Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"erivajadused" - 74 õppematerjali

erivajadused – tulenevad in-te füüsiliselt v vaimsest puudest (liikumis, nägemis, kuulmis, vaimu v kombineeritud). Eristavad vajadused – spetsiifilised v eriomased vajadused (nt eakad, lapsed, lastega pered, eriomaste kultuuritavade v usuliste vajadustega, ärireisijad). 65. Teenindamise spetsiifika laste ja eakate teenindamisel?
thumbnail
32
odp

Indigolapsed

Indigolapsed Tallinn 2014 -1980. aastate alguses hakkasid USA väikelaste vanemad pöörduma psühhiaatrite poole, sest neil tekkisid oma lastega mõistmis- ja suhtlemisprobleemid, mida varasemalt pole täheldatud ega dokumenteeritud -Tuntud Ameerika sensitiiv Nancy Ann Tappe nägi laste auras tumesinist ehk indigovärvi, sellest siis nimetus – indigolapsed. Indigolasteks nimetatakse lapsi, kes on sündinud nn uuel ajastul, alates 1995. aastast. Nende laste eripära seisneb selles, et nad on sündides kaasa saanud palju suurema aurakiirguse kui nende vanemad. Üldistavad käitumismustri omadused indigolastel : ● Nad ei suuda kohaneda ühegi süsteemiga, mõjudes sageli süsteemipurustajana. ● Sotsiaalsete suhete loomine koolis on raske, sest neid ei mõisteta. ● Nad ei reageeri korrale kutsumisele, kui neid ähvardatakse. ● Oma vajadusi teavitades ei ole nad tagasihoidlikud. ● Enese väärtustamine pole neile mingi...

Pedagoogika → Pedagoogika
4 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Praktika aruanne - praktikast restoranis Amarillo

Lisaks sellele on väga oluline teada, millised on töökorraldused ja nende järgimine. Igas restoranis on erinevad menüüd, samamoodi ka Amarillos. Seal pakutakse enam-jaolt Mehhiko Tex Mex toite. Enne praktikale asumist vaatasin läbi menüü, et teada milliste toitudega on tegemist. Sain väga suure üllatuse osaliseks, kuna mul puudus eelnev kokkupuude Mehhiko toitudega. Öeldakse, et klient on kuningas, seega peavad arvestama sööki pakutavad kohad ka inimestega, kellel on erivajadused ehk mõni haigus, allergia mõne toiduaine vastu või lihtsalt erisoovid. Oluline on töötajal säilitada ka enesekontroll ning 4 nädala jooksul nägin kolleegide kõrvalt, mismoodi on võimalik välja tulla erinevatest situatsioonidest ja raskustest. Tänu sellele praktikale sain väga hea ülevaate ja palju kogemusi, mis on mulle tulevikus kindlasti kasuks. Ettevõtte kirjeldus Amarillo restoran asub Sokos Hotell Virus, mis on Eestis ainuke. Seal pakutakse hotelli

Toit → Köögi õpetus
184 allalaadimist
thumbnail
11
odt

Sotsiaaltöö eksami küsimused-vastused

Sotsiaaltöö alused 1. Nimeta sotsiaaltöö tegemise viise. · Profesionaalne · Vabatahtlikud 2. Millised on profesionaalse sotsiaaltöö tunnused? Too näiteid kus töötavad profesionaalse sotsiaaltöö tegijad. · Palgaline töötaja · Vastav haridus · Läbinud vastaad koolitused Prof. Sotsiaaltöö tegijad töötavad : Koolides, Vanglates, KOV ja teistes riigiasutustes. 3. Loetle sotsiaaltöö sihtgruppe. · Inimesed, kellel pole kodu · eakad inimesed · vaimse tervisega inimesed · puuetega inimesed · sõltlased · töötud inimesed 4. Millised on sotsiaaltöö eesmärgid? · Aidata abivajajaid, · Aidata inimestel olemasolevaid võimalusi ära kasutada. Hoolekande ajalugu 1. Milline on vanim pensioni liik? · Sõjaväelaste pension 2. Milline muudatus toimus Euroopas 400- 500 aastatel pKr kirikuseaduses? · Kirikuseadus käskis rikastel aidata vaeseid ...

Sotsioloogia → Sotsioloogia
124 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Erivajadustega lapsed - probleemi olulisus tänapäeva Eestis

Erivajadustega lapsed ­ probleemi olulisus tänapäeva Eestis. Erivajadustega lapsed on need, kes erinevad teistest eakaaslastst vaimsete, neuromuskulaarsete või kehaliste omaduste, sensoorsete või kommunikatsioonivõimete, sotsiaalse või emotsionaalse käitumise või liitpuuete poolest sedavõrd, et vajavad eripedagoogilist abi, millega luuakse tingimused nende maksimaalseks arenguks (Lindgren, Suter 1994). Eesti lastest esineb kuni 20%-l arenguhäireid. Mõned neist on väikesed ja lühiajalise tähelepaneliku suunamise abil ületatavad, kui neid õigel ajal märgatakse. Varajane märkamine on aga tõsine probleem. Uuringute tulemusel on selgunud, et lapse arenguliste erivajaduste esmase märkajana on esikohal lapsevanem, seejärel lasteaia õpetaja, tunduvalt harvem perearst. Siit tulenebki esimene probleem ­ kes kannab vastutust lapse arengu eripära märkamises? Lapse arenguprobleemide märkamine ja hindamine eeldavad eakohase arengu põhjalikku tund...

Pedagoogika → Pedagoogika alused
278 allalaadimist
thumbnail
8
docx

ERIVAJADUSTEGA LAPSED TAVALASTEAIAS

Erivajadused võivad puudutada Sandri (2014) andmetel kõik lapsi, olgu siis tegemist pikaajaliste erivajadustega (invaliidsus, pikaajalised õpiraskused, käitumisprobleemid, autism, düsleksia jne) või siis ajutise erivajadusega (paranev vigastus, lühiajalised õpi- või käitumisraskused, ka näiteks sotsiokultuurilised raskused, mis võiva tekkida teise riiki kolimisel). Eesti Hariduse Infosüsteemis (EHIS) on hariduslikud erivajadused alushariduses klassifitseeritud järgnevalt: kehapuue, kõnepuue, liitpuue, nägemispuue, kuulmispuue, vaimupuue, pervasiivne arenguhäire; alusharidusasutuses määratakse ka järgnevad erivajadused: uusimmigrant (Eestis alla 3 aasta elanud laps, ema- või kodukeel on õppekeelest erinev), terviseprobleemid, logopeedi tugiteenust vajav laps ning eriandekus (Haridus- ja Teadusministeerium, 2009). Vaughn ja Fuchs

Pedagoogika → Sotsiaalpedagoogika
41 allalaadimist
thumbnail
36
doc

Erivajadustega õppija

ERIVAJADUSTEGA ÕPPIJA Lapsel on hariduslikud erivajadused, juhul kui tal on märkimisväärselt suuremad raskused õppimisel, võrreldes eakaaslastega; tal on raskused, mis takistavad sellele eale iseloomulike õpivõimete kasutamist tavakoolis. HEV laps erineb nn tavalapsest (eakohaselt arenenud laps) vaimsete omaduste poolest sensoorsete võimete poolest neuromuskulaarsete või kehaliste võimete poolest sotsiaalse või emotsionaalse käitumise poolest kommunikatsioonivõimete poolest

Pedagoogika → Pedagoogika
61 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Klienditeekond

(saab avada mõlemalt poolt, st 2 tuba on ühendatud). Erivajadustega inimestel on erinevad hädanupud, ukselaius 90-110cm (tava 70 cm), peab olema ruum ratastooliga liikumiseks wc´s. erivajadustega inimeste suhtlemisvajadus on väga oluline, teenindajad peavad läbima erikursused (nt nägemispuudega jne) Teiseks trendiks: üksi reisivad naised- naistel on sissetulek, neil on kindlad huvialad, mida ta ka realiseerib. Naistel on erivajadused meestest ( nt voodi pehmus, teki materjal, föön, toidumenüüd). Trend on väga uus, kuskil 5 aastat vana. Kolmandaks trendiks: perekonna struktuuri muutus (nt vanavanemad reisivad oma lastelastega; lahutatud isad reisivad lastega; lahutatud emad koos lastega). Klassikalist peret enam eriti ei ole. · Mitu põlvkonda koos- nt ema- isa, lapsed, vanavanemad · Reidivad pered- vanasti reisiti lasteta, kuid nüüd on trend, et lapsed on alati kaasas.

Turism → Hotellimajandus
80 allalaadimist
thumbnail
28
doc

0-1 aastase lapse aeglane areng ja selle kontrollimine+

1.4.3 Kõne areng ................................................................................................................ 9 1.4.4 Füüsiline areng.........................................................................................................10 1.5 Lapse sünnieelne areng ja seda mõjutavad tegurid.........................................................11 2 LAPSE AEGLANE ARENG JA SELLE PÕHJUSED......................................................... 13 2.1 Erivajadused....................................................................................................................13 2.2 Enneaegsus ja sellega kaasnevad probleemid.................................................................13 2.3 Tserebraalparalüüs ......................................................................................................... 14 3 PROFÜLAKTILINE LÄBIVAATUS................................................................................... 16 3

Pedagoogika → Arenguõpetus
381 allalaadimist
thumbnail
2
rtf

Ühiskonna tunnused, nüüdisühiskond ja heaoluriik

1.Ühiskonna komponendid-püsv territoorium, ajalugu, kultuur,rahvuslik identiteet 2.Üh.tootmisviisid-Põllumaj.ühiskond(paikne eluviis,valm.tööristu,elatakse maal,nat.maj.põlluharimine) -Tööstusühiskond(aeg on raha,linnastumine,väikepereline leibkond,maj.jõukuse jagun.bürokraatia.ratsionaalsus) -Teeninusühiskond(info areng,kirju klassistrukt.mitmekesised väärtushinnang.teaduse ja tehnologia osa majanduses) 2.Nüüdisühiskond-tööstuslik kaubatootmine,demokraatia,heaoluühiskond.inimõigused,vabameelsus inimsuhtes. Teadmusühiskond(info kõikjal oluline,teaduse rakend.konveieritöö asendub paindlikumaga,ülemuse ja alluva roll pole enam nii range,oluline olla loov,eelistatakse laiapõhjalist ettevalmistust ja põhioskusi mida rakendafa) Postindustriaalne ühiskond-kõrgtehno.massiline kas.kirju klassistrk.tähtsust.teaduse ja tehnol osa maj.mitmekes.väärtushin. HEAOLURIIK-tunnused:ülekandeühiskond,pool avalikest kuludest läheb sotssfääri vajadust...

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
5 allalaadimist
thumbnail
3
odt

Mina erivajadusliku erivajadusega õpilase õpetajana

või pikemaaegne õpikeskkonnast eemal viibimine, mis põhjustab olulisi raskusi töötada oma klassikaaslastega samal ajal samas ruumis või vastavale klassile koostatud töökava alusel. Kui kujutan, et olen juba õpetaja ja mul tuleb tegemist teha 24-36 õpilasega, kes kõik tulevad erineva taustaga perekonnast, neil on erinevad kultuurilised ja keelelised taustad, siis arvan, et kõige raskem on ära tunda last, kellel on hariduslikud erivajadused. Esmapilgul ei pruugi ära tunda erinevaid õpi-ja käitumisraskuseid, kuna ei tea, milline on nende olukord kodus ja millised on lapse võimed. Kõik algab ju kodust ning kui on märgata, et lapsel on raskusi koolis toime tulla, siis usun, et mina alustaksin probleemide otsimist kodust. Eelmine poolaasta kuulasin loengut Laste arengu tundmaõppimisest ja mõjutamisest. Õppejõud rääkis kümneid huvitavaid lugusid, kus enamik lapse

Pedagoogika → Erivajadustega õppija
124 allalaadimist
thumbnail
9
pptx

Erivajadustega klientidega suhtlemine

Erivajadustega klientidega suhtlemine Marie Pärn LOK-12 Erivajadustega klient? Erivajadusega klient tavaks peetud normidest erinev klient, kellel on teenuse kasutamiseks spetsiaalsed , tavaliselt tervisest tingitud erivajadused ( puudega inimesed, ratastoolis kliendid, pimedad, kurdid jt.) Ratastoolis klient Ratastoolis klient on inimene, kes kasutab liikumise hõlbustamiseks ratastooli. Nõuded suhtlemiseks: Ø Ärge hoidke kinni kliendi ratastoolist. See on osa tema väga isiklikust ruumist ning ratastoolist kinnihoidmist või nõjatumist sellele võib võrrelda kellegi personaalsele toolile istumisega. Ø Pakkuge oma abi, kuid ärge käige peale. Kui klient vajab teie abi, siis

Sotsioloogia → Avalikud suhted
43 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Mina erivajadusega õpilase õpetajana

Mina erivajadusega õpilase õpetajana Erivajadusega lapsesse peaks igaüks meist suhtuma nii, et kõigepealt on inimene ja seejärel alles erivajadus või puue. Tänapäeval mõistetakse erivajadusena väga laia spetsiifiliste vajaduste ringi. Erivajadus on kõik see, mis tingib vajaduse muuta või kohandada keskkonda, et laps saaks oma arengupotensiaalile vastavalt tegutseda. Kui erivajadused ilmnevad enne kooli, nimetatakse neid arengulisteks erivajadusteks, koolieas aga hariduslikeks erivajadusteks. Erivajaduste tekkepõhjustes kombineeruvad pärilikud eeldused keskkonna mõjudega, põimumine võib toimuda soodsas ja ebasoodsas mõttes. Erivajaduste liigid on tekkepõhjustest ja avaldumise eripärast sõltuvalt järgmised: kuulmispuuded, nägemispuuded, vaimupuuded, kõnepuuded, kehapuuded, spetsiifilised arenguhäired, emotsionaalsed ja käitumishäired, andekus

Pedagoogika → Lapse areng
205 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Kutsealane oskussõnastik

· Departure time-lahkumise aeg · Check-in- sisseregristreerimine · Check-out- väljaregristreerimine · Total No. of night required- soovitud ööbimiste arv · No. Accompanying persons- kaasas olevate isikute arv · My accommodation choise -minu majutusvalik · Credit card details-krediitkaardi andmed · Expiry Date- kehtivuse aeg · Please indicate- palun märkige ära · Handicapped- invaliid · Requirements- erisoovid · Special needs- erivajadused (puudega) · Mailing address- posti aadress · Mixed dorm- segatuba · Post code/ zip code- postiindeks · Taxes- maksud · Details- andmed · Card Validation Code- kaardi turvakood (CVC; CVV) · Credit card holder- kaadri valdaja · Billing address- arve aadress · Cancellation policy-tühistamise tingimused · Authorise- volitama Other words .... (muu hotelliga seotud sõnavara) · DD phone ­ otsevalimisega telefon

Turism → Hotellimajandus
36 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Pessimism

tuleb olla rõõmus/positiivne tekitada silmside töine õhkkond kõik eluks vajalikud tegevused on lubatud, kuid mitte kliendi nähes KUIDAS MÕISTA ERIVAJADUSI JA ERISTAVAID VAJADUSI Erivajadused ­ on vajadused, mis tulenevad inimese füüsilisest või vaimsest puudest Puue võib olla kas liikumis-, nägemis-, kuulmis- või vaimupuue. Raske haigusega (nt diabeet, epilepsia, neeruhaigused jt), allergiatega (toidu, materjali vastu) võivad samuti kaasneda erivajadused. Eristavad vajadused - on spetsiifilised või eriomased vajadused, mis võivad olla väga mitmesugused Eakad inimesed, lapsed, lastega pered, eriomaste kultuuritavade või usuliste vajadustega inimesed ning ärireisijad. Põhimõtteliselt võivad olla igal kliendil eriomased vajadused, mida peaks klienditeeninduses mõistma ja arvestama Ehituslikud ja tehnilised takistused: Kaldtee puudumine Liiga kitsad uksed Liftide puudumine

Filosoofia → Filosoofia
1 allalaadimist
thumbnail
14
docx

Õpetaja kui juht ja nõustaja

Miks on oluline jälgida lapse arengut? Lihtne vastus oleks : lapse enda huvides. Kui lapse areng olulisel määral erineb antud eale tüüpilisest, siis võib tegu olla arenguprobleemiga, mille puhul laps vajab kas eriabi või varasemast erinevat mõistmist. Eesmärgipüstitus kõlab seega : diagnostiline, mitte selektiivne hindamine, ehk teisisõnu- lapse arengu jälgimine on oluline selleks, et mõista lapse isikupära, selgitada välja tema erivajadused ja neile paindlikult reageerida. Diagnostilise hindamine peaks tagama, et laste erivajadused määratletaks võimalikult vara, et laps saaks vajalikku professionaalset abi ja et tema koolitee algaks talle sobivates tingimustes. Teisalt, ka normaalse, probleemideta arengu puhul on õpetajal-kasvatajal- lapsevanemal oluline olla teadlik lapse aktuaalsest arengutasemest ( nendest oskustest, teadmistest, omadustest, mida ta juba omab), selleks et liikuda „lähima

Pedagoogika → Pedagoogika
43 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Ãœhiskonna lidusus

14. Mis on segamajandus? Majanduskorraldus, mille puhul eksiasteerivad nii riiklikud, munitsipaal- kui ka eraettevõtted. 15. Mis on kosmopoliit? Maailmakodanik, kes ei seo end kindlalt mõne rahvuse või riigiga, pigem väärtustab mobiilsust ja maailmakultuuri ühisosa 16. Mis on sotsiaalne tõrjutus ja selle põhjused? Kui inimene ei osale ühiskonnahüvede jaotuses, võimusuhetes ega kultuurielus. Põhjused: -töötus - erivajadused -kuulumine vähemusrühma -piirkondlikud tulu-ja infrastruktuuri erisused. Kordamiseks: 1. Ühiskonna sektorid ja nende omavaheline seos (kuidas mõjutavad üksteist)? 2. Riigi tunnused? 3.Mis on avalik haldus? 4. Mis on avalik-õiguslikud institustioonid? + näited 5.Iseloomusta Friedmani ja Keynes'i majandusteooriaid. 6. Mis on turu tõrked? 7.Millised kodanikuühendused Eestis on? + näited. 8.Miks on vajalik tugev kodanikuühiskond? 9

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
43 allalaadimist
thumbnail
5
doc

Kuidas märgata Downi sündroomiga last

· - Erikoolis õppides puutub laps vähem kokku tavamaailmaga Tavakooli plussid ja miinused : · + Laps saab käia kodule lähimas koolis, mis teeb elu lihtsamaks ja normaalsemaks. · +Puudega laps tavakoolis suurendab sallivust. · - Erivajadustega laste hariduse kvaliteet võib sattuda löögi alla, kuna igase tavakooli ei pruugi jätkuda eripedagooge ja tugispetsialiste. · -Kui puuetega lapsi on tavakoolis vähe ja nende erivajadused on erisugused, on väga kulukas rakendada nende jaoks vajalikke tugiteenuseid. · -Võib juhtuda, et üksikud puuetega lapsed tervete hulgas jäävad ilma arenguks vajalikest eduelamustest või siis hoolitsetakse nende eest ülearu ja tehakse nii-öelda hinnaalandust. KASULIKUD AADRESSID Eesti Vaimupuudega Inimeste Tugiliit ­ Tatari 12, 10116 Tallinn Pärnumaa Downi klubi ­ Mai 8-61, 80025 Pärnu KASUTATUD KIRJANDUS . (Mark(Selikowitz) 1996:39, 47, 110, 213)

Pedagoogika → Lastekaitse
22 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Mina kui erivajadusega õpilase õpetaja

Essee Mina kui erivajadusega õpilase õpetaja Erivajadusega lapseks loetakse neid lapsi, kes erinevad oma eakaaslastest vaimsete või füüsiliste omaduste poolest. On olemas erinevaid erivajaduslike liike: kuulmispuuded, nägemispuuded, vaimupuuded, kõnepuuded, kehapuuded, spetsiifilised arenguhäired, emotsionaalsed ja käitumishäired, andekus. Kui erivajadused ilmnevad enne kooli, nimetatakse neid arengulisteks erivajadusteks, koolieas aga hariduslikeks erivajadusteks. Tänapäeval räägitakse üha enam kaasavast haridusest, mis tähendab, et erivajadusega lapsed sobitatakse tavalasteasutustesse. Kaasaval haridusel on omad head ja vead, sest ühest küljest, kui erivajadusega lapsed saavad osa tavaelust võib nende areng kiiremaks muutuda ning samuti saavad ka terved lapsed aimu sellest, et on olemas ka nendest erinevaid lapsi, kuid

Pedagoogika → Pedagoogika
23 allalaadimist
thumbnail
81
ppt

Hariduslike erivajadustega (HEV) laste õpetamine ja abistamine

· Iga omaduse osas igas vanuses: keskmine ja sellest kõrvalekalded · Probleemi määratlemist mõjutavad: · Kui palju lapse käitumine erineb keskkonna normidest · Normid eri keskkondades erinevad, traditsiooniline- alternatiivne haridus, mida loetakse normiks · Kui palju lapse käitumine erineb vanuselistest normidest · Mis ühes vanuses lubatud, see teises mitte · >Õpetajad on probleemi eest kaasvastutavad Vajadused ja erivajadused · Õpetamisel-kasvatamisel vaja arvestada laste erinevuste (individuaalsusega), siis õpetus efektiivsem · St: kõigil õpilastel on erinevad võimed, oskused, huvi, motiivid, vajadused · Mõnedele õpilastele ei sobi traditsioonilised, enamlevinud õpetamisviisid ­ st vajavad eriabi, eritoetust · St: hariduslikud erivajadused · Määratlused erinevad · (Hariduslike) erivajadustega on lapsed, kelle õpetamiseks- kasvatamiseks on vaja spetsiaalseid võtteid, programme jne

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
64 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Kuldkala

Kuldkala: Kuldkala on Hiinast pärit akvaariumkala, mida on hakatud kasvatama juba 4500 aastat tagasi. Hiinast Euroopasse jõudsid kuldkalad aga alates 17.sajandil. Selleks ajaks oli algsest hõbekogrest aretatud väga palju erinevaid ja kauneid liike. Kuldkala on koduloomana peetud kauem kui ühtki teist kala. Elupaik: Nad elavad ainult akvaariumides ilukaladena. Kuldkala on lihtne ja odav pidada ning ta sobib suurepäraselt ka algajale akvaristile. Sellegipoolest on kuldkalal oma erivajadused ja tema eest tuleb kogu ta elu õigesti hoolt kanda. Kuldkalad on külmaveekalad, nad on suhteliselt vastupidavad ja kohanduvad kergesti erinevate vetega. Neid on keelatud kasutada söödana. Looduses ei saaks kuldkala ise väga hästi hakkama ­ suurel sabauimel praktilist otstarvet ei ole ja oma kirka värvi tõttu oleks ta vaenlasele väga kergesti nähtav. Kui oma lemmiku eest hästi hoolitseda, võib ta elada 15 (dekoratiivvormid) kuni 25 (harilik kala) aastat vanaks.

Loodus → Loodusõpetus
5 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Imetava ema toitumine

IMETAVA EMA TOITUMINE · Raseduse ajal loob enamik naisi 2-4 kg keharasva Kuigi valkude, süsivesikute ja rasvade kogused varu, mis katab esialgu imetamisel energia erivajadused. rinnapiimas on suhteliselt stabiilsed, on juba enda tervise huvides mõistlik süüa mitmekesist toitu. Tundes huvi käesoleva voldiku vastu, olete · Imetav ema vajab piima tootmiseks umbes 500 te tõenäoliselt juba raseduse ajal tervislikule lisakalorit rohkem kui mitterase naine, seega on

Toit → Toitumine
28 allalaadimist
thumbnail
3
odt

Pedagoogika aluste KT konspekt

tegemine antakse kohalikele võimuorganitele, haridusministeeriumi roll on marginaalne - Kogu haridussüsteemi avatus ja paindlikkus ­ eesmärgiks on, et igast koolitüübist ja -astmest on vaba tee järgmisse; sotsiaalsele mobiilsusele avatud ühiskonnas tupikteid (ka varjatuid) olla ei saa - Multikultuursus ja hariduse rahvusvahelistumine ­ keel, rahvus, kultuur, rass, sugu, usulised tõekspidamised, (vanemate) sots positsioon, elukoht, vanus, seksuaalne orientatsioon, hariduslikud erivajadused EI TOHI SAADA TAKISTUSEKS HEA JA VÕIMETEKOHASE HARIDUSE OMANDAMISEL

Pedagoogika → Pedagoogika alused
99 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Kooli ajalugu ja tänapäev

Hariduse detsentraliseeritus · Haridust puudutavate otsuste tegemine antakse kohalikele võimuorganeile, haridusministeeriumi roll on marginaalne Multikultuurilisus · Keel, · rahvus, · kultuur, · rass, · sugu, · usulised tõekspidamised, · (vanemate) sotsiaalne positsioon, · elukoht (maapiirkond või linn), · vanus, · seksuaalne orientatsioon · Hariduslikud erivajadused EI TOHI SAADA TAKISTUSEKS HEA JA VÕIMETEKOHASE HARIDUSE OMANDAMISEL

Pedagoogika → Pedagoogika
14 allalaadimist
thumbnail
5
docx

VARAJANE SEKKUMINE NORRAS

teadmiste arendamises, et parandada iga erivajadusega lapse areguvõimalusi neis asutustes. Arenguhälbega lastel on õigus saada eriharidust alates sünnist. Erivajadustele vastav õpe on planeeritud ja koostatud koostöös lapsevanematega ja selle koostamisel peetakse eriti tähtsaks just vanemate vaateid ja arvamusi. Enne kui omavalitsus teeb otsuse eriõppe kohta, on vajalik eksperthinnang lapse erivajaduste hindamiseks. See hinnang kinnitab lapse erivajadused ja annab soovitused, milline sekkumine oleks lapsel parim. Lapsevanematel on õigus teha kaebus ja otsus vaidlustada. Eriõpetuse kasutamine ja kogu toetussüsteem erivajadustega lastele on omavalitsuseti suhteliselt erinev. Eriharidust antakse põhiliselt lasteaedades / sõimedes, kuid seda tehakse ka kodus, nt kui laps ei ole veel lasteaias käima hakanud. Lapsed saavad eriõpet paarist tunnist kuni 25 tunnini nädalas

Pedagoogika → Alternatiivpedagoogika
69 allalaadimist
thumbnail
20
pdf

Suurbritannia eripedagoogilise sekkumise süsteem

Needs and Disability Tribunal 's (Hariduslike Erivajaduste ja Puuetega Inimeste Kohus), kuhu saavad näiteks lapsevanemad kaevata edasi KOV otsuseid mis on tehtud nende HEV lapse kohta. Põhja-Iirimaal on erivajaduste märkamiseks loodus viie astmeline märkamise süsteem, mis on kinnitatud HEV tegevusjuhises (Special Educational Needs Code of Practice). Astmed on järgmised: 1. Esimene aste koolipõhine. Sel astmel võivad lapsel ilmneda mõningased hariduslikud erivajadused, millest klassiõpetaja teavitab HEV koordinaatorit, kes määratleb lapse hariduslikud erivajadused ning klassiõpetaja tegeleb nende vajaduste rahuldamisega tava klassi kontekstis. 2. Teine aste koolipõhine. Selles astmes koostavad HEV koordinaator ja klassiõpetaja lapsele IAK, mille eesmärkide täitmise eest on nad mõlemad vastutavad. 3. Kolmas aste koolipõhine. Erineb eelnevast astmest kuna koolil on õigus küsida

Pedagoogika → Eripedagoogika
99 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Vaatluspraktika iseseisev töö nr 6

* mis toob kaasa vajaduse teha muudatusi või kohandusi õpikeskkonnas (õppevahendid, meetodid, õpperuumid, suhtluskeel) või vastava rühmaga töötamiseks töökavas. Täpsemalt võib öelda, et HEV all mõeldakse õpilasi, kellel/kes on: * Õpiraskus (LÕK; TÕK; tasandusklass) * Ajutine õpiraskus * Kehapuue * Kõnepuue * Kirjutamis-, lugemis- ja /või arvutusraskus; häälikuseade * Nägemispuue * Kuulmispuue * Psüühilised erivajadused * Pervasiivne arenguhäire * Kasvatusraskus * Uusimmigrant * Terviseprobleemid * Viibimine välisriigis * Muu erivajadus * Eriandekus Eestis on seadusega tagatud tasuta kohustuslik põhiharidus ning võimalus õppida kodulähedases koolis. Koolil on omakorda ülesanne kaasata õpilased õppeprotsessi ja kohandada õpikeskkond selliseks, et iga õppija (sh erivajadusega) saab õppida ja oma võimeid maksimaalselt arendada.

Kategooriata → Vaatluspraktika
51 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Raamatute kokkuvõte, erivajadusega laps

haridusametnikele, aga ka lapsevanematele. Raamatust saab selge pildi probleemidest, teedest ja võimalustest, mis seostuvad vajadusega tagada hariduslike erivajadustega isikutele elus teistega võrdsed võimalused. Raamatus ei ole abimaterjali pedagoogiliste sekkumiskavade koostamiseks ning ei ole kirjeldatud kõiki võimalike diagnoose ega seisundeid, mis seostuvad hariduslike erivajadustega. Raamatus püütakse anda ülevaade järgmistes küsimustes: Esiteks, kas hariduslikud erivajadused on selgepiiriliselt määratletav nähtus, mida tuleb sellisena käsitleda või peksime keskenduma pigem hariduslike erivajadustega inimestele. Teiseks on juttu hariduslike erivajaduste alatüüpidest ja sellest, kui sageli need esinevad. Kolmandaks vaadeldakse hariduslike erivajaduste märkamise ja sekkumispedagoogika üldpõhimõtteid. 2.Väärtused koolieelses eas. Väärtuskasvatus lasteaias. TÜ eetikakeskus, TLÜ kasvatusteaduste instituut. Koostaja Marika Veisson. 2010 ( 189lk).

Pedagoogika → Eelkoolipedagoogika
180 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Liikumispuue kui hariduslik erivajadus

rohkem muresid justkui polekski. Tegelikkuses on selliseid ,,kergeid" liikumispuudega lapsi siiski vähe. Liikumispuue ja sellega kaasnev sõltub eelkõige liikumispuude tekkimise põhjustest. Seega -- tulenevalt liikumispuuet põhjustavast diagnoosist on erinevad nii 3 liikumispuudega laste vajadused, iseseisev toimetulek kui ka hariduslikud erivajadused. (Leppik & Sarjas, 2010) Liikumispuudega lapse haridus Oluline on teadvustada, et puue ei ole haigus, vaid seisund. Lapsele tuleb õpetada puudega kohanemist, sest puudest vabanemine õnnestub haruharva. Kõige tähtsam ongi õppida elama koos puudega. Et laps tuleks edaspidises elus toime, on vaja teha ennetustööd ja varajase sekkumisega ära hoida raskemaid probleeme. Ennetustöösse tuleb kindlasti kaasata lapse perekond, et tagada erivajadusega lapse võimetekohane areng.

Pedagoogika → Alternatiivpedagoogika
8 allalaadimist
thumbnail
8
docx

ERIVAJADUSTEGA LAPSE VAJADUSED JA VÕIMALUSED REHABILITATSIOONIKS 1

koordineeritult, selge vastutuse ja ülesannetega antud lapse vaimse, füüsilise ja sotsiaalse arengu ja tervise maksimaalse taseme saavutamiseks. Meditsiinisüsteem hindab meditsiinilise abi vajadust ja tagab vastava abi kättesaadavuse. Sotsiaalvaldkond selgitab, milline on isiku rahuldavaks toimetulekuks vajaliku välise abi ja tugiteenuste vajadus ja tagab vastava sotsiaalabi. Haridussüsteemis märgatakse, millised on lapse hariduslikud erivajadused ja korraldatakse vastava pedagoogilise abi kättesaadavus. (Kallavus, s.a.). Rehabilitatsiooniteenused, mis on puudega inimestele tasuta, on samuti üheks heaks võimaluseks parandada inimese iseseisvat toimetulekut, suurendada ühiskonda kaasatust ja soodustada töötamist või tööle asumist. Teenustena toon välja erinevad teraapiavormid nagu: füsioteraapia, psühhoteraapia, tegevusteraapia, kõneteraapia, eripedagoogi nõustamine, liiva-, muusika-, mängu-, looma-, kirjandusteraapiad

Pedagoogika → Alushariduse pedagoog
15 allalaadimist
thumbnail
10
rtf

Klienditeeninduse praktika aruanne.

Minu tööriietuseks oli valge pluus, must seelik ning nahavärvi sukkpüksid. Alalistel klienditeenindatel olid stiilsed mulgipärased kleidid - musta värvi ning mulgi tikanditega. Saabunud kliendid tutvuvad leti juures esmalt menüüga, teevad oma toiduvaliku ja tasuvad selle eest kohe klienditeenindajale. Kui lisaks toidule sooviti kohvi või teed, siis täpsustati, kas serveerida see kohe või hiljem. Menüü on koostatud läbimõeldult, nii et kõik erivajadused ja soovid saaksid rahuldatud. Esmaspäevast kuni reedeni pakuti päevapraade ja suppe, mis olid iga päev erinevad. Arvestatud on ka taimetoitlastega. Nendele oli valikust pakkuda erinevaid värskeid salateid või juustusnitslit. Lastemenüüst pakkusime praadi ,,Kolm notsut" (viinerid ja friikartulid), ,,Tibuke" (kanapallid ja friikartulid) või ,,Kalake" (kalapulgad ja friikartulid), nimede poolest kõlavad need laste jaoks huvitavalt ja teistmoodi.

Majandus → Klienditeenindus
53 allalaadimist
thumbnail
22
docx

Erivajadustega laste psühholoogia alused

Mille poolest erinevad lapsed Mille poolest erinevad EV lapsed täiskasvanutest? tavalastest? Mil moel arenevad laste võimed Milline on nende arengupotentsiaal ja sellisteks, nagu täiskasvanuil? millistel tingimustel see realiseerub? Kuidas, mida ja kuna lastele õpetada? Kuidas, mida ja kuna EV lastele õpetada? Erivajadused: hälbinud areng toob kaasa isiku teistsugused vajadused ehk nn. erivajadused, mille rahuldamiseks tuleb keskkonda ümber korraldada Aluseks: o Meditsiinisüsteemis rahvusvaheline haiguste klassifikatsioon RHK o Sotsiaalsüsteemis puude raskusastmed- millises valdkonnas vajab abi o Haridussüsteemis isiku õpivõimelisus konkreetses keskkonnas

Pedagoogika → Eripedagoogika
152 allalaadimist
thumbnail
28
docx

18 kuu kuni 5 aasta vanuste laste erivajaduste ja puuete analüüs

nähtav, kuid vaimsed iseärasused vajavad sageli selgitamist. Seega võiks võtta aega ja mudilasele selgitada kuidas midagi on ja vajadusel vastata lapse küsimustele. Tihti lapsed kujundavad oma arvamusi vanemate arvamuste ja hoiakute põhjal kui nood õpetavad oma lastele erivajaduste kohta. Eelkooliealised lapsed omandavad vajalikud kognitiivsed oskused, et märgata erinevusi aga vanemad on need, kes õpetavad, millised erinevused on olulised. Vanemad räägivad, kuidas erinevad erivajadused tekivad, millised on erivajaduste inimeste omapärad ning käitumismustrid. Kahjuks tihtipeale õpetatakse oma lastele, et erivajadustega inimesed on alati õnnetud ja nende erivajadus on tulenenud traagiliste sündmuste kaudu. Mõned vanemad ei pruugigi oma lastele erivajadustega inimestest rääkida. Kuna sellises vanuses lastevanematel on rohkem kontrolli laste sõprade, nende vaba aja veetmise ning muu seesuguse üle, siis võib juhtuda ka see, et vanemad ei luba oma

Meditsiin → Rehabilitatsiooni teooriad,...
16 allalaadimist
thumbnail
15
doc

HEV koordinaatori roll

vajalik ning kindlasti on sellistes koolides ka koordineerimist rohkem kui mõnes väga väikeses koolis, kus tööd ka kindlasti tunduvalt vähem. Meie koolis on HEV koordinaatoriks kvalifitseeritud eripedagoog, kelle esmaseks ülesandeks on teha koostööd kooli erinevate huvigruppidega: aineõpetajad, klassijuhatajad, õpiabirühma õpetajad, õpilased, lapsevanemad, kooli juhtkond, kohalik omavalitsus, maakonna õppenõustamiskeskus. Hariduslikud erivajadused ,,Haridusliku erivajadusega õpilane on õpilane, kelle andekus, õpiraskused, terviseseisund, puue, käitumis- ja tundeeluhäired, pikemaajaline õppest eemalviibimine või kooli õppekeele ebapiisav valdamine toob kaasa vajaduse teha muudatusi või kohandusi õppe sisus, õppeprotsessis, õppe kestuses, õppekoormuses, õppekeskkonnas (nagu õppevahendid, õpperuumid, suhtluskeel, sealhulgas viipekeel või muud alternatiivsed suhtlusvahendid,

Pedagoogika → Sotsiaalpedagoogika
20 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Erivajadusega õpilane ja kaasav haridus

missioon on luua tingimused ja eeldused, et ühiskonna kõigist liikmetest kujuneksid õppivad inimesed, kes suudavad elus väärikalt toime tulla Erivajadusega lapsesse peaks igaüks meist suhtuma nii, et kõigepealt on inimene ja seejärel alles erivajadus või puue. Tänapäeval mõistetakse erivajadusena väga laia spetsiifiliste vajaduste ringi. Erivajadus on kõik see, mis tingib vajaduse muuta või kohandada keskkonda, et laps saaks oma arengupotensiaalile vastavalt tegutseda. Kui erivajadused ilmnevad enne kooli, nimetatakse neid arengulisteks erivajadusteks, koolieas aga hariduslikeks erivajadusteks. Erivajaduste tekkepõhjustes kombineeruvad pärilikud eeldused keskkonna mõjudega, põimumine võib toimuda soodsas ja ebasoodsas mõttes. Erivajaduste liigid on tekkepõhjustest ja avaldumise eripärast sõltuvalt järgmised: kuulmispuuded, nägemispuuded, vaimupuuded, kõnepuuded, kehapuuded, spetsiifilised arenguhäired, emotsionaalsed ja käitumishäired, andekus

Pedagoogika → Pedagoogika alused
162 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Klienditeeninduse esimese kursuse kokkuvõte

KLIENDITEENINDUS I "Oma kiiresti muutuvas äris ei saa me lubada endale loorberitel puhkamist ega isegi mitte hetkeks peatumist, et heita pilku tehtule. Ajad ja olud muutuvad nii kiiresti, et meie eesmärk peab olema kindlalt suunatud tulevikku". Walt Disney Teeninduse maht on kvantitatiivselt kasvanud: Sektor Osakaal majanduses Teenindav sektor 63% Tööstus, ehitus,energeetika 34% Põllumajandus, metsamajandus 3% TEENINDUSÜHISKOND · Tekkinud on ulatuslik nn. "peidetud teenindussektor" (hidden service sector). · Teenindusettevõtlus ja tootev tööstus on järjest enam omavahel seotud. · Erinevate ettevõtete sam...

Majandus → Klienditeenindus
33 allalaadimist
thumbnail
16
docx

psüühiliste või käitumuslike raskustega laps

koolivalmidus, sest koolieelik on väga paindlik, täiskasvanute positiivse eeskuju toel salliv ja koostegevuses jõudsalt arenev isiksus. Kui eakohaselt arenevad lapsed on koos erivajadustega lastega, mõjutavad nad üksteist positiivses suunas. Iga erivajadusega lapse puhul tuleb selgeks teha tema eripära ning selle kujunemise faktorid. Faktorid võivad olla sünnipärased, kodust või muust kasvukeskkonnast tingitud. Sellest lähtuvalt mõtestatakse lapse erivajadused ning seatakse eesmärk saavutamaks maksimaalset tulemust. Vajadusel koostavad rühma pedagoogid õppeaasta algul koostöös logopeedi jt spetsialistidega ning lapsevanemaga lapsele individuaalse arenduskava. Vajalik on korrektsiooni so. lapse tunnetusprotsesside ja kogu isiksuse iseärasusi arvestava pedagoogiliste mõjutusvahendite süsteemi loomine ja kasutamine. Töö korraldamiseks erivajadusega lastega on vaja:

Pedagoogika → Erivajadustega laste...
26 allalaadimist
thumbnail
22
doc

Kroonilise psüühikahäirega eakad

Seepärast on otstarbekas uurida eakalt tema olemasolevat või varasemat tutvusringkonda, julgustada tuttavaid eakaga kontakte säilitama ja anda neile asjakohaseid tegevusjuhiseid. KROONILISE PSÜÜHIKAHÄIREGA EAKA HOOLDUSE ÜLDINE ALUSSKEEM Kroonilise psüühikahäirega eaka hoolduse, sh hoolduskava koostamise ja hoolduse korraldamise üldisteks ja peamisteks alusteks on eaka anamnees, käesoleva hetke tervislik seisund, kasutatav raviskeem ja ravimid ning eaka spetsiifilised erivajadused, sh mitte ainult psüühilised. Kõik tugi- ja hooldustegevused ning eaka üldine elukorraldus ehitatakse üles neist lähtuvalt ja/või neile tuginedes. Anamnees peab andma võimalikult tervikliku ülevaate kroonilise psüühikahäirega eaka elu- ja arenguloost ning seda mõjutanud bioloogilistest, psüühilistest, sotsiaalsetest ja materiaalsetest faktoritest, ning võimalusel ka isiksuse struktuuri kujunemisest, selle iseärasustest,

Meditsiin → Närvihaigused
176 allalaadimist
thumbnail
20
docx

Ãœlddidaktika loengu konspekt

11.2017 Hindamismudeli meeldetuletamine +Minitund  Kirjelda kujundava hindamise protsessi  Kuidas kasutada hindamismudeleid?  Mis komponendid peaks Klassiprofiili koostamine (3-4liikmelised rühmad) Kirjelda klassi: Ülddidaktika ja kasvatustöö alused o Õpilaste arv o Suhted klassis o Õpilaste erialane tase o Õpilaste hoiakud õppetöö osaas ja motivatsioon o Erivajadused? Diferentseeritud grupid o Võimu ja autoriteedisuhted klassis o Koostöövalmidus omavahel ja õpetajaga

Pedagoogika → Pedagoogika
12 allalaadimist
thumbnail
15
pdf

Organisatsioonikäitumine

Organisatsioonikäitumisest Organisatsioon ja keskkond Grupiprotsessid, grupitööd Visioon, missioon, ülesehitus ja areng Organisatsiooni struktuur Slaidid Organisatsioonikultuur ja väärtused Slaidid_Organisatsiooni väärtuste avaldumine läbi erienvate elementide Organisatsioonikultuuri kujunemist mõjutavad tegurid Väärtuspõhine juhtimine Organisatsioonikultuuri tüpoloogiad Sotsialiseerumine organisatsiooniline pühendumus töökohaga seotus tööst haaratus töörahulolu Töökohaga seotus Tööst haaratus Töörahuolu ja kokkuvõtte Tööjõustamine ehk töökohandamine Organisatsioonikäitumine- Õpetus inimesteja rühmadekäitumisestorganisatsioonis, eesmärgiga parendada organisatsiooni sooritust ja efektiivsust (Robbins, Judge 2009; Mullins 2013). Kaasaegsed suundumused (1)Tehnoloogia areng-Toetab produktiivsust-Muudab ametikohti-Koolitusvajadus; hoiak muutusesse ja õppimisse-IKT muudab suhteid ja käitumismustreid-Töötajatel „kõvem hä...

Majandus → Organisatsioonikäitumine
4 allalaadimist
thumbnail
24
docx

Edukas müügiprotsessi juhtimine ja erivajadustega klientide teenindamine

Võib juhtuda, et laps eksib või kaob ära, siis klienditeenindaja peab suutma vanemaid rahustada ja lapse leidmiseks abi osutama. Laps võib ka reisil olles ootamatult haigestuda – ka sellisel juhul peab teenindaja teadma, kuidas käituda. Laste ja lastega perede teenindamisel tuleb müüjal olla empaatiline, kannatlik, abivalmis ja sõbralik. 3.2 Erivajadustega klientide teenindamine Puudega inimene on klient, kellel on lisaks üldvajadustele ka erivajadused. Igal puudega inimesel on samasugused vajadused, soovid ja emotsioonid nagu kõikidel teistel inimestel. Erivajadustega klientide teenindamiseks võib kuluda rohkem aega ja jõupingutusi. Võimalus teenindada puudega kliente aitab suurendada firma klientide arvu. Erivajadustega inimeste teenindamisel ei tohi mitte mingil juhul pöörata tähelepanu tema puudele. Klienditeenindaja peab pöörduma algul alati kliendi poole, mitte tema saatja poole. Peamised

Majandus → Majandus
7 allalaadimist
thumbnail
22
docx

SOTISAALPEDAGOOGIKA

Keskendudes kõigile (universaalsed eesmärgid) jääb spetsiifiline rühm tähelepanuta. Üldfilosoofilisi aluseid on kaasaegses sotsiaalpedagoogikas ignoreeritud. Sotsiaalpedagoogika Saksamaal: lähenemine nii praktikale kui ka sotsiaalpoliitikale, eesmärgiga ületada stigmatiseeriv lõhe üldiste hariduslike vahendite ja nende vahendide/võimaluste vahel, mis on mõeldud (eri)vajadustega lastele, kuid tegelikult on igal inimesel omad erivajadused. 7.10 loeng Sotsiaalpedagoogi roll kooli tugisüsteemis, hariduslike erivajadustega õpilased. Võrgustikupõhine koostöö. Sotsiaalpedagoogi tööd reguleeriv seadusandlus. Kuhn: ,,Me ei pea tõestama, et me oleme teadus". Popper: ,,Teadus ei saa öelda enda sees, et on teadus, vaid see peab olema üleüldine". Kui sotsiaalpedagoogika väidab, et on teadus, siis ta peab tõestama seda ka teistest vaatevinklitest

Pedagoogika → Sotsiaalpedagoogika
79 allalaadimist
thumbnail
7
docx

PERVASIIVSED ARENGUHÄIRED

tunnuste alusel, vaatamata mõne muu haiguse kaasnemisele või mitte. Kõiki kaasnevaid haiguslikke seisundeid tuleb siiski täiendavalt eraldi kodeerida. Vaimne alaareng ei ole pervasiivsete arenguhäirete üldine tunnus. Pervasiivsete arenguhäirete jagunevad laiemas laastus kahte rühma: lapsed, kellele esineb eelnimetatud kõrvalekaldeid eakohases arengus vähesel määral (Aspergeri sündroom) ja lapsed, kelle pervasiivsed arenguhäired ja erivajadused on ulatuslikumad (autism). Samas kuuluvad pervasiivsete arenguhäiret alla veel Retti sündroom, lapse muu desintegratiivne häire, Aspergeri sündroom, hüperaktiivsus motoorsete stereotüüpiate ja vaimse alaarenguga ja täpsustamata pervasiivne arenguhäire. RHK-10 alusel kuuluvad pervasiivsete arenguhäirete hulka lapse autism, atüüpiline autism, Rettsündroom, lapse muu desintegratiivne häire, hüperaktiivsus motoorsete stereotüüpiate ja vaimse alaarenguga ning Aspergeri . Autism

Inimeseõpetus → Inimeseõpetus
34 allalaadimist
thumbnail
9
doc

Nüüdisühiskonna

on vaeste osakaal riigis. Näiteks liberaaldemokraatlikus USAs elab alla vaesuspiiri pidevalt 15-18 % elanikest, samas sotsiaaldemokraatlikus Skandinaavias ainult 2-3%. Suhteline vaesus ­ olukord, kus inimese tulu jääb alla tuntavat keskmist ehk teised elavad temast märkimisväärselt paremini. Sotsiaalne tõrjutus ­ olukord, kus inimene ei saa käia avalikes kohtades ja osaleda avalikel üritustel. 1. Töötus 2. Erivajadused või kuulumine vähemusrühma, nt liikumispuue või rassiline diskrimineerimine 3. Piirkondlikud tulude ja infrastruktuuri erinevused, nt elamine linnas või maal; maismaal või väikesaarel Sotsiaalne turvalisus Ühiskonna terviklik heaolu ehk elukvaliteet. See väljendub materiaalses kindlustatuses, tulude ja kulude õiglases jaotumises ühiskonnaliikmete vahel, samuti ka hästi korraldatud haridus- ja tervishoiusüsteemis.

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
28 allalaadimist
thumbnail
26
docx

LASTE REHABILITATSIOONi ERISUSED 5-12 AASTA VANUSTE GRUPIS

Seega, õpetajad ja teised kooli professionaalid on silmitsi rakse ülesandega aidata kõiki lapsi, saavutamaks nende potsensiaal, olles ise oma võimete piires suutelised üheaegselt abistama igat last eraldi, et arendada laspe akadeemiline mina-arusaam. Äärmiselt oluline on jälgida lapse tervislikku seisundit - tema närvisüsteemi, meeleelundite, tema tugiaparaadi valmisolekut suuremateks koormusteks, mida ta kogeb koolis. Tähtis on, et lapse kõik erinevad erivajadused avastataks õigeaegselt ja laps ei peaks kõigepealt kogema ebaedukogemust koolis ja alles seejärel, kui asutakse ebaedu põhjusi otsima, jõutakse selleni, et laps kas ei kuule või ei näe piisavalt hästi või esineb teisi terviseprobleeme. 11 KOKKUVÕTE Lapsed vanuses 5- 12 aastat on mitmes mõttes erilised. Kõige enam muudabki neid kooliminek ja sellega kaasnev. Asjatundlik lapse arengu jälgimine, selle suunamine

Sotsioloogia → Sotsiaalteadused
8 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Majandus. Linn. Ühiskond

TSS0004 Majandus.Linn.Ühiskond. TTÜ, kevad 2019 Olulisemad mõisted/teemad kirjalikuks arvestustööks valmistumisel (põhimõistete test, 25 p). Testi kestus: 45 min. Toimumisajad ja registreerumine on avalikustatud ÕISis Õppematerjalid: loengumärkmed, õpik A.Giddens, P.Sutton ”Sociology”, vt ka soovitusi loengumärkmete lõpus. Mõisted on grupeeritud vastavalt loengutele/loengumärkmetele Moodle’s, kuid tasub meeles pidada, et suurt osa mõisteid on kasutatud ka teistes loengutes ja kindlasti seminarides! 1. Sotsioloogiline kujutlusvõime (C.W.Mills) Ühiskond Sotsiaalne struktuur - sotsiaalset tervikut moodustavate elementide vahelised püsivad seosed ja interaktsioon; võimaldab määratleda indiviidi/grupi positsiooni ja staatust sotsiaalses süsteemis (nt ühiskond, organisatsioon, perekond jm sotsiaalsed kooslused) Kultuur ja selle komponendid - ühiskonnaliikmetele iseloomulik eluviis (sh väärtused ja normid), k...

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
4 allalaadimist
thumbnail
9
docx

Lapsehoidja kutseeksami küsimuste vastused kordamiseks

mahajäämust vähendada. 7.)Missugused arenguvaldkonnad on kõigil erivajadustega koolieelikutel rohkem või vähem hälbinud? Üldised arenguprobleemid: sotsiaalse kohanemiseraskused, psüühiliste protsesside ja kõne madal arengutase, tunde- ja tahteeluhäired, nõrk motivatsioon, motoorika mahajäämus. Kognitiivsed oskused, sotsiaalsed oskused, motoorika, kommunikatsioon ja eneseteenindus. 8.)Millised ühised erivajadused on vaja rahuldada kõikidel erivajadustega koolieelikutel? Tuleb arvestada üldiste, spetsiifiliste individuaalsete iseärasustega ja lähema kasvukeskkonnaga. 9.)Mis on varajase sekkumise olemuseks? Varajase sekkumise eesmärgiks on kaasa aidata erivajadustega lapse võimetekohasele arengule ja toetada perekonda. Järgida tuleks põhimõtteid: arendustegevuse alustamine niipea kui on märgatud vajadust, individuaalne lähenemine vastavalt lapse arengulistele

Pedagoogika → Lapsehoidja
583 allalaadimist
thumbnail
20
doc

Ãœhiskonna kursus

Sotsiaaldemokraatia ­ rootsi Liberaalne heaolumudel 1. liberaalne heaolumudel pakub toetust ainult vaestele 2. madalaid 3. inimene ise vastutab oma liberaalse heaolumudeli eest 4. Riik peab tagama töökohad, sotsiaalturvalisuse ainult vaestele ja pensionieas inimestele Liberaalne- eesti Sotsiaalne tõrjutus ­ seisund, mille puhul inimene ei osale ühiskonna hüvede jaotuses, võimusuhtes ega kultuurielus. Tõrjutust võib põhjustada: töötus, erivajadused või piirkondlikud tulu- ning infrastruktuuri erisused. Sotsiaalne turvalisus on inimeste kindlustunne ja majanduslik toimetulek, mida tagab kogu ühiskond, eelkõige aga valitsus oma poliitikaga. Sotsiaalturva liigid: a) sotsiaalkindlustus ­ pensionikindlustus, see mida oled ise kogund b) sotsiaalabi ­ see mida saad teiste rahade eest 2010 on kuulutatud vaesuse ja sotsiaalse tõrjutuse vastu võitlemise Euroopa aastaks. Valitsemine

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
63 allalaadimist
thumbnail
12
doc

Ãœhiskonna arvestus

- varanduslikud ­ rikkad ja vaesed - regionaalsed, sh linna ja maa või pealinna ja provintsi vahel ­ linnaelanikud ja maaelanikud - rahvuslikud ­ eestlased ja muukeelsed - ideoloogilised, sh usulised ­ kristlased ja juudid · Eestis oht mõne erilisuse liigseks tugevnemiseks: rahvuslik ­ aprillisündmused 2007. Aastal · Sotsiaalse tõrjutuse põhjused: - Töötus - Regionaalsed erinevused - Erivajadused - Kuulumine vähemustühma - Vanadus - Madal haridustase - Alkoholism - Hasartmängusõltuvus - Vaesus · Sotsiaalset tõrjutust on võimalik vähendada: - luua programme, millega tuua tagasi töötud tööturule ja suurendada tööotsjate konkurentsivõimet => korraldades inimõpet ja täiendkoolitusi - Õigusnormidega => maksta naistele ja meestele samaväärse töö eest võrdset palka

Ühiskond → Ühiskonnaõpetus
137 allalaadimist
thumbnail
9
doc

Kooli ajalugu ja tänapäev

Kooli ajalugu ja tänapäev Pedagoogika ajalugu Pedagoogika ajalugu uurib: Pedagoogiliste ideede ja teooriate teket ning arengut Kasvatuse ja hariduse korraldust eri ajastutel Pedagoogika ajaloo allikad: 1. Maailmapedagoogika klassika J.A. KOMENSKY (Comenius) (1592-1670) "Didactica Magna" (Suur didaktika) J.J.ROUSSEAU (1712-1778) "Emile e. kasvatusest" J.H.PESTALOZZI (1746-1827) Kuidas Gertrud oma lapsi õpetab? (eesti k. Elavad sõnad) J. DEWEY (1859-1952) Õppimine läbi tegevuse (Learning by doing) "Democracy and Education" R. STEINER (1861--1925) waldorfkoolide rajaja 1919 avas esimese Waldorfkooli Stuttgartis Täna tegutseb maailmas 850 kooli ja 2000 lasteaeda, Eestis 6 kooli "Lapse kasvatamine vaimuteaduse vaatekohast" "Kasvatuskunst" M. MONTESSORI (1870-1952) Lõi alus- ja alghariduse metoodika, mis levis Itaaliast kogu maailma. 2. Eesti pedagoogika klassika Peeter Põld (1878-1930) Üldine kasva...

Pedagoogika → Pedagoogika alused
102 allalaadimist
thumbnail
17
docx

Vaatluspraktika

kellel ei ole kohta, kus elada. Sotsiaalmajas on 30 sotsiaal korterit ja 27 on praegu hõivatud. Sotsiaalmaja on olemas ka isolaatorid. Sotsiaal majas elavad inimesed, kes kaotasid oma kodu erinevatel põhjustel. Esimesed elanikud tulid sotsiaalmajasse elama, sest kaotasid oma korteri. On olemas ka pered, inimesed, kes vabastasid vanglast ja eakad inimesed. Sotsiaalmaja on mõeldud ka inimestele, kellel on psüühilised erivajadused. Sotsiaalmajas töötab tegevuse juhendaja, kes tegeleb klientidega. Ta teeb klientidega käsitööd ja korraldab igasugused kohtumised. Kord kuus toimub laulmisring. Töötab ka sotsiaaltöötaja, kelle ülesandeks on: Eelarve korraldamine Abistamine eluga hakkama Arsti juures käimine Dokumentide täitmine Pangaga seotud operatsioonid Mõned sotsiaalmaja elanikud käivad tööl. Mõned tulid sotsiaalmajja ja nendel ei olnud midagi

Sotsioloogia → Sotsiaaltöö
126 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun