Konspekt barokk ja rokokoo kunsti kohta

50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti. Loe siit kuidas punkte saada 22 korda Seda faili on alla laetud 22 korda 5 lehte Lehekülgede arv dokumendis 27/11/2012 Kuupäev, millal dokument üles laeti

Barokk. Küsimused (barokk ja rokokoo)

Muutused, mis toimusid Itaalia 17.saj kunstis võrreldes 16.saj?Baroki eesmärk?
16. sajandil e kõrgrenessansi perioodil keskenduti loomutruule kujutlemisele, kuid barokk tõi
endaga kaasa idealiseerimise. Euroopa oli poliitiliselt killustunud, ususõjad, jesuiitide ordu
loomine, priiskavad õukonnad. Populaarseks said paraadportreed, toretsevad kaunistused
hoonetel. Maadeavastustega avardus inimeste maailmapilt, tuldi tagasi rohkem antiikkunsti
juurde, maaliti ideaalmaastikke ning antiikmütoloogilisi kangelasi. Renesanssi rahulikkus ja
piiritletus unustati, keskenduti kunstile, mis oleks meelelahutuslik.

Missugune oli barokk üldiselt erinevates maades17., 18.saj

Itaalias keskenduti kirikute ehitamisele, Itaalia barokk oli kõige rahutum ja toretsevam,
meeletus koguses stukkdekoori, voluute. Madalmaades ehitati eelkõige kodanike elamuid,

Iseloomusta Itaalia maali – Cravaggio looming?
„Sauluse pöördumine“, skulptuur Bramante „Püha
Thereza ekstaas, mis on skulptuuris baroklikku?
Barokkmaalijad eelistasid sooje küpseid toone ning
maalisid sujuvate värviüleminekutega, ilma teravate
piirjoonteta. Nad tundsid huvi valguse ja varju
kujutamise vastu, nende töödes on palju heleda ja
tumeda kontraste. Suurt tähelepanu pöörasid nad ka
erinevate materjalide loomutruule
edasiandmisele.Tüüpilistel barokkmaalidel kujutati
pingelisi hoogsaid stseene. Pildid on rahutud, rõhutatud
on diagonaalsuunad. Palju on neis hetkelist: ebatavalisi
poose, ägedaid liigutusi - nagu momentvõttel on jäädvustatud
jõulised, vormikad inimesed keset oma liikumishoogu. Tunnete ja kirgede
rõhutamiselt polnud kauge maa nende ülepaisutamiseni. Ilmekust ja mõju pidid lisama nii
pühakute teatraalsed žestid ja nõretavad taevasse tõstetud pilgud kui ka müüdikangelaste
vägivaldselt väänlevad kehad, aina igasugustes võitlus- ja röövimisstseenides. Omapärase
laadi arendas välja Michelangelo Caravaggio. Ta püüdles tõetruuduse poole, olgugi et see
tõde võis ka inetu või isegi labane olla. Tema maalide tegevuspaik on võetud tegelikust elust,
sündmustik hargneb enamasti poolpimeduses, mida lõhestab poolviltu ülalt langev ere
valgusvihk, nn. keldriluugivalgus. Selle ilmeka ja dramaatiliselt mõjuva võtte omandasid
hiljem teisedki maalijad, näiteks Rembrandt ja Georges de La Tour. See oli ka aeg kus teiste
maade kunstnikele sai lausa pühaks kohuseks käia kindlasti Itaalias õppimas ja uurimas
antiikaja renessansi kunstisaavutusi. Maalil „Sauluse pöördumine“ on huvitav kompositsioon,
valgus ja rõhk oleks justkui hobusel ning inimesed on pigem varju jäetud, siin põimuvad
ideaalselt Caravaggio valgusemäng ning inimemotsioonide esile tõstmine ilma, et inimene
just esiplaanil oleks. Giovanni Lorenzo Bernini [Bramante] (1598 – 1680) meistriteos “Püha
Theresa ekstaas” (1645 – 1652). See teos oma marmorist välja raiutud pilvede ja muuga
mõjub eriti eemalt vaadates lausa maaliteosena; barokse kunstivaimu tüüpilisemaid kehastusi.
Füüsiline valu viib orgasmini, mida võib näha ka Püha Theresa näost.

Itaalia arhitektuur – iseloomusta Peetri kiriku ehituslugu alates 16.saj Põhilised
baroklikud ehitusdetailid? Püha Peetri kirik – Roomas, 324. a. alustati, siis oli 5–
löövilne, 1452 lõpetati. Peetruse haua ehitis! Paavst Julius II lasi 15.sajandi lõpul selle
hävitada. Uuesti alustati 1506.aastal. Donato Bramante (1444 – 1514 ) näeb ette
kreeka risti kujulist hoonet.
Raffael (1483 – 1520) teeb kolm arvestatavat apsiidi ja läheb ladina risti peale üle, sureb
varakult. Michelangelo (1475 – 1564 ) teeb kupli , mis saadakse valmis alles neli aastat pärast
tema surma. Carlo Maderna teeb fassaadi. Giovanni Lorenzo Bernini teeb kolonnaadi – 4 reas
284 sammast, keskel Caligula aegne obelisk. Põrand 15160 m2; kupli diameeter 42 m;
fassaadi kõrgus 45,5 m ja laius 114,5 m; sisepikkus 187 m ja välispikkus 211,5 m; kiriku
kõrgus 132,5 m

Flandria kuulsaim barokkkunstnik, kellele tehti maale? Paraadportree? Ehtbaroklik on
Rubensi maalide kompositsioon – massid suunduvad piki pildi ristuvaid diagonaale.
Lopsakad, elujõust pakatavad inimkehad katavad vääneldes ja põimudes peaaegu kogu
pildipinna. Samas jääb pildi kompositsioon terviklikuks, kusjuures üksikfiguur võib kaotada
oma tähtsuse. Van Dyck’i saab lugeda nn. PARAADPORTREE rajajaks. Paraadportreid
tellisid õukonnad.
Hollandi maal – erinevad süžeed, kellele maalid
mõeldud? J.Vermeer ja Rembrandt – iseloomusta nende loomingut. „Kadunud
poja tagasitulek“. Mis on graafika?
Rembrandti graafika? Mida ehitati Hollandis üldiselt? Hollandi
kunst jääb barokse kunstiga võrreldes väga loomutruuks,
peamine on olustikumaal, kus kujutataske tubaseid
tegevusi, maalitakse peamiselt väiksele lõuendile, mitte
lossiseintele. Rembrandti kunsti põhi on kõige sügavam
vormitõde, mis ei tee vahet ilus ja inetu vahel. Valgus ja
vari, hele-tume on tema tähtsaim väljendusvahend.
Just selle abil kujundab ta kõige naturalistlikumad ja
proosalisemad nähtused ümber nii, et need tunduvad
ilmutustena; realistlik ja romantiline, maine ja
nägemuslik. Rembrandti viimane suur töö on
kompositsioon „Kadunud poja tagasitulek“ (1669). Seda
peetakse kõige haaravamaks Rembrandti tööks üldse,
vapustav oma halastamatus naturalismis, dramaatilises
hingestatuses ja ilmekuses. Rembrandti tähtsus maalijana on võrdne tema tähtsusega
graafikuna. Viljeles oforti (üle 300 lehe). Küpse perioodi ofortides saavutab ta sametpehme
heleda-tumeda abil kohati täieliku toonmaali illusiooni.Graafika on üks kujutava kunsti
põhiliike, millesse kuuluvad joonistus-, joonestus- ja kirjakunst, joonistus- ja
paljundustehnikad. Vermeeri kunstis on eriline rahu, suletus ja keskendatus. Omamoodi
täiuseni on tal viidud pildi ülesehituse läbikaalutus. Kõige olulisem on Vermeeri
valgusekujutus, mis muudab värvid kiirgavaks. Olustikumaalija, luugivalgus.



Prantsuse arhitektuurLouvre, alates 16.- 17.saj, Versailles, Invaliidide kirik. Võrdle
Itaalia arhitektuuri Prantsuse arhitektuuriga, prantsuse park. Prantsuse arhidektuur on
tunduvalt rahulikum ja pidulikum võrreldes Itaalia omaga. Itaalia arhidektuur seeeest väga
peenutsev, toretsev, meeletute nikerdustega. Louvre fassaad on 3-korruseline. Soklikorrusele
toetuvad võimsad, üle kahe korruse ulatuvad paarissambad, mis loovad rahuliku japiduliku rütmi,
fassaadi keskel näeme antiikteplitele sarnast 3-nurkset viilu. Versailles`loss koosneb 3 tiivast, mille
vahele jääb avar õu. See plaan sai eeskujuks kogu Euroopa paleeehitajatele. Õuepoolses osas, keskel,
on sissepääs. Õue keskel on kuninga monument. Õuele pääseb läbi sepistatud värava, maapind tõuseb
lossi poole minnes, et rõhutada lossi võimsust. Ülesandeks näib olevat rõhutada inimese tühisust ja
väiksust võrreldes kuninga lossiga. Lossi kogupikkus on 580 m. Tulemuseks oli korrapärane
teedevõrk, sümmeetriliselt paigutatud skulptuurid, geomeetrilisteks kujunditeks pügatud puud ja
põõsad, mustriks kujundatud lillepeenrad. Tohutul hulgal on pargis allegoorilisi ja dekoratiivseid
marmorskulptuure- fontäänide osana, gruppidena väikestel väljakutel taimestikust moodustatud
nurgakestes või ridadena teede ääres. Niisugust parki nim prantsuse pargiks e regulaarpargiks.

Prantsuse barokkmaal – N.Poussintema looming, võrdle tema maale Caravaggio
maalidega, mida maalis, kuhu maalid mõeldud olid? Ideaalmaastik? Kui Caravaggio
maalis inimesi nii tõetruult kui võimalik, siis Poussin leidis, et inimesi ja ka maatsikku tuleb
ilustada. Poussin maalis parima võimaliku versiooni inimesest. Ideaalmaastikud, mida
kunstnik maalis polnud tihtipeale olemaski, maastikke elustas ta mütoloogiliste kangelastega
või nt karjasepaariga.
Inglise barokk – Saint Pauli katedraal, inglise park Inglise parki iseloomustavad metsikult
kasvavad puud, salapärased nurgatagused ja varjualused, ebakorrapärased veekogud,
looklevad teed.
Barokk Venemaal Peterburis – mis oli eeskujuks 17.saj, mis 18.saj. Hoonetest tuleb
teada Talvepaleed (iseloomusta), Smolnõi kloostrikirik, Peterhofi lossi prantsuse stiilis
park „Simsoni võitlus lõviga“ – mida skulptuur sümboliseeris? 17. sajandil hakkasid
Poola ja Ukraina kaudu Vene arhitektuuris levima barokkstiili elemendid. Tekkis omapärane
vanavene ja baroki segastiil, nn. Narõškinite barokk (nt. Pokrovi kirik Filis Moskva lähedal).
18. sajndi alguses lülitus üleeuroopalisse kunstiellu
ka Venemaa. Peeter I püüdis oma reformidega
muuta Venemaad
euroopalikuks riigiks,
kunstis toimuski kohe
oluline murrang.
Peeter kutsus
Venemaale kunstnikke Läänest ning saatis vene kunstnikke välismaale õppima. Uue kunsti
keskuseks kujunes mõistagi Peterburi. Talvepaleed kaunistavad paarissambad, sissepääsude
kohal kolmnurkviilud, aknaraamid kaunistatud. Smolnõi kloostrikirikut iseloomustavad
kuplid, seinu kaunistavad keerubid(inimnäod), liigendatus, sissepääs ulatub ette poole.
Peterhof Simson lõvi lõugu lahti kiskumas – ma ei tea selle
tähendust :D Je

Barokk Eestis – Narva ehitised, eeskuju, 18.saj barokk
Eestis, Kadrioru loss – iseloomusta üldiselt,
stukkkaunistused, park Eestis peamiselt baroklik realism,
eeskuju eelkõige madalmaadest näiteks Narva raekoda, Narva
stiiliühtse ilme lähtekohaks oli hollandi barokk.
Hollandipärase linna tähtsaim ehitis oli kõrge kelpkatusega ja
selle keskel asuva haritorniga raekoda. Kadrioru loss -
liigendatud, roosa ja valge kombinatsioon, sambad,
regulaarpark, peosaalis tohutult valgeid stukk kaunistusi,
helesinised seinad, mütoloogiline laemaal,.

Baroksed ehitused Pärnus, mõjud, baroki tunnused?
Pärnus on säilinud mitmeid 17. sajandi fassaade ilusate
portaalidega ja linnakindlustuste osi, nt. Tallinna värav, Jekateriina kirik(ümarad kuplid,
voluudid)

Rokokoo sisekujunduses – värvid, seinakaunistused, ruumid, mööbel, hiinatsemine Palju
kaunistusi seitnel okstest, lehtedest ja lilledest, nikerdatud raamides maalid, ornamentika.
Toonid olid heledad ja pastelsed, õrnroosad ja helesinised, loodi seina- ja tahvelmaale, millel
oli karjaseelu, salongistseenid, mütoloogia. Mööbel paljude nikerdustega, istmed muutusid
laiemaks ja madalamaks, et mahutada suurte kleitidega naisi istuma, toolijalad kaardus,
nikerdustega. Moodi tulid tumbad. Hiinastumise puhul lisati maalidele hiinapäraseid detaile,
luksuslikud ja eksootilised materjalid lisati sisekujundusse, kasutati hiina siidi katmaks
buduaaride seinu ning armastati portselannõusid.

Rokokoolik skulptuur- Portselan, mida kujutati? Kes olid lamburid? Skulptuuris baroki
jõulised vormid pehmenevad, muutuvad õrnemaks ja ümaramaks. Väga levinud on
portselanist pisiplastika, mis on enamasti koketeeriva maiguga. (Lamburiteema,
hiinateemalised vaasid jne)




RokokoomaalAntoine Watteau
tähtsus – „Ärasõit Kythera saarele“ Mida
maalis üldiselt kujutati? Aendas iseseisvaks
žanriks fête galante’i („galantne pidu“),
maali, millel kujutatakse loodust nautiva
seltskonna vabaõhupidu. Levinud olid
ka nn. lamburistseenid, kus kaunilt
rõivastatud armunudõukondlasest
karjusepaar oli ilusa maastiku
taustal.“Ärasõit Kythera saarele“ on
rahulik, suurejooneline reos, mis on
väga harmooniliste gruppide ülesehituse
ja lihsa laia pintslitehnikaga.
Nüansirikas kolotiit ja lüüriline melanhoolsus. Maalil kujutab, kuidas rikkad sõidavad
Kythera saarele, armastusjumalanna saarele, prolly orgiale :D
Teada erinevaid trükitehnikaid Kõrgtrükk on trükitehnika, mille puhul paberile jätavad jälje
värviga määritud trükiplaadi kõrgemad osad. Lametrükk on trükitehnika, mille puhul
trükiplaadi pind on täiesti tasane. Sügavtrükk on trükitehnika, mille puhul kujutis kantakse
paberile trükipressi abil. Kujutise jätab trükiplaadi uuretes olev trükivärv.
Mis on tahvelmaal? Tahvelmaal on teisaldatavale alusele (lõuendile, paberile, puittahvlile)
maalitud teos.
Mis on kartušš? Dekoratiivne raam

Voluut – spiraalselt kokkurullitud otstega paelakujuline dekoratiivne ehismotiiv.
Kasut. näit. üleminekul vertikaalselt ehitusosalt horisontaalsele.
Frontoon – klassikalise templi viil, mis võrdhaarse kolmnurga kujulisena
ümbritseb viiluvälja.
Pilaster – seinapinda liigendav ja toetav minimaalselt eenduv lame seinapiilar
baasi ja kapiteeliga, mis klassitsistlikus arhitektuuris harilikult esindab ühte
sambaorderit.
Stukk – kipskrohv, kipsi ja liivaga segatud lubjamass ornamentaalse dekoori
vormimiseks seintele ja laele.

Kogu dokumendi sisu näeb kui laed faili alla
Autori kommentaar: Muutused, mis toimusid Itaalia 17.saj kunstis võrreldes 16.saj?Baroki eesmärk?16. sajandil e kõrgrenessansi perioodil keskenduti loomutruule kujutlemisele, kuid barokk tõi endaga kaasa idealiseerimise. Euroopa oli poliitiliselt killustunud, ususõjad, jesuiitide ordu loomine, priiskavad õukonnad. Populaarseks said paraadportreed, toretsevad kaunistused hoonetel. Maadeavastustega avardus inimeste maailmapilt, tuldi tagasi rohkem antiikkunsti juurde, maaliti ideaalmaastikke ning antiikmütoloogilisi kangelasi. Renesanssi rahulikkus ja piiritletus unustati, keskenduti kunstile, mis oleks meelelahutuslik.