Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED (3)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kuidas on keel esindatud inimese meeles?
  • Kuidas teisenduvad füüsilised protsessid mentaalseteks?
  • Mis on grammatika?
  • Kuidas keelte struktuur on aja jooksul muutunud?
  • Kuidas ühiskond ja selles toimuvad muutused mõjutavad keele arengut?
  • Mis on substantiiviklass ja kuidas seda maailma keeltes väljendatakse?
  • Mida saab teha morfanalüsaatoriga?

Lõik failist


SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED
KORDAMISKÜSIMUSED EKSAMIKS
LOENGUTE JA KOHUSTUSLIKU KIRJANDUSE PÕHJAL
Õpikust (Fred Karlsson: Üldkeeleteadus) on kohustuslik lugeda järgmised leheküljed:
Sissejuhatus lk 15-64, sellest eriti lk 55-64
Morfoloogia peatükk lk 107-147
Maailma keelte peatükk lk 292-318 (need, kes ei pea maailma keelte küsimust vastama, ei pea lugema, aga võivad:)
Soovitav on lugeda ka
Foneetika ja fonoloogia lk 65-107
  • Keele mõiste. (loengu fail)
    Keele mõiste all mõeldakse inimese poolt kasutatavat loomulikku keelt, mis tavaliselt teostub verbaalse suhtluse vormis. Kell on võimalik tänu inimese keelevõimele.
  • Verbaalne ja mitteverbaalne suhtlus. (lk. 21)
    Keeleline suhtlus on sõnaline, verbaalne, st selle tähtsamad elemendid on sõnad ja sõnaühendid.
    Mitteverbaalne suhtlus- suhtlus, mis toetab keelelist ehk verbaalset suhtlust ning avaldub žestide ja miimikana. Mitteverbaalne suhtlus jaguneb: häälekasutusega kaasnevad paralingvistilised vahendid ning (muu) ekstraverbaalne (keeleväline kommunikatsioon ehk kehakeel .
  • Keel kui struktuur (keele sümbolilisus (lk. 27), keele allsüsteemid lk. 30), keelesüsteemi avatus (lk. 40)).
    Keel on süsteem, millel on kindel struktuur. Loomulik keel on sümboliline, see koosneb sümbolitest ja nende ühenditest. Sümbol viitab referendile.
    Sümboli vormi suhe sõna potentsiaalsetesse referentidesse ja teiselt poolt tähendusse on arbitraarne ehk meelevaldne (suvaline, omavoliline). Sageli räägitakse ka sümboli motiveerimatusest. (Lk. 28) Onomatopoeetilised sõnad – mitmesuguseid hääli matkivad sõnad nt auh-auh, pahh -pahh, kumisema, suhisema. Vastaval juhul pole sündmuse ja referendi suhe arbitraarne. Loomulikke keeli iseloomustab kaksikliigendus:
  • Vasakule Paremale
    SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #1 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #2 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #3 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #4 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #5 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #6 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #7 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #8 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #9 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #10 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #11 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #12 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #13 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #14 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #15 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #16 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #17 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #18 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #19 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #20 SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED #21
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 21 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2011-01-24 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 249 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 3 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor julia765 Õppematerjali autor
    KORDAMISKÜSIMUSED EKSAMIKS
    LOENGUTE JA KOHUSTUSLIKU KIRJANDUSE PÕHJAL


    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    21
    doc

    Üldkeeleteaduse konspekt

    Õpikust (Fred Karlsson: Üldkeeleteadus) on kohustuslik lugeda järgmised leheküljed: Sissejuhatus lk 15-64, sellest eriti lk 55-64 Morfoloogia peatükk lk 107-147 Maailma keelte peatükk lk 292-318 (need, kes ei pea maailma keelte küsimust vastama, ei pea lugema, aga võivad:) Soovitav on lugeda ka Foneetika ja fonoloogia lk 65-107 1. Keele mõiste. (loengu fail) Keele mõiste all mõeldakse inimese poolt kasutatavat loomulikku keelt, mis tavaliselt seostub verbaalse suhtluse vormis. Keel on võimalik tänu inimese keelevõimele. 2. Verbaalne ja mitteverbaalne suhtlus. (lk. 21) Keeleline suhtlus on sõnaline, verbaalne, st selle tähtsamad elemendid on sõnad ja sõnaühendid. Mitteverbaalne suhtlus- suhtlus, mis toetab keelelist ehk verbaalset suhtlust ning avaldub zestide ja miimikana. Mitteverbaalne suhtlus jaguneb: häälekasutusega kaasnevad paralingvistilised vahendid ning (muu) ekstraverbaalne (keeleväline kommunikatsioon ehk kehakeel.

    Üldkeeleteadus
    thumbnail
    21
    doc

    Üldkeeleteaduse eksam

    Kell on võimalik tänu inimese keelevõimele. 2. Verbaalne ja mitteverbaalne suhtlus. (lk. 21) Keeleline suhtlus on sõnaline, verbaalne, st selle tähtsamad elemendid on sõnad ja sõnaühendid. Mitteverbaalne suhtlus- suhtlus, mis toetab keelelist ehk verbaalset suhtlust ning avaldub zestide ja miimikana. Mitteverbaalne suhtlus jaguneb: häälekasutusega kaasnevad paralingvistilised vahendid ning (muu) ekstraverbaalne (keeleväline kommunikatsioon ehk kehakeel. 3. Keel kui struktuur (keele sümbolilisus (lk. 27), keele allsüsteemid lk. 30), keelesüsteemi avatus (lk. 40)). Keel on süsteem, millel on kindel struktuur. Loomulik keel on sümboliline, see koosneb sümbolitest ja nende ühenditest. Sümbol viitab referendile. Sümboli vormi suhe sõna potentsiaalsetesse referentidesse ja teiselt poolt tähendusse on arbitraarne ehk meelevaldne (suvaline, omavoliline). Sageli räägitakse ka sümboli motiveerimatusest. (Lk

    Keeleteadus
    thumbnail
    15
    docx

    üldkeeleteadus

    Üldkeeleteaduse eksamiks kordamine 1. Keele mõiste Keel on ühelt poolt autonoomne süsteem, teisalt sotsiaalne, kultuuriline, mentaalne, bioloogiline ja kognitiivne nähtus. Keel on olulisimaid inimsust loovaid tegureid. Keele all mõeldakse eelkõige inimeste poolt kasutatavaid loomulikke keeli, mis tavaliselt teostuvad verbaalse suhtlemise vormis. Loomulikul keelel on kolm põhiomadust: · Ta on tekkinud ja arenenud loomulikul teel tuhandete aastate vältel ja tema vahendid, eelkõige sõnavara bon kujunenud väljendama just seda. Mis konkreetses keskkonnas on olnud vajalik.

    Keeleteadus
    thumbnail
    16
    docx

    Keeleteaduse kordamisküsimused 2013

    SISSEJUHATUS ÜLDKEELETEADUSSE ja KEELETEADUSE ALUSED KORDAMINE EKSAMIKS sügissemester 2013 LOENGUTE JA KOHUSTUSLIKU KIRJANDUSE PÕHJAL Õpikust (Fred Karlsson: Üldkeeleteadus) on kohustuslik lugeda järgmised leheküljed: Morfoloogia peatükk lk 107-147 Maailma keelte peatükk lk 292-318 (need, kes ei pea maailma keelte küsimusele vastama, ei pea lugema, aga võivad) Soovitav on lugeda ka Foneetika ja fonoloogia lk 65-107 Moodle'ist: Keeleteaduse põhimõisteid (nn sõnastik) Kordamismoodul (8.) 1. Keel kui kommunikatsioonisüsteem, keele allsüsteemid Keel on ühiskonna liikmete jaoks tähtsaim väljendus- ja kommunikatsioonivahend, mis peegeldab ühiskonna liikmete elulisi väljendusi; koos keelega omandab inimene sotsiaalseid norme ja käitumisviise nagu ka kultuuritraditsioone. keel on märgisüsteem, mida inimene kasutab suhtlemiseks ja oma mõtete väljendamiseks. Igal märgil on oma vorm ja tähendus

    Keeleteadus
    thumbnail
    4
    docx

    Sissejuhatus üldkeeleteadusesse mõisted lihtsustatult

    P=S; A Abstraktne/süsteemi tähendus ­ mitte konkreetsed tähendused täpsemas semantilises analüüsis Adstraat ­ naaberkeelte vastastikune mõju Aeg ­ väljendab tegevuse või olukorra suhet mineviku, oleviku või tulevikuga Afiks ­ seotud morfeem, jagunevad prefiksiteks, infiksiteks, sufiksiteks ja tsirkumfiksideks Agent ­ lause osaline, sooritab või õhutab tagant toimuvat tegevust Akustiline foneetika ­ uurib häälikute moodustamisel tekkivaid häälelaineid Algkeel ­ keel, millest on kujunenud välja hulk omavahel suguluses olevaid keeli (keelepuu tüvi) Allkeel ­ keele variant, mida kasutatakse erinevates situatsioonides (nt ametikeeled, argikeel, släng) Allofoon ­ foneemi variant Allomorf ­ morfeemi variant Anafoor ­ keeleelementi kasutatakse tekstis varem jutuks olnud elemendile viitamiseks Analüütiline keel ­ keel, milles sõnadele liitub vähe morfoloogilisi elemente Areaalne liigitus ­ jagab keeled piirkondade järgi, kus neid kõneldakse

    Keeleteadus
    thumbnail
    16
    docx

    Üldise keeleteaduse mõisted

    Absolutiiv-ergatiivsed keeled on keeled, mille sihitisliku lause agent (A) on markeeritud (nt ergatiiviga), patsient aga markeerimata käändes (absolutiivis, lõputa) ning mittesihitisliku lause ainus osaleja (S) markeerimata käändes. Skemaatiliselt: P=S; A Abstraktne tähendus - ehk süsteemi tähendus; samuti kõik mitte konkreetsed tähendused täpsemas semantilises analüüsis Adstraat - on keel, mis on kontaktis mõne teise keelega, ilma et ta oleks selle keele suhtes kõrgemal või madalamal positsioonil (prestiiž). Aeg - deiktiline grammatiline kategooria, mis suhestab lause poolt väljendatu kõnehetkega või mõne muu valitud hetkega Afiks - seotud morfeem. Afiksid jagunevad prefiksiteks, infiksiteks, sufiksiteks ja tsirkumfiksideks. Agent - (semantiline roll) lause osaline, kes on tüüpiliselt elus ja sooritab või

    Filoloogia
    thumbnail
    8
    doc

    Üldkeeleteaduse põhimõisted eksamiks

    Absolutiiv-ergatiivsed keeled: on keeled, mille sihitisliku lause agent (A) on markeeritud (nt ergatiiviga), patsient aga markeerimata käändes (absolutiivis, lõputa) ning mittesihitisliku lause ainus osaleja (S) markeerimata käändes. Skemaatiliselt: P=S; A Abstraktne tähendus: ehk süsteemi tähendus; samuti kõik mitte konkreetsed tähendused täpsemas semantilises analüüsis Adstraat: on keel, mis on kontaktis mõne teise keelega, ilma et ta oleks selle keele suhtes kõrgemal või madalamal positsioonil (prestiiz). Aeg: deiktiline grammatiline kategooria, mis suhestab lause poolt väljendatu kõnehetkega või mõne muu valitud hetkega Afiks: seotud morfeem. Afiksid jagunevad prefiksiteks, infiksiteks, sufiksiteks ja tsirkumfiksideks. Agent: (semantiline roll) lause osaline, kes on tüüpiliselt elus ja sooritab või õhutab tagant

    Sissejuhatus üldkeeleteadusesse
    thumbnail
    23
    doc

    Üldkeel

    Fred Karlssoni "Üldkeeleteadus" lk 15-48 ­ Sissejuhatus (KUNI OSANI 1.5) 1. Keele mõiste. Keel on märgisüsteem, mida inimene kasutab selleks, et suhelda ja mõtteid avaldada, on nö mõtlemise tööriist. Keel on kommunikatsiooni või arutluse vahend, mis kasutab märke ja nende kombineermise reegleid. Keel koosneb üksustest ja üksused märkidest. Märke on erinevaid: sümbol, indeks, ikoon. Märke iseloomustab tähenduse ja vormi omavaheline seos. Ometi ei ole märgi ja tähenduse vahel alati seost (sümbol) 2. Verbaalne ja mitteverbaalne suhtlus. Verbaalne suhtlus ­ Sõnaline, keeleline. Tähtsamad elemendid sõnad ja sõnalühendid. Keeleline suhtlus on kahesuunaline ja mitmeti interaktiivne. Ainult inimene suudab sõnadega fantaseerida, teha nalja, olla irooniline, valetada

    Eesti foneetika ja fonoloogia




    Kommentaarid (3)

    katey profiilipilt
    katey: päris hea
    15:31 09-01-2012
    annadrobuzeva profiilipilt
    20:27 12-11-2018
    kunks93 profiilipilt
    kunks93: aitäh!
    13:33 08-12-2014



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun