Mis on arutlev kirjand ?
Gümnaasiumi ja põhikooli vanema astme õpilased kirjutavad arutlevat kirjandit. Arutleva kirjandi eesmärk on arutleda püstitatud probleemi üle (nt Miks Andres ja Pearu
tülitsesid?), anda oma kategooriline seisukoht ning seda tõestada. Et kirjand hästi
õnnestuks, peab teadma põhilisi struktuurielemente ning kirjutamisega seotud töövõtteid.
Pealkiri
Kirjandi kirjutamisel tuleb lähtuda etteantud teemast. Teemat võib määratleda kui
elunähtuste ringi, mis kirjandis käsitlemist leiab.
Kirjandi teemad võivad olla avatud või suletud. Avatud teemades saab kirjutaja ainestiku käsitlemiseks vabad käed, autor peab ise määrama lähtekoha, leidma kirjandi
probleemi ja peamõtte ("Aeg ja inimene"). Suletud teemade puhul on probleem esitatud
ühemõttelise väitena ("Kergem on lammutada kui luua").
Ülesehituselt võib pealkirjad jagada kolme rühma: 1.Pealkirjad, milles on esitatud teksti idee ehk peamõte ("Ilus ja hirmus on
inime"). Autori ülesanne on esitatud väidet põhjendada ja leida näiteid. 2.Pealkirjad, milles on kesksel kohal mõni motiiv või detail ("Ilus õun, uss sees").
Viimase lahtimõtestamine avab teksti peamõtte. 3.Pealkirjad, milles on teema või probleem esitatud üldsõnaliselt ("Armastus ja
surm E.M.Remarque`i loomingus"). Autor peab leidma probleemi ja selle lahenduse.
Et kirjand õnnestuks, peab autor teemat mõistma, oskama seda lahti mõtestada. See on
hõlpsam, kui lähtuda nn tuumsõnadest. Tuumsõnu võib olla rohkem kui üks. Nende
kaudu ongi hea pealkirja enda jaoks selgeks mõelda, ainestiku ja probleemini jõuda
("Ajakirjaniku roll ja vastutus ühiskonnas", "Kunsti kestvuse saladus ").
Teema valik
Anna endale aru, kas oled võimekas või keskpärane kirjutaja, vastavalt sellele vali endale
jõukohane teema. Kui oled tugev analüütik, vali endale kitsas teema ja mine selle
käsitlemisel sügavuti. Kui oled tagasihoidlik kirjutaja, vali lai teema, kuid selle
käsitlemisel on oht laiali valguda.
Ära vali teemat
*milles on mõni sõna tundmatu ("Jaani allakäigu sotsiaalsed ja psüühilised põhjused"),
nii võid kergesti teemast mööda kirjutada;
Mis on arutlev kirjand? Gümnaasiumi ja põhikooli vanema astme õpilased kirjutavad arutlevat kirjandit. Arutleva kirjandi eesmärk on arutleda püstitatud probleemi üle (nt Miks Andres ja Pearu tülitsesid?), anda oma kategooriline seisukoht ning seda tõestada. Et kirjand hästi õnnestuks, peab teadma põhilisi struktuurielemente ning kirjutamisega seotud töövõtteid. Pealkiri Kirjandi kirjutamisel tuleb lähtuda etteantud teemast. Teemat võib määratleda kui elunähtuste ringi, mis kirjandis käsitlemist leiab. Kirjandi teemad võivad olla avatud või suletud. Avatud teemades saab kirjutaja ainestiku käsitlemiseks vabad käed, autor peab ise määrama lähtekoha, leidma kirjandi probleemi ja peamõtte ("Aeg ja inimene")
Mis on arutlev kirjand? Gümnaasiumi ja põhikooli vanema astme õpilased kirjutavad arutlevat kirjandit. Arutleva kirjandi eesmärk on arutleda püstitatud probleemi üle (nt Miks Andres ja Pearu tülitsesid?), anda oma kategooriline seisukoht ning seda tõestada. Et kirjand hästi õnnestuks, peab teadma põhilisi struktuurielemente ning kirjutamisega seotud töövõtteid. Pealkiri Kirjandi kirjutamisel tuleb lähtuda etteantud teemast. Teemat võib määratleda kui elunähtuste ringi, mis kirjandis käsitlemist leiab. Kirjandi teemad võivad olla avatud või suletud. Avatud teemades saab kirjutaja ainestiku käsitlemiseks vabad käed, autor peab ise määrama lähtekoha, leidma kirjandi probleemi ja peamõtte (“Aeg ja inimene”)
30 minutit. Kuid ära võta ka esimest, mis kõige rohkem meeldib. Süvene teemadesse! 3. Mõtle läbi kirjandi idee ja probleemistik. Tee selle põhjal töö kavand. 4. Kirjuta kirjandi mustandit süvenenult, ära pööra tähelepanu õigekeelsusele ja vormistamisega seotud küsimustele, selleks on hiljem aega. 5. Kui väsid, tee 5-10 minutit pausi, siis jätka. 6. Kui mustand on valmis, analüüsi seda kriitiliselt järgmistest seisukohtadest: · Kas kirjand vastab teemale · Kas kirjandis on üleliigset, teemaga nõrgalt haakuvat materjali, tühilauseid ja fraase · Kas väljendusviisi iseloomustab lühidus, selgus ja loogilisus · Kas sõnavalik ja terminikasutus on õige · Kas kirjand on stiililt ühtne · Kas kirjand on õigekeelsuselt ja vormistuselt (tsitaadid, viited jmt. laitmatu) 7. Kui leiad vigu, tee kõik parandused mustandis 8
Kuidas kirjutada kirjandit? Refraat Sissejuhatus Kirjand on enamasti mõne lehekülje pikkune proosavormis kirjutis, mis tuleb kooliõpilastel või kõrgkooli või muusse õppeasutusse sisseastujatel koostada õppetöö käigus harjutusülesandena või kontrolltööna, võistlustööna või eksamitööna. Kirjand võib olla arutlev, jutustav või kirjeldav. Arutleva kirjandi puhul nõutakse tavaliselt, et see koosneks sissejuhatusest, teemaarendusest ja kokkuvõttest. Selleks, et kirjutada head kirjandit, peaksid sa õppima iseseisvalt hankima infot ja ideid, käsitlema neid arukalt ja omatahtsi, suutma hinnata nende väärtust ning vajalikkust oma töö seisukohalt. Ainestiku kogumine Vajaliku ainestiku kogumiseks ja kirjapanemiseks on mitmesuguseid võtteid: loetelu, heuristilised küsimused, mandala. Loetelu
Kirjandi kirjutamisel pean meeles järgmist: 1. Pealkirjas ei tohi teha omavolilisi muudatusi. 2. See, mida kirjutan, peab olema ka lugemisväärne. Tühised mõtted, mis on igavalt ja halvasti sõnastatud, ei huvita kedagi. 3. Kirjand peab olema veenev, lugeja veenmine on kirjandikirjutaja üks peamisi eesmärke. 4. Kõike, mida väidan, pan ka põhjendama. Tähtis on otsida vastust küsimusele 'miks?' 5. Sõnastusega tuleb õppida töötama eeltöö ehk mustandi käigus. Eesmärgiks peab olema võimalikult täpne, selge ja lakooniline (napisõnaline) väljendusviis. Mis vähegi võimalik, tuleb lausest välja jätta. Igal sõnal lauses on oma koht ja funktsioon, midagi ülearust ei tohi olla. 6
viitsimist panna libedale teele liiva. POOLIK ! 8 Teema arendus: See on teksti/kirjandi kõige keerulisem osa, sest see on teksti kõige kandvam osa. Selle kokku panek ja loogika sõltuvad käsitlevast ainestikkust või probleemist ja ka autori eesmärgist ja vaatepunktist. Arutlev kirjand eeldab tava arutlusest konkreetsust, täpsust ja loogilist esitlus viisi. Teemaarenduse ülesehituse võtted : Ajaline ehk Kronoloogiline ülesehitus, st, et see põhineb kirjandi sündmustiku, ajalises järgnevuses ning sündmustikuga liituvate probleemide, põhjuse ja tagajärje seoste analüüsimisel. Analüüsil põhinev ülesehitus, mis põhineb mingil probleemil, seejuures tuleb arutleda probleemi olemust ja põhjuse/tagajärje üle ning otsida neile lahendusi
Koostanud Anu Kell; 2008 KIRJANDIKIRJUTAJA MEELESPEA nr 1 · Tekstiloomet pole võimalik selgeks õpetada näiteks poole aastaga; saab hoiatada vigade eest, pöörata neile tähelepanu, püüda neid parandada. · Õpetajal pole võlukepikest J; kogu eelnev elu koos talletatud muljete, teadmiste, kogemuste ja lugemusega on eelduseks nõuetekohase (küpsus)kirjandi loomiseks. Riigieksami kirjand kontrollib gümnaasiumilõpetaja... · ...silmaringi · ...maailmanähtuste mõistmist · ...arutlemisoskust, loogikat · ...lugemust · ...nähtuste seostamise võimet · ...üldpädevusi (sotsiaalsed, ajaloo- vm alased teadmised) · ...teadmisi ja kirjutamisoskust Hea kirjandi eeldused: · Ajalehtede lugemine / uudiste vaatamine · Eestis/maailmas toimuvaga kursis olemine · Nähtuste sidumise oskus
Viru Kool Nimi siin Kuidas kirjutada kirjandit Referaat Viru Kool 2022 Materjali kogumine kirjandiks 1) RAHA: ● pood; ● töö; ● pank; ● vaesus; ● rikkus; ● äri; ● majandus. 2) Küsimused: ● Kust tuleb? ● Kuhu läheb? ● Kuidas saada? ● Mis on riigi miinimumpalk? 3) Plussid Miinused Annab ühiskonnas jõudu inimesele. Tekitab tasakaalutust. Saab osta ja vahetada kõike ühes Raha kogus määrab, kellena teised sind valuutas. näevad. 4) Mõttekaart Pere Kool Raha Elamused Mida noored Kodu väärtustavad Sport
Kõik kommentaarid