Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Sotsiaalteaduste meetodid (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Mida nad täpsemalt uurivad?
  • Paljud üliõpilased on sellega nõus ?

Lõik failist

SOTSIAALTEADUSTE MEETODID Sotsiaalteadused Teaduse all peetakse silmas: süstemaatiliste meetodite kasutamist andmete hankimiseks; andmete süstemaatilist analüüsi; tulemuste kriitiline hindamist.
Sotsiaalteaduste uurimisobjektiks on inimene ja inimühiskond.
Nimetage sotsiaalteadusi! Mida nad täpsemalt uurivad? Sotsiaalteadused on erilised: Ühe nähtuse seletamiseks on tihtipeale mitu võrdselt aktsepteeritud teooriat. Sotsiaalteaduslike uurimisobjektide kohta on inimestel tavaliselt olemas tavaarusaam. Te istute õhtul sõpradega teelauas. Mille üle te arutate järgmistel teemadel: Valgu biosüntees? Intelligentsus? Sotsiaalteaduste terminoloogiasse kuuluvatel sõnadel on tavaliselt ka argikeelne tähendus. PS Teadusliku keele kasutamine ei tähenda automaatselt, et info oleks teaduslik Inimese ja inimühiskonna kohta saame me teavet ka teadust mitte appi võttes (ja nii peabki olema!). Tavateadmine vs teaduslik teadmine Autoriteetne inimene palub üliõpilastel anda kaastudengile, kes ei ole neile midagi halba teinud, peaaegu letaalseid elektrisokke. Kui paljud üliõpilased on sellega nõus (%)?
Kui tasustada lapse tegevust, mis talle nagunii meeldib, siis see tasustamine paneb lapse sellesse tegevusse suhtuma
a) paremini; b) samamoodi; c) halvemini? Tavateadmine vs teaduslik teadmine Te küsite tuttavalt laenuks 100 krooni. Tema laenab ning selle teene tegemise tulemusena meeldite te talle a) rohkem; b) sama palju; c) vähem?
Milliseid sündmusi minevikust kahetsevad inimesed kõige enam? a) neid, mida nad on teinud, aga soovivad et ei oleks; b) neid mida nad ei teinud, aga soovivad et oleks teinud; c) see sõltub sellest, kui pikk aeg nende tegemistest või tegemata jätmistest möödas on? Tavateadmine vs teaduslik teadmine USA üliõpilaste puhul kehtib reegel, et matemaatika eksami teevad poisid paremini kui tüdrukud. Millisel järgnevatest juhtudes saavad tüdrukud poistega võrdselt hästi hakkama a) kui neile öeldakse enne, et antud eksami puhul ei ole soolisi erinevusi täheldatud; b) kui neile öeldakse, et naised teevad seda rasket eksamit paremini; c) kui neile öeldakse, et poistel tuleb see eksam enam vähem alati paremini välja? Teaduslik meetod
Defineeri probleem! Avalda järeldused! Tutvu taustaga!
Pane paika hüpotees! Analüüsi tulemused ehk tee järeldused! Otsusta, kuidas hüpoteesi tõestada!
Vii läbi uurimistöö ehk Analüüsi andmed ehk tõesta hüpotees! saa tulemused! Hüpoteeside kontrollimise meetodid - vaatlus Vaatlus võimaldab uuritava nähtuse kirjeldamist. Eristatakse: Osalusega vaatlust kasutatakse, kui uuritavad muudele meetoditele hästi ei allu. Subjektiivsuse oht on siin väga suur. Osaluseta vaatlust kasutatakse palju nt laste uurimisel.
Vaatluse peamised probleemid on: vaatleja subjektiivsus ; uuritavad muudavad oma käitumist; eetilised küsimused nt sekkumine. Hüpoteeside kontrollimise meetodid - küsitlus Küsitluse eelised: Suhteliselt kergelt on võimalik hankida suuri andmehulki. Tulemused on suhteliselt kergesti analüüsitavad. Võimaldab teha uuritava grupi kohta üldistusi. Võimaldab siduda inimeste arvamusi ja hoiakuid teiste näitajatega. Võimaldab uurida nähtusi, mida on raske teiste meetoditega uurida (nt vaatluse teel). Hüpoteeside kontrollimise meetodid - küsitlus Küsitluse probleemid: Valimi moodustamine ­ valim peab olema esinduslik. Te soovite uurida kõigi HTG õpilaste arvamust mingis küsimuses. Moodustage valim! Tulemus võib sõltuda küsimuse püstitamisest. Tihti on sotsiaalse soovitavuse roll vastustes väga suur. Vastamisest on võimalik mööda hiilida. Hüpoteeside kontrollimise meetodid ­ test ja intervjuu Test on küsitlus, kus vastusevariandid on ette antud ja kus võrreldakse kahte või enamat inimest mingi tunnuse suhtes. Eeliseks on testidest saadavad kergesti analüüsitavad suured andmehulgad. Puudused: Testi normi paika panemine on väga töömahukas. Meelelahutuslikud testid ajavad segadusse .
Intervjuu ­ süvendatud küsitlus Eelised ­ küsimusi saab vajadusel muuta, probleemi põhjalikumalt süveneda. Puudused ­ ajamahukas, sõltuvus intervjueerijast. Hüpoteeside kontrollimise meetodid ­ eksperiment Meetod, kus uurija kontrollib kõiki muutujaid peale uuritava(te) inimestega läbi viidavates eksperimentides on see võimatu. Seetõttu võrreldakse eksperimentides kahte gruppi: eksperimentgruppi ja kontrollgruppi.
Eksperimendi eelised: Uuritakse ainult ühte muutujat, seega on eksperimendis näidatud muutus kindlasti uuritavast nähtusest põhjustatud. Viiakse tihti läbi kunstlikes tingimustes. Hüpoteeside kontrollimise meetodid ­ eksperiment Eksperimendi puudused on: Eksperimendis osalejad muudavad oma käitumist vastavalt sellele, mida nad arvavad , et neilt oodatakse . Eetilised probleemid Platseebo efekt Eksperimentaatori mõju Hüpoteeside kontrollimise meetodid ­ teised olulised Dokumentide analüüs - kirjalike, lindistatud või audiovisuaalsete materjalide analüüs.
Ametliku statistika kasutamine (analüüsimine) - kasutatakse juhul kui iseseisvalt ei ole võimalik uurimisteema kohta materjali koguda (nt kuritegevuse uurimine ).
Juhtumi analüüs (case study ) - ühe inimese, grupi või situatsiooni käitumise või protsesside intensiivne uurimine kasutades erinevaid uurimismeetodeid. Kasutatakse harva esinevate juhtumite uurimisel. Kuidas kontrollida järgnevaid uurimisküsimusi? Kas unepuudus põhjustab muutusi probleemide lahendamise võimes?
Ajaloos on teada mitmeid juhtumeid, kus väikesed lapsed kasvavad metsas ning leitakse aastate pärast. Hiljuti leiti veel üks selline laps. Kas metsikuna kasvamine on mõjutanud tema kognitiivset arengut? Variandid: a) küsitlus b) eksperiment c) osaluseta vaatlus d) juhtumiuuring Kuidas kontrollida järgnevaid uurimisküsimusi? Kui kaua hoiab keskmine viieaastane laps mänguväljakul tähelepanu ühel asjal?
Mida arvavad tuumareaktorite läheduses elavad inimesed võidutuumarelvastumisest, ning kas nende arvamused erinevad nende omadest , kes elavad kaugemal? Variandid: a) küsitlus b) eksperiment c) osaluseta vaatlus d) juhtumiuuring Eetilised probleemid sotsiaalteadustes Inimese uurimise puhul läheb tihti vastuollu hea teadus ja eetiline teadus. Sotsiaalteadustes kehtivad eetilised normid: Uuritavate heaolu ja väärikus tuleb säilitada. Uuritavatele ei tohi põhjustada pikaajalisi negatiivseid muutusi. Uuritavaid tuleb ausalt uuringu eesmärkidest informeerida ning nad peavad andma oma nõusoleku. Uuritavad võivad katkestada uuringus osalemise. Uuringu tulemusi tuleb analüüsida ja avaldada ausalt.
Zimbardo (1972) katse rollide omaks võtmisest NB! Maailmas pole midagi uut ­ vrdl Abu Ghraibi vanglas toimunuga.

Vasakule Paremale
Sotsiaalteaduste meetodid #1 Sotsiaalteaduste meetodid #2 Sotsiaalteaduste meetodid #3 Sotsiaalteaduste meetodid #4 Sotsiaalteaduste meetodid #5 Sotsiaalteaduste meetodid #6 Sotsiaalteaduste meetodid #7 Sotsiaalteaduste meetodid #8 Sotsiaalteaduste meetodid #9 Sotsiaalteaduste meetodid #10 Sotsiaalteaduste meetodid #11 Sotsiaalteaduste meetodid #12 Sotsiaalteaduste meetodid #13 Sotsiaalteaduste meetodid #14 Sotsiaalteaduste meetodid #15 Sotsiaalteaduste meetodid #16 Sotsiaalteaduste meetodid #17 Sotsiaalteaduste meetodid #18
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 18 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2012-02-12 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 23 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor NoOneThere Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
42
docx

UUIRMISTÖÖALUSED

TEADMISTE LOOMINE • Teadmine kui kohanemisviis: homo sapiens sapiens – tark inimene. Ajaloost: tule kasutamine, ratta leiutamine, energiaallikad … • Teadmiste allikad: kollektiivne kogemus (suuline traditsioon/kiri), autoriteet, isiklik kogemus, uurimistöö … • Teadus – teaduslikku meetodit kasutava uurimistöö abil uue teadmise loomine • Teadusparadigma – põhimõtted, meetodid ja süsteem teaduspõhise teadmise loomiseks, säilitamiseks, kasutamiseks TEADMISTE TUNNUSED • Skeptiline eluhoiak. Tõestamata ei usu. Hirm absoluutsete tõdede ees • Ratsionaalsus. Mõistuseusk. Lääne tsivilisatsiooni alustala. • Kontrollitavus. Teadmise saamise protseduur on kirjeldatud ja järeletehtav. • Empiirialembus. Teadmine tuleb elust. • Meetodikesksus. Kuidas teadmine saadi? Keskne murekoht ja vaidlusteema.

Uurimistöö alused
thumbnail
31
pdf

Äriuuringute alused

neid oma probleemidele. Kui selles protsessis osaleb mitu uurijat, tuleb ideesid/teooriaid testida. Kui teooriad on korralikult testitud, võime me koguni ennustada tulevikku. Me võime veendunult öelda, et seda tüüpi olukorras on see lahenduseks. Uurimus teeb järelikult meie elu kergemaks, mitte ainult äris, vaid üldiselt. Äriuuringud ei erine palju praktilisest probleemide lahendamisest. KVALITATIIVNE JA KVANTITATIIVNE UURING KVALITATIIVSED MEETODID KVANTITATIIVSED MEETODID · Rõhk arusaamisel · Rõhk testimisel ja tõestamisel · Fookus vastaja vaatenurgal · Fookus sündmuste faktidel ja/või põhjustel · Interpretatsioon ja ratsionaalne lähenemine · Loogiline ja kriitiline lähenemine · Vaatlused ja mõõtmised loomulikus ümbruses · Kontrollitud mõõtmine

Majandus
thumbnail
45
docx

Sotsioloogia uurimismeetodid - EKSAM

uurimiseks arvulisi seoseid. 4.Selgitage positivistliku uurimisparadigma põhiseisukohti ­ Positivistliku käsitluse tõi sotsioloogiasse A. Comte. Positivism ei eralda teooriat praktikast, taotleb täppisteaduslikkust ja formaalset mõõdetavust. Kõik peab olema kogemuslikult kontrollitav . 3 põhiseisukohta: · Sotsiaalsed nähtused on kvalitatiivselt samad, mis loodusnähtused · Loodusteaduslikud meetodid on kasutatavad ka sotsioloogias · Sotsioloogia ülesandeks on empiiriale tuginedes prognoosida sotsiaalseid nähtuseid 5.Selgitage, mis on operatsionaliseerimine ja milline on selle töösammu koht uurimisprotsessis. Millised on kvantitatiivsete ja kvalitatiivsete uurimuste erinevus selles suhtes. ­ Teooria sidumine empiirikaga mõistete abil. Abstraktsemad mõisted tuleb empiirikaga ühendada operatsionaalsete definitsioonide kaudu. S.t. mõisted tuleb defineerida

Sotsioloogia
thumbnail
17
docx

KÜSITLUS

uurimismeetoditega on järgmised : - seda uurimismeetodit kasutatakse juhul kui andmeid kogutakse mitteverbaalse käitumise kohta; - uurija saab märgata jätkuvat käitumist kohe kui see ilmneb ja on võimalik teha koheseid märkmeid väljapaistvate tegevuste ja iseloomujoonte kohta; - kuna vaatlemine toimub pikema aja vältel, saab uurija arendada enam lähedasema ja mitteformaalse suhte nendega, keda ta vaatleb; - vaatlus on vähem reageeriv kui teised andmete kogumise meetodid st. ei sõltu näiteks küsimuste ülesehitusest; - saadakse otsest teavet inimese või inimeste rühma tegevusest, teave on vahetu, sest vaatlustegevus toimub loomulikus ümbruses. Samal ajal on vaatlusuuringutel ka rida puudusi need on järgmised : - vaatlustulemused võivad olla subjektiivsed ­ vaatleja objektiivsus võib hõlpsasti kaduda, ta ei taha märgata teatud asju, eriti kui ta on vaatlusalusega ja ülestõstetud

Andme-ja tekstitöötlus
thumbnail
67
docx

Uurimismeetodid

Üks viisidest ­ ajakirjandus, kirjandus, filmid... Keskendub sotsiaalselt olulistele probleemidele / nähtustele ­ küsimus uurimisprobleemist, need peavad kõnetama enamaid inimesi, kui uurija ise. Seos teooriatega ­ ei ole teooriat, pole teaduslikku uurimust. Andmete kogumine ­ on eesmärgistatud ja andmeid üritatakse koguda erinevatest allikatest, et ei tekiks kallutatuse ohtu. Süsteemne analüüs ­ selleks on välja töötatud kindlad meetodid Teadus versus ajakirjandus Mõlemad: Koguvad fakte, tõendeid ja andmeid Üritavad näidata, et nende andmed on adekvaatsed ja tõesed Ometi on väga olulisi erinevusi: Erinev auditoorium Erinev keel Teooria ja meetodi tähtsustamine Andmete esinduslikkus Teaduskeel OUT IN Kirjeldan Analüüsin, uurin

Uurimismeetodid
thumbnail
55
docx

UURIMISMEETODID

Teadusliku uurimistöö olemus Mis on teaduslik uurimus? Teooria – olemus ja vajalikkus uurimistöös. Teooria ulatus. Empiiria ja andmed. Riigiteaduste põhi-paradigmad. Sotsiaalteaduste omapära. Mis on teaduslik uurimus? • Teadus ei tegele mingite muljetega, stiilis: “Ma usun, et Keskerakond on eesti- vastane partei” • Et “Keskerakonna eesti-vastasust” teaduslikult uurida: – Tuleks kõigepealt väga selgelt defineerida, mis on “eestivastasus” – mis tunnused sellega kaasas käivad. Ühesõnaga,meil peaks olema eesti- vastasuse teooria – Seejärel tuleks koostada kindel, uurimiskava, kuidas

Uurimismeetodid
thumbnail
84
doc

Uurimustöö alused

............................12 1.5Teadustöö tingimused..........................................................................................12 1.6Uurimuse kolm huvi............................................................................................13 1.7Mitmesugused uurimissuunad: induktsioon ja deduktsioon............................... 13 1.8Metodoloogia koolkonnad: stsientism (positivism) ja hermeneutika.................15 1.8.1Kvantitatiivsed ja kvalitatiivsed meetodid...................................................17 1.8.2Kvantitatiivsete ja kvalitatiivsete meetodite võrdlus....................................18 1.8.3Sotsiaaltöö uurimisel kasutatavate kvalitatiivuuringute võimalused...........20 1.9Triangulatsioon....................................................................................................21 2.UURIMISTÖÖ TEOSTAMINE............................................................................... 27 2

Uurimistöö alused ja metoodika
thumbnail
7
doc

Kordamisküsimuste vastused

Eksperimendi käigus määratletakse eksperimendi eesmärk, põhjendatakse eksperimendi tingimusi, töötatakse välja näitajad, etalonid ja mõõturid; jälgitakse, mõõdetakse ja fikseeritakse täheldatud omadused; rühmitatakse ja võrreldakse eksperimendi statistilisi tulemusandmeid. Eksperimendi muutujad ­ sõltumatu ja sõltuv muutuja, lisamuutujad (näited); eksperimentaal- ja kontrollrühmad (näited)??? 19. Puhtteoreetilised meetodid (võrdlemine, analüüs ja süntees) ­ olemus, liigitus. Võrdlemine on meetod, mis võimaldab avastada protsessi arengu üldist tendentsi, avada muutused, mis toimuvad nähtuse arengu käigus. Meetodi olemus seisneb sarnasuste või erinevuste leidmises, kas siis võrreldavas nähtuses tervikuna või nende üksikutes tunnustes. Analüüsi puhul lahutab teadlane uuritava nähtuse mõtteliselt osaseks, eristades nähtuse üksikud tunnused ning omadused

Teadustöö alused




Meedia

Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun