Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Kreeka kunst (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

Kreeka arh ja klassikaline kunst
  • Kreeka ehituskunsti iseloomustus
    • Kreeka arhitektuuris oli kõige tähtsamaks usuga seotud hoonete ehitamine
    • Sellist arhitektuuri nimetatakse sakraalarhitektuuriks
    • Vana-Kreekas rajati palju templeid
    • Ühiskondlikke hooneid püstitati palju hellenismiajal , siis jäi sakraalarhitektuur tahaplaanile
    • Profaanarhitektuur – ühiskondlike hoonete ehitamine
    • On ehitatud ka kindlusi ja kaitsemüüre – militaararhitektuur

    • Kreeka templid olid määratud jumala eluasemeks, nagu Mesopotaamia tsikuraadidki
    • Tsikuraadist erinevalt oli kreeka tempel aga madal ehitis
    • Templeid püstitati küll kõrgemale kohale mäe tippu, kuid need ei olnud tornid
    • Templi põhiplaan oli ristkülikukujuline
    • Tempel ehitati alusele, kasutati madalat treppi
    • Ka kreeka templeid toestasid sambad
    • Kreeka sambad on Egiptuse sammastest sihvakamad, peenemad ja neid paigutati hõredamalt
    • Kreeklased kasutasid peamiselt kolme sambatüüpi:

    dooria
    joonia
    korintose
    • Vastavalt sellele on jaotatud ka ehitisi kolmeks stiiliks
    • Kõige vanemad ehitised on dooria ja joonia stiilis (7.-6. saj eKr)
    • Enamus joonia stiilis ehitisi on hävinud
    • Korintose stiil pärineb 5.-4. saj eKr

    • Dooria sammas on Kreeka sammastest kõige massiivsem
    • Tal on ainult kapiteel ja tüves, baas puudub
    • Dooria sammas toetub tüvesega otse alusele
    • Dooria sammast kaunistavad tüveses pikad vaod – kannelüürid
    • Kapiteel koosneb kahest plaadist
    • Samba keskosas on väike paisutus – entaas
    • Dooria sambal on ka erivorme (sileda tüvesega jne.)
    • Joonia ja korintose sambad on baasiga
    • Joonia ja korintose sambad on dooria sammastest väiksema ümbermõõduga, paistavad sihvakamatena
    • Kannelüüre on neil rohkem (kuni 24)
    • Joonia samba kapiteel on lihtne ja väike, eristub teistest oma voluutidega
    • Voluudid – kaks spiraalikujulist kaunistust kapiteelil
    • Korintose kapiteel on aga kõrge, mistõttu on korintose sambad kõige kõrgemad
    • Korintose kapiteel on karikakujuline ja kaunistatud rikkaliku taimornamendiga
    • Kõige tavalisem ornamendiosa on akantusepõõsa lehed
    • Sageli võib näha ka kannelüürideta sambaid – dooria samba erivormid

    • Kreeka templeid ehitati kindlate reeglite järgi
    • Order – täpne reeglistik, kaanon arhitektuuris
    • Order määrab täpselt ehitise mõõdud ja üksikosade suhte, ka sammaste arvu
    • Orderi aluseks olid tavaliselt templi sees asuva jumalakuju mõõtmed
    • Kreeka templite puhul oli kõige olulisem kaunis välisilme
    • Seest olid templid valgustamata
    • Valgus tuli läbi ukse, aknaid ei olnud
    • Hiljem raiuti suuremate templite katustesse avasid
    • Vanimad kreeka templitüübid lähtuvad egeuse kultuuri hilise aja losside megaronist
    • Templitüüpe oli umbes kümmekond
    • Neist vanimaks peetakse antidega templit, mis on otsene megaroni koopia
    • Antideks nimetati pikka kitsast eenduvat riba ukse juures seinal
    • Templi ukse juures oli kaks sammast, põhiplaan oli ristkülikukujuline
    • Enamus Kreeka templeid ongi ristkülikukujulise põhiplaaniga
    • Templeid eristab üksteisest sammaste arv ja paigutus
    • Erandiks on hilisem templitüüp rotund
    • Rotund – ringikujulise põhiplaaniga tempel, mida ümbritses ühekordne sammastik
    • Tänapäeval on rotund kõigi ümarehitiste ühisnimetus
    • Kõige levinum kreeka templi tüüp oli peripteer
    • Peripteer – ristkülikukujulise põhiplaaniga tempel, mida ümbritses igast küljest ühekordne sammaste rida
    • Kõige suuremad Kreeka templid olid ehitatud kahekordse sammastereaga templi ümber – dipteer
    • Dipteere ehitati vähe ja nad kõik on hävinud
    • Kreeka templi pearuumiks oli naos (lad cella) – seal asus jumalakuju
    • Kreeka templite katuse alaosas ümber talastiku jooksis pikk reljeefidega kaunistusriba – friis
    • Friisi kaunistused võisid olla kas geomeetrilised kujundid või inim- ja loomakujud






  • Kreeka ehitised arhailisel ja klassikalisel ajastul
    • Kõige varasemad kreeka templid ehitati puidust ja need pole säilinud
    • Ei ole säilinud ka egeuse kultuuri templid
    • Kivist templeid hakati ehitama 7. saj eKr
    • Ehitusmaterjalina kasutati liivakivi ja marmorit
    • Marmor on Kreekas tavaline laialt levinud kivim
    • Kõige vanemaks osaliselt säilinud kreeka templiks peetakse Hera templit Olümpias
    • Sellest on säilinud ainult alus ja paar dooria stiilis sammast
    • Varaseid joonia stiilis templeid ei ole üldse säilinud

    • Joonia stiilis oli ehitatud Artemise tempel Efesoses
    • Efesose linn asus Väike- Aasia edelarannikul
    • See tempel ehitati dipteerina, ehitustööd kestsid üle 100 aasta
    • Tegemist oli maavärinaohtliku piirkonnaga, seetõttu täideti vundament hobusejõhvidega
    • Templi mõõdud olid 110×55 m
    • Toestavad sambad olid kuni 20 m kõrged
    • Kui tempel lõpuks 4. saj keskel eKr valmis, kuulutasid kreeklased selle maailmaimeks
    • Kuid tempel ei püsinud kaua
    • Varsti ta süüdati ühe kuulsusjanulise efesoslase poolt, kes tahtis niiviisi surematuks saada
    • Templit enam taastada ei suudetud, kuna peale tulid suured sõjad ning Efesos kaotas oma kaubandusliku tähtsuse
    • Peloponnesose poolsaare suurimaks templiks oli Zeusi tempel Olümpias
    • Zeusi tempel oli ehitatud dooria stiilis ja ta valmis 5. saj keskel eKr

    • Kõige kaunimaks Kreeka templiks peeti aga Ateena peatemplit Parthenoni
    • Parthenoni tempel püstitati Ateena kohal kõrguvale kindlustatud mäele akropolile
    • Parthenoni ehitati 430.aastatel eKr
    • See aeg oli Ateena poliitilise võimsuse kõrgpunkt – Kreeka tugevaim kaubanduse- ja mereriik
    • 480.a eKr olid pärslased hävitanud Ateena tähtsamad templid
    • Ateenas oli sel ajal kõige tähtsamaks poliitikuks Perikles
    • Võimuorganiks oli rahvakoosolek, millega Perikles osavalt manipuleeris
    • Parthenoni ja teiste Ateena templite töid alustati Periklese korraldusel
    • Perikles määras töödejuhatajaks skulptori Pheidiase
    • Parthenon – „neitsilik ruum“
    • Parthenon oli pühendatud neitsilikule jumalannale Athenale, kes oli Ateena peajumal
    • Parthenon oli ehitatud peripteerina, mõõtmed u. 70×30 m
    • Sambad olid u. 10 m kõrged
    • Oli ehitatud dooria-joonia segastiilis – välised sambad dooria, sisemised joonia stiilis
    • Põhjused olid poliitilised
    • 431.a eKr puhkes Ateena ja Sparta vahel sõda
    • Spartalased kasutasid dooria sammast, niisiis loobusid ateenlased sellest ja võtsid üle joonia stiili
    • Ateena akropolile ehitati suurejooneline sissepääs – propüleed
    • Koosnes laiast trepist ja väravaehitisest, värav oli lai ja sammastikuga kaunistatud
    • Värava juures oli kaks hoonet, kus hoiti Ateena varandusi
    • Propüleede väravaehitise juures asus ka väike võidujumalanna Nike tempel
    • Parthenon säilis hästi kuni 17. saj lõpuni
    • Siis sai ta tugevasti kannatada plahvatuses –Kreeka vallutanud türklased olid templi muutnud püssirohulaoks
    • Kuna Parthenoni siseruumidest ei ole täpseid jooniseid, ei ole seda restaureeritud
    • Akropoli hilisemaks ehitiseks oli Erechteioni tempel
    • Nimi tulenes muinaskangelasest Erechteusest
    • Erechteioni tempel valmis 420.a lõpupoole eKr
    • Omapäraks on nn karüatiidide koda
    • Ühte terrassi toestavad karüatiidid e. riietatud tütarlapse kujulised sambad
    • Kreeklased on mõnikord kasutanud karüatiide ja atlante
    • Atlandid – poolalasti meesterahva kujulised sambad

  • Vasakule Paremale
    Kreeka kunst #1 Kreeka kunst #2 Kreeka kunst #3 Kreeka kunst #4 Kreeka kunst #5 Kreeka kunst #6 Kreeka kunst #7 Kreeka kunst #8 Kreeka kunst #9 Kreeka kunst #10
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 10 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2009-03-01 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 93 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor EveliK Õppematerjali autor

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    5
    doc

    Arhailine ajajärk

    ARHAILINE AJAJÄRK: Maa oli kirjaoskamatu, kuni u 800 eKr võeti kasutusele foiniikia tähestikust tuletatud uus kiri. Arenenud oli nn protogeomeetriline keraamika ­ kaunistati ribade ja mustritega: ribad ja jooned saadi, hoides pintslit vastu kedral tiirlevat nõud. Seotud haudadega. 8 saj eKr kujunes välja geomeetriline keraamika. Kohati kohtab lähis-ida motiive. Kreeka kunsti erijooned hakkavad ilmet võtma umbes samal ajal, kui kujuneb polis ehk iseseisev linnriik. Ateena polis oli kaasaegses mõistes väikeriik linnriikide paljusus mõjus kunstide arengule soodsalt. Igal polisel olid oma templid, mida ehiti skulptuuride ja maalingutega, igal polisel oli oma suhteliselt jõukas ülemklass. Kunstnikud võisid patroonide otsingul vabalt ühest polisest teise rännata. Suurejoonelisi tellimusi tuli küll harva ette

    Ajalugu
    thumbnail
    48
    doc

    "Kunstikultuuri ajalugu" 10 klassile - Jaak Kangilaski

    · Koobaste seintele maaliti suuri loomi, kes kunagi Euroopas elasid: mammutid piisonid põhjapõdrad jne · Enamasti tehti kütitavate loomade maalinguid · Sageli on neid maalinguid ka odadega täksitud · Esiaja kunsti teket selgitatakse sageli jahimaagiaga · Kuna peamine elatusala oli jahipidamine, võis kunstnikust kütt looma maalides loota saavutada tema üle võimu · Võimalik, et kunst on sündinud mõnikord ka totemistlike uskumuste tõttu · Totemism ­ usuline vaatekoht, mis peab inimesi loomadega sugulasteks · Maaliti ka loomi, keda ei kütitud (lõvid, gepardid jne) · Mõnikord on kujutatud ka linde · Kunsti võimalik selgitada ka lihtsalt mänguga · Mänguteooria ­ kunst on sündinud lihtsalt ajaviiteks · Seda teooriat kinnitab näiteks see, et on leitud näiteks pikki lainelisi jooni, mida kutsutakse makaronideks

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    19
    doc

    Kreeka kunst

    Suurimat tähelepanu pöörasid kreeklased templi kaunile ja harmoonilisele välisilmele. Templi ehitamise kehtisid kindlad reeglid. Mõõdud, üksikosade suhted ja sammaste arv olid täpselt kindlaks määratud. Sambad ümbritsesid templit tavaliselt igast küljest tiheda reana. Sambaid oli alati kindel arv: templi pikiküljel oli sambaid kaks korda enam kui kitsamal küljel ja lisaks veel üks sammas. Tavalisemad sammaste arvud on 6x13 ja 8x17. Sammas on ka kreeka arhitektuuri kõige iseloomulikum detail. Sammas jaguneb kolmeks osaks: baas, tüves ja kapiteel. Sammas seisis tavaliselt viimasel astmel, mida nimetatakse stülobaadiks. Samba kapiteel koosneb kahest osast - alumisest, kaldservadega, mida kutsutakse ehhiin ja ülemisest nelinurksest osast, mille nimi on abakus. Tüvese keskmist osa nimetatakse entaasiks ja see on keskelt justkui pisut paisunud. Talastiku alumine osa on arhitraav ja ülemine friis

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    22
    docx

    Kunstiajaloo 10.klassi konspekt.

    Inimese tekkimine: ahvist, Jumala looming, eksperiment (TULNUKAD ON SIRTSUTANUD ????) 5-7 milj. Homo Sapiens =100 000 aastat tagasi Kunst tekkis u. 30-40 000 aastat tagasi, mil toimusid inimkonnas suured muudatused:  Tekkisid sugukonnad (nii lähemad kui kaugemad sugulased elavad ning töötavad koos = ühistöö sugulaste vahel)  Tekkisid rassid: must, kollane (indiaanlane), valge  Tekkisid religioonid 1. religioon =Loodususk (alimism)  Tekkis kunst Inimesel oli arenenud abstraktne mõtlemine (mõisteline n: lein=kurbus) Inimkonna ajalugu: Muinasaeg (lõp: 13. Sajand, mil kujunesid tsivilisatsioonid ehk riigid: Egiptus, Babüloonia, Hiina, India) Kiviaeg Pronksiaeg Rauaaeg VAATA VIHIKUST!!!!!!!! EGIPTUSE KUNST Egpitus on üks vanimatest tsivilisatsioonidest. Egiptlased arvestasid oma aega iga kord uuest vaaraost peale. Vana Riigi periood=3-6 dünastia (valitsev perekond) u. 2650-2130 eKr

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    26
    doc

    Vana-Kreeka

    issejuhatus Kindlasti kõige suuremat mõju järelmaailmale on avaldanud muistse Kreeka kunst. Oma rahuliku, suursuguse ilu, kooskõla ja selgusega on see olnud paljudele hilisematele põlvkondadele vaimustuse ja eeskuju allikas. Kreeka vanaaega nimetatakse antiigiks, lisaks sellele kuulub antiigi alla ka Rooma oma kultuuri, kunsti ja muude elunähtustega. Kulus mitu sajandit, enne kui 12. sajandil e.m.a. põhjast sisserändu alustanud kreeklaste hõimud suutsid umbes aastaks 600 e.m.a. välja arendada oma kunsti. Edasi järgnes kolm ajastut kreeka kunsti arengus:

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    6
    doc

    Egeus - hellenistlik

    ÜHISKOND: tegeldi põlluharimise, kalanduse, kaubanduse ja mererööviga, ei tekkinud tugevat keskvõimu RELIGIOON: esikohal viljakuse kultus, iseseisvad kogukonnad, härja austamine KESKUSED: 1.KÜKLAADID- leitud marmorkujukesi, lk 44 "Lüüramängija" 2.KREETA SAAR- levinud kultuuri nimetatakse ka minoiliseks (kuningas Minose järgi), levis viljakuskultus, mida sümboliseeris metsik härg. Kunst oli peamiselt elurõõmus, ilus, dekoratiivne, meeleline. Arhitektuur: ei rajatud suuri linnuseid ega kindlusi, Peamiselt ehitatai losse (Knossos, Phaistos, Hagia Triada). Loss: palju väikseid eriilmelisi ruume, mis paiknesid korrapäratult ümber keskõu, seinad olid mitmekordsed ja kivist, laed puust, palju sambaid. Sambad olid allapoole peenenevad, värviti punase,

    Kunstiajalugu
    thumbnail
    208
    pdf

    Vana-Kreeka kunst.

    Vana-Kreeka kunst Vana-Kreeka kaart. 8-5. saj. eKr. kujunes välja Vana-Kreekale tüüpiline ühiskonnakord – orjanduslik demokraatia. Ühiskondliku turvalisuse tagasid kreeka linnriigid ehk polised. Vana-Kreeka tähtsus. Kreeka teadus ja kultuur tõusid mõneks ajaks erakordselt kõrgele tasemele. Kreekas sündisid filosoofia ja paljud teadused tänapäeva mõttes (Demokritos, Sokrates, Platon, Aristoteles, Pythagoras, Hippokrates, Herodotos). Kreeka kirjanduse (Homerose eeposed “Ilias” ja “Odüsseia”) ja teatrikunsti pärand on saanud aluseks Euroopa kultuurile. Kreekas saavad alguse olümpiamängud 776 eKr. Erakordsed on saavutused arhitektuuri ja kujutava kunsti osas. Kunst oli Kreekas tihedalt seotud religiooni ja müütidega. Vana-Kreeka kunst jagatakse järgmisteks perioodideks: 1) Arhailine periood ehk vanaaeg 7-6. saj. eKr. (ca 600-480 eKr.); 2) Klassikaline ehk õitseaeg 5-4. saj. eKr. (ca

    Kunsti ajalugu
    thumbnail
    70
    docx

    Vanaajakunst

    Egeuse kunst: ARHITEKTUUR:  Kreeta saare kunst.  Kolm ajajärku:  varaminoiline (2600 - 2000 eKr) - losside-eelne aeg. Tuntakse väheste keraamikatoodete põhjal.  keskminoiline (2000 -1400 eKr) (nende ajal õitseaeg) ja  hilisminoiline (1400 - 1100 eKr)  Kreeta kunst vahendas Vana-Idamaade ja Antiik-Kreeka kunsti mõjusid  U pärast 2500 aastat e.m.a varaminoiline kultuur- u 2000 esimene õitseng tekib linnakultuur, oluline side Egiptusega: kreeklased osutavad transporditeenust (seeder ja metall)- u 1700 langus (arvatavasti maavärin) - järgneb kuldne ajastu u 1600 - u 1450 kõik lakkab eksisteerimast (arvatavasti vulkaanipurse)  vanemat ajajärku tuntakse väheste keraamikatoodete põhjal

    Vanaaeg




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun