Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Kultuurilugu tekstides (14)

5 VÄGA HEA
Punktid

Esitatud küsimused

  • Millest kõnelevad Homerose eeposed?
  • Mida tähendab hellenistlik ajastu Kreeka kultuuriloos?
  • Mis on gooti stiil?
  • Kuidas selgitab valgustus I Kant Mis on valgustus?

Lõik failist

KULTUURILUGU TEKSTIDES
  • Sumeri ja Vana- Egiptuse kultuuride võrdlus.
    Saranused:
    • Kirja olemasolu (u 4 tuh a eKr) - Sumeris kiilkiri, Egiptuse piltkiri e hieroglüüfid
    • Geograafiline asend- jõgede lähedus, taimekultuuride kasvatime üleujutatud kallastel
    • Surnute kultus - arusaam, et ekisteerib teispoolsus
    • Suured sakraalehitised- Sumeris tsikuraat e astmikpüramiid, Egiptuse templitel palju sambaid, suured massiivsed jumalakujud
    • Usk kõikvõimsasse jumalasse
    • Oma mütoloogia
    Erinevused:
    • Sumer ei olnud geograafiliselt nii soodsal kohal, avatud vaenlastele
    • Tigris ja Eufra ei olnud laevatavad

  • Sumeri eepos „ Gilgameš“
    Akkadikeelne eepos. Esimene kirjapanek u 2100 eKr. Tegevus toimub IV- III at piiril eKr. Koosneb 12-st tahvlist.
    I tahvel - Gilgameši tutvustus
    II tahvel- Gilgameš ja metsmees Enkidu sõbrunevad
    III tahvel- Enkidule ei sobi elu Urukis
    IV tahvel- kirjeldab teekonda seedrimetsa
    V tahvel- Mehed võidavad Humbamba. Tekitavad jumalatele pahameelt
    VI tahvel- mehed jõuvad tagasi Uruki
    VII tahvel- Jumalad suretavad Enkidu
    VIII tahvel- Enkidu matused
    IX tahvel- Gilgameš otsib teed surmast pääsemisest
    X tahvel- Gilgameš läheb surematu esiisa Utnapaši juurde
    XI tahvel- Gilgameš ei saa surematuks
    XII tahvel- ei kuulu otseselt eepose tegevustiku juurde. Gilgameš toob Enkidu hinge allimast tagasi
    Eepos kõneleb inimeseks saamisest ja jäämiseks, surmast ja surematusest.
  • Vana- Egiptuse religiooni peajooned ja tähtsamad jumalad
    Animism- hingeusk, usk olendite ja loodusesemete hingedesse ja iseseisvaisse vaimudesse, kes kõik võivad inimest aidata või ohustada
    Fetišism- objektid võivad olla looduslikud või kunstlikud ning usutakse, et nad omavad teadvust ja üleloomulikke omadusi.
    Loomadekultus- palju jumalaid kujutati looma- ja inimkujul (Ra, Horos )
    Teispoolsus- elu peale
  • Vasakule Paremale
    Kultuurilugu tekstides #1 Kultuurilugu tekstides #2 Kultuurilugu tekstides #3 Kultuurilugu tekstides #4 Kultuurilugu tekstides #5 Kultuurilugu tekstides #6 Kultuurilugu tekstides #7 Kultuurilugu tekstides #8 Kultuurilugu tekstides #9 Kultuurilugu tekstides #10 Kultuurilugu tekstides #11 Kultuurilugu tekstides #12 Kultuurilugu tekstides #13 Kultuurilugu tekstides #14 Kultuurilugu tekstides #15 Kultuurilugu tekstides #16 Kultuurilugu tekstides #17
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 17 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2010-04-08 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 95 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 14 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor haana Õppematerjali autor
    Lühikesed ja konkreetsed vastused eksamiküsimustele

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    13
    doc

    Kultuurilugu tekstides- vastused

    1. Sumeri ja Vana ­ Egiptuse kultuuride võrdlus ­ sarnasused ja erinevused. Sarnasused: · Kirja olemasolu (u 4 at-st). Sumeris kiilkiri, Egiptuses hieroglüüfid. · geograafiline asetus (elukorraldust juhivad jõed, inimeste elu sõltub jõgedest, üleujutuste tagajärjel jääb jõe kallastele palju viljakat muda, mis aitab kasvatada erinevaid taimekultuure) · Mõlemal väga keeruline surnute kultus. Arusaam, et eksisteerib teispoolsus (parem, igavene), kuhu pääseb surma kaudu. Palju reegleid ja rituaale. Surnutega käiakse väga austavalt ümber. · Mõlemas kultuuris suured sakraalehitised (templid, püramiidid). Sumeris tsikuraat e astmikpüramiid (3st astmest koosnev). Egiptuse templites palju sambaid ning suured ja massiivsed jumalakujud. · Nii Sumeris kui Egiptuses teatud esteetiline kultuur. Töötasid välja arusaamad, mis on ilus, kaunis (kunst) ja mis on argimaailm. Sumerid kasutasid kunstis abstraktseid kujutisi. Kunst on seotud erinev

    Kultuur
    thumbnail
    6
    docx

    Kultuurilugu tekstides

    1. Sumeri ja Vana-Egiptuse võrdlus: Kirja olemasolu: Sumeris kiilkiri-pilliroost pulgaga kirjutati savitahvlile märke. Sumerite avastuseks ratas. Egiptuses hieroglüüfid e. piltkiri, millega kirjutati valitsejate elulood hauakambri seintele. Geograafiline asend: mõlemas tsivilisatsioonid sünnivad jõgede läheduses, arenevad jõeorgudes, sest ümberringi on kõrb. Egiptuses võrdsustub Niilus jumalaga. Jõed laevatatavad, seetõttu võimalik piirkondade kommunikatsioon. Surnute kultus: arusaam, et eksisteerib teispoolsus. Nn. egiptlase suurim hirm surra väljaspool Egiptust, nagu ei pääseks ta siis teispoolsusesse. Püramiidide rajamine Egiptuses seotud surnutekultusega. Surm ei tähenda nende jaoks elu lõppu vaid selle jätkumist teisel kujul. Kogu surmaga seotud kombestiku põhieesmärgiks oli inimese mina säilitamine. Vähe teada sünni ja pulma kombestikust. 1kohal surm. Usk kõikvõimsasse jumalasse: Jumalad kesksel kohal, sekkuvad aktiivselt inimeste tegevusse. Igale val

    Infoteadus- ja dokumendihalduse eriala
    thumbnail
    12
    docx

    Vanaaja tähtsad isikud

    1)Egiptuse ja Mesopotaamia tsivilisatsioonide allikad ja avastamislugu: Ingl ohvitser, diplomaat, assürioloogia rajaja, desifreeris Vana-Idast pärineva Rawlinson 3-keelse raidkirja. Prn õpetlane, filosoof, orientalist, Egiptuse hieroglüüfide desifreerija, Champollion egüptoloogiale alusepanija. 2)Mesopotaamia tsivilisatsioon pronksiajal. Sargon ja Sargon = Sarrukin = tõeline kuningas; Semiidi päritolu; allutas kogu Sumeri, tema rajas 1. suurriigi Mesopotaamia ajaloos = Akadi suurriik järeltulijad Määras oma tütre Sumeri kuujumala Nanna preestrinnaks Uris. Naramsin, Sargoni lapselaps; sai jagu Sargoni surmale järgnenud sisekriisist, taastas riigi ühtsuse. Tema ajast pärinevad varaseimad tõendid valitseja jumalikustamisest Mesopotaamias. Sarkalisarri ajal nõrgenes riik otsustavalt. Elam lõi lahku. Järgnevalt taastasid p

    Ajalugu
    thumbnail
    10
    pdf

    Kirjandusvoolude arvestustöö

    Kirjandusvoolude arvestustöö 1. Ajatabel antiikaeg-postmodernism 2. Antiikaeg 3. Keskaeg 4. Renessanss 5. Valgustus 6. Sentimentalism 7. Romantism 8. Realism; kriitiline realism, maagiline realism 9. Sümbolism 10. Naturalism 11. Futurism 12. Ekspressionism 13. Dadaism, sürrealism 14. Impressionism 15. Modernism 16. Jäämäe meetod, vihjelis -sümbolistlik stiil 17. Postmodernism 18. Tekkimisaeg, iseloomulikud tunnused, autor(id), teos(ed). AJATABEL Kirjandusvool Tekkeaeg Iseloomustus Esindajad Antiikkirjandus 8. saj eKr Sai alguse Homerose eepostest ,,Ilias" ja Homeros, Sophokles, ­ 5 saj pKr ,,Odüsseia". Pani aluse paljudele tänapäeva Euripides, Cicero, kirjanduszanritele. Eepos, tragöödia, Vergilius, Her

    Kirjandus
    thumbnail
    17
    odt

    Maailmakirjanduse kordamisküsimused

    Maailmakirjanduse kordamisküsimused 1. Antiikkirjanduse põhiperioodid ja mis neid iseloomustab. Kuidas on antiikkirjandus erinevatel aegadel mõjutanud hilisemat Euroopa kirjandust? a) arhailine ajajärk ­ 4 saj ekr ­ eepika ja lüürika b) klassikaline periood e atika ­ 5-4 saj ekr ­ draama. Domineeris atika dialekt ning kirjanduslikuks pealinnnaks oli Ateena c) hellenismi ajajärk ­ 4-1 saj ekr ­ komöödia. Sai alguse Aleksander Suure vallutusretkedega ja mida iseloomustab kreeklastele tollal tuntud oikumeeni helleniseerumine e. kreekastumine, kreeka keele ja kultuuri laialdane levik eelkõige ida suunas d) rooma impeeriumi periood ­ 1 saj ekr-6saj pkr ­ proosa ja retoorikaõpetus Rooma kirjanduse kaudu on antiikkirjandus mõjutanud hilisemat Euroopa kirjandust ja selle kaudu ka kogu maailmakirjanduse arengut. Siin mängib rolli just keeleline aspekt, s

    Maailmakirjanduse lühiülevaade
    thumbnail
    15
    doc

    Vana-Kreeka ajaloo periodiseering

    Vana-Kreeka Geograafilised olud- Balkani ps ja Egeuse mere saartel. Mägine, geograafiliselt liigendatud. Ühendustee naabermaadega meri. Avatud. Eripärad- tugevalt killustunud arvukateks linnriikideks. Tsivilisatsiooni lähtekoht Euroopas. Ajaloo periodiseering: 2500 eKr võeti Kreekas ja Egeuse mere rannikul kasutusele pronks, tekkisid asulad. 2200-2000 eKr Balkani ps kreeklaste esivanemad. Kreeta jäi hõivamata. Kreeta- Mükeene periood Minoiline tsivilisatsioon, keskus Knossos. 2000-1100 a eKr Kreetalased domineerisid Egeuse merel. 1600 eKr tsivilisatsioon Mandri-Kreekasse, keskus Mükeene. 1500 eKr kreeklased vallutavad Kreeta saare. 1200 eKr doorlaste sissetung. Allakäik. Tume ajajärk(Homerose ajajärk)

    Ajalugu
    thumbnail
    37
    pdf

    20 loetud artiklit ja 26 küsimust Valle-Sten Maiste Filosoofia Esteetika I eksamiks

    20 loetud artiklit ja 26 küsimust Valle-Sten Maiste Filosoofia/Esteetika I eksamiks 1 ​1). Saarinen, Esa 1997 Rakendusfilosoofia. Vikerkaar 3 (KÜSMUS: Mis on filosoofia? Analüütilise ja kontinentaalse mõttetraditsiooni erinevused.) (kr k ​phileo​ - “armastan” , ​sophia​ - “tarkus”) Filosoofia on teoreetiline teadusharu maailmast arusaamise kohta. Filosoofia tugineb inimmõistusele ja spekulatsioondele. Filosoofia pürgib üldkehtivate tõdede selgitamise poole, proovib näha, kuidas kõik “asjad” ühte pilti kokku sobituvad. Kontinentaalne ehk spekulatiivne filosoofia on 20. saj tekkinud suund, enamasti saksa ja prantsuse filosoofe, kes tegelesid kirjanduse ja kultuuriuuringutega. Tegeletakse mõtisklemisega maailma üle, inimese olemasolu üle, kultuuri ja kogemuse üle. Stilistiliselt esseistikale lähenev. Mõistete selgusele ja ühtsele teaduslikule fikseerimisele ei pöörata suurt tähelepanu. Pakutakse uusi seletusi maailma kohta. Siia liigituv

    Esteetika
    thumbnail
    12
    docx

    Antiigi pärand Euroopa kultuuritraditsioonis

    1.12.saj renessansi lähenemine antiikkirjandusele Taasavastati käsikirju, elustati antiikaaj kirjanduszanre.Võeti kasutusele müüdimotiiv, antiigi temaatika. Tekstide tõlkimine teistest kultuuridest, 12.saj ladina keele õpetlased keskendusid peaaegu täielikult Vana-Kreeka ja Araabia tekstidele, mis rääkisid loodusteadustest, filosoofiast ja matemaatikast. 2.Modernismi ja postmodernismi lähenemisviisid antiikkirjandusele ja –kunstile. Postmodernismi ühtsete joontena on tuvastatud: ajalooline korrastamatus, ajaloo ja fantaasia segu (faction) kasutatakse pastišši (teos,mis teadlikult jäljendab ühe või mitme kirjaniku, koolkonna, ajastu stiili, sõnavara ja lausestust); kirjanikud tajuvad, et „kõik on juba varem olnud“, ei püütagi olla originaalsed, fragmentaalsus; on kadunud usaldus terviklikkuse vastu, ideede lõtv seotus, paranoilisus, kindla teemaderingi eristamatus. Postmodernistlik kunst üritab taas läheneda elule, kunstiteostesse tuuakse sisse banaalsed

    Antiigi pärand euroopa kultuuritraditsioonis




    Kommentaarid (14)

    eglevi profiilipilt
    eglevi: Mõned nimevead on sees, aga õppisin selle järgi ja sain hindeks B. Nii et väga hea.
    19:27 24-01-2012
    kitike profiilipilt
    A U: Jah, mõnes kohas enda jaoks mõned täiendused teha, muidu täitsa hea materjal :)
    17:31 22-10-2012
    lea11 profiilipilt
    Arlee K. : suurepärane abivahend, hoiab aega kokku vastuste otsimiseks. Suureks abiks :)
    14:09 15-11-2012



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun