://www.gap-system.org/~history/Biographies/Galileo.html http://et.wikipedia.org/wiki/Galileo_Galilei

Ajalugu → Ajalugu
36 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Kanep - referaat

kujutlused värvikateks. Igapäevased käitumisepidurid kaovad. Mõõdukad annused muudavad kõne segaseks, tekivad mäluhäired, väheneb õppimisvõime, kontsentreerumisvõime (liiklusohtlikkus!). Kanep suurendab söögiisu. Üleannustamisel tekib hirm, segasus, tugev paanika, ärevus, paranoia ja hallutsinatsioonid. Pikaajalisel kasutamisel eufooria väheneb, samuti nalja- ja naeruhimu. Subjektiivselt tunnetab narkomaan mõtlemisvõime erakordset tõusu, ta võimed oleks nagu tohutult kasvanud. Objektiivselt midagi sellist ei juhtu ja tegelikkuses ta vaid targutab üldiste probleemide ümber. Narkomaan tunneb nüüd järjest suuremat vajadust eemalduda kaaslastest ja olla omaette. Ta tahab mõnuleda vaikses meditatsioonis. Joove kestab 1,5-3 tundi ja lõpeb tuimuse, füüsilise ja psüühilise tühjustundega, uimasuse, unisuse ja unega. Pidev suitsetamine isoleerib ümbrusest.

Informaatika → Informaatika
24 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Psühholoogia kt küsimused vastused

Õigsust, * Vastastikune kontrollitavus- teiste uurijate poolt kontrollitud ja proovitud, * Teooria vastab ümberlükkamisproovile (pole võimalik ümber lükata )) Ehk siis põhineb teaduslikel uurimismeetoditel. Rahvapsühholoogia: põhineb inimeste isiklikel kogemustel, rahva kogemustel, rahvatarkustel, eelarvamustel jne. 3) Aristoteles: pakkus välja hinge astmed: · vegetatiivne hing e toitumisvõime · meeleline hing e aistmisvõime · mõistuslik hing e mõtlemisvõime (antiikaeg) Hippokrates: õpetus kehamahladest, millel põhineb tänapäevane temperamenditüüpide jaotus. (antiikaeg) Galenos: Descrates: küsimus, kas on olemas absoluutselt tõest mõtteviisi. On olemas vaid üks asi, milles ei saa kahelda - see on inimese võime kahelda. (kesk) Kant: temast sai alguse arutlus, mis inimese psüühikas on päritav, mis õpitav (pärilikkus- keskkond probleem) Hamilton: mitu objekti mahub korraga teadvusse (sellest tuleneb lühiajalise mälu maht 7+/- 2).

Psühholoogia → Psühholoogia
71 allalaadimist
thumbnail
2
docx

POLITEIA - Platon

Platon Põhiidee: Parimad riigijuhid ja-rajajad oleksid oleksid need haritud ja valgustatud inimesed, kes ihkavad võimu kõige vähem. Nad oleksid õiglased ning tooksid rahva pimedusest välja. Artikli kokkuvõte-analüüs: · Koopavõrdpilt kujutab harimatust ühiskonnas, vaimse arengu puudumist, eluaegset ühe koha peal sammumist. Sellistel ühiskonnaliikmetel puudub mitmekülgne nägemis- ja mõtlemisvõime ning nad ongi piltlikult aheldatud pimedasse koopasse, kust enam iseseisvalt väja ei pääse. · Nähes vaid varje, on asjade üldpilt puudulik-minimaalne ning täpne vaatlus,- eristusoskus puudub. Midagi eredat esimest korda vaadata on luasa valus ja eemaletõukav. Olukorra parandamiseks on vaja vabatahtliku harjutamist ja harjumist. · Olles korra valgust näinud on raske pimedusse naastes endist viisi hakkama saada.

Filosoofia → Filosoofia
65 allalaadimist
thumbnail
2
odt

Looduse seadus vs inimese seadused

Looduse seadused versus inimese seadused Inimene on üks osa loodusest. Ja sellest lähtudes ei saa inimene sekkuda looduslikesse protsessidesse, sest me oleme ise üks osa neist. Inimest eristab ülejäänud loomadest see, et meil on abstraktne mõtlemisvõime, mistõttu me suudame ette näha ja analüüsida oma tegevust ja selle tagajärgi, kuid see ei anna minu meelest põhjust inimest ja loodust vastandada. Kui kobras rajab ojakesele tammi, muudab ta selle ümbruse niiskusreziimi, hävitab hulga elupaiku, et luua endale sobiv elupaik. Samamoodi on ka inimesega - me loome endale võimalikult sobivaid elupaikasid, kus meil oleks meeldiv viibida. Ja sarnaselt oja ülestammitavale koprale hävitame ka meie oma

Bioloogia → Bioloogia
28 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Esimesed eestlastest haritlased

Otto Wilhelm Masing on eesti vanima kirjandusloo silmapaistvaim esindaja, kelle mõju on meie rahvuskultuurile ja ärkamisaja vaimsele ettevalmistamisele on olnud suur. Tema kirjanduslik tegevus, mis langeb põhiliselt Äksi perioodi, on mitmekülgne ja viljakas. Lisaks vaimuliku sisuga raamatutele ilmusid tema sulest kalendrid, koolide tarbeks ,, Täieline ABD- Ramat" ja ,,Arwamise-Ramat". Valgustusaja põhimõtete kandjana seadis ta enesele eesmärgiks rahva silmaringi avardamise ja mõtlemisvõime arendamise. Seda tegi ta köitva populaarteadusliku lugemismaterjali varal. Selleks koostas ta ja andis välja rahvaliku raamatu ,,Pühhapäeva Wahheluggemised", see tutvustab eesti lugejatele paljude võõraste maade sealset loodust ja inimesi. Tema rahvavalgustusliku töö üheks nurgakiviks on õppekirjandus. Näiteks ,,ABD ehk Luggemise-Ramatus" sisaldavad metoodilisi juhiseid. Kõige tähtsam, millega Masing sai üldtuntuks, oli ,,Maarahwa Näddala-Leht". Selles oli

Kirjandus → Kirjandus
3 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Psühholoogia KT, Inimese areng

staadiumisse. Sensomotoorses staadiumis, mis kestab sünnist kuni 2. eluaasta lõpuni, õpitakse keskkonda tundma ja sellega meelte kaudu toime tulema (nt nägemise, kuulmise kaudu) . Operatsioonieelses staadiumis, mis kestab 3. kuni 7. eluaastani, hakatakse rohkem kasutama sõnu nähtuste ja objektide tähistamiseks. Seda perioodi iseloomustab egotsentrism. Konkreetsete operatsioonide staadiumil, mis kestab 7.-12. eluaastani, täiustub mõtlemisvõime, osatakse teha järeldusi oluliste tunnuste põhjal, egotsentriline mõtlemine väheneb. Formaalsete operatsioonide staadiumil (12+) kujuneb abstraktne ja loogiline mõtlemine, kõige iseloomulikum on võime tulla toime hüpoteetiliste lahenduskäikudega, kasutada tähenduste ülekandmist. See staadium on ka inimese vaimsete võimete arengu tipp. 6. Võgotski arvates arenevad mõtlemine ja keel lahus, kuid siiski mittekeelelise

Psühholoogia → Psühholoogia
25 allalaadimist
thumbnail
3
doc

PSÜHHOLOOGIA KONTROLLTÖÖ küsimused I

PSÜHHOLOOGIA KONTROLLTÖÖ küsimused I Psühholoogia mõiste- Psühholoogia on teadus, mis uurib inimese ( ja loomade) hinge- ja vaimuelu olemust ning avaldumise viise. Teadusliku ja rahvapsühholoogia erinevus- 1)Psüühika ja käitumise üldiste seaduspärasuste väljaselgitamine. 1. 2)Eksperiment kui viis, mille abil kontrollitakse seletuse õigsust. 2. 2)Vastastikune kontrollitavus- teiste uurijate poolt kontrollitud ja proovitud. 3. 2)Teooria vastab ümberlükkamisproovile (pole võimalik ümber lükata). 4. Psühholoogia ajaloost : 5. Aristoteles-(384-322e. Kr.) hing on kõige elava omadus, 3 hinge astet: 6. vegetatiivne hing/toitumisvõime 7. sensitiivne hing/meel, aistmine 8. mõistuslik hing/mõtlemisvõime 9. Hippokrates-460-370eKr) 10. Arendas välja õpetuse kehamahladest, millest kasvas välja temperamenditeooria 11. Inimkehalt iseloomule/ temperamenditüübid (koleerik/sapp,...

Psühholoogia → Psühholoogia
26 allalaadimist
thumbnail
3
docx

KESKAJA INIMESE SUHE TEADMISTE JA MAAILMA MÕISTMISEGA.

õppida ka see, kes ei olnud vaimulik. Õpiti ladina keeles ja see võimaldas vahetada teadmisi kõikide erinevate piirkondade vahel vaatamata seal kõneldavale keele. Nüüd hakati õppima Jumalale lähemale saamise asemel selleks, et parandada oma võimalusi elus. Tänu uutele tedmistele tulid ka uutmoodi õpetlased, kes pidasid end tõe eest sõdijateks. Aquino Thomas tutvus Aristotelese töödega ja suuresti tänu temale sai see mees keskaegses ühiskonnas tuntuks.Thomas arutles, et inimese mõtlemisvõime on tulnud Jumalalt, seega ei saa mõtlemist õigesti kasutatdes sattuda vastuollu Jumala tõega Piiblis. Mõistus toetab ja täiendab usku. Ta on kindel, et maailm, millest me oma kogemusi ammutame, on otsast lõpuni Jumala looming. Kas universum oli kogu aeg olemas olnud või oli sellel algus? Thomas arutles, et seda ei saa tõestada ega ümber lükata, ainult Jumalik ilmutus saab siin meile tõe anda. Aquino

Ajalugu → Ajalugu
33 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Psühholoogia: aisting, taju, tähelepanu, mälu, mõtlemine

eluaasta)   ­ Arengu eesmärgiks on asjadevaheliste suhete ja klasside(kategooriate) mõistmine, struktuuri loomise oskus - tekib esmane abstrahheerimisvõime (näiteks võime arvutada numbritega mitte esemetega), kategoriseerimisel võimeline kasutama erinevaid süsteeme neid omavahel kombineerides   *Formaalsete operatsioonide staadiu (12. eluastast)   ­ Arengu eesmärgiks on täiskasvanuliku mõtlemisvõime saavutamine. - Lapsel võime abstrahheerida, kasutada abstraktseid sümboleid ja mõisteid ning teadmisi vajadusel ignoreerid. Teadlik hüpoteeside kontrollimine, hüpoteetiline ja tulevikust mõtlemine. 9. Mõtlemisülesanne, väited­4 punkti 10. Ristsõna

Psühholoogia → Psühholoogia
9 allalaadimist
thumbnail
3
docx

DNA RNA

suurem on downi sündroomi tõenäosus. Vähkkasvaja- tekib, kui tänu veale tekib uus rakk, mis ei allu kontrollile ning paljuneb liiga kiiresti. Healoomuline kasvaja- kui kontrolli alt väljunud rakud ümbritsevatesse kudedesse ei saa Prioonhaigus- tekib, kui valgud hakkavad järjest valesti kokkuvoltuma. Neid tekitavad aminohappejärjestuselt normaalsed, kuid vigase struktuuriga valgud- prioonid 1. Creutzfeldti-Jakobi tõbi- aju kahjustub pöördumatult, mälu ja mõtlemisvõime nõrgenevad ja haigus lõpeb surmaga 2. Kuru- levis hõimuinimeste vahel ajusupiga ning sümptomid olid samad, mis eelmisel haigusel. 3. Gerstmanni-Sträussleri-Scheinkeri tõbi- sümptomiks süvenev dementsus, surmaga lõppev 4. Fataalne perekondlik unetus- leitud ainult 28 perekonnas. Haigus kahjustab aju osa, mis reguleerib magamist. Haiguse süvenedes tekkiv täielik unetus on ravimatu ja lõpeb surmaga. Valgu sünteesi iseloomustavad: 1.m-RNA ühineb ribosoomiga 2

Bioloogia → Bioloogia
24 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun